MEDIA PEMBELAJARAN TEBAK KATA DAN DAMPAKNYA TERHADAP MAHARAH KALAM SISWA


Muhammad Dzakiruddin(1*), Mohammad Nu'man(2)

(1) , Indonesia
(2) Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The lack of habituation of maha>rah kala>m in arabic language learning needs to get special attention, especially at the level of madrasah ibtidaiyah class VI which in fact still occupies the age of children and requires the right approach in its development to deepen the habit of speaking Arabic. This study tries to offer the design of maha>rah kala>m learning through alternating word guessing methods to increase students' interest in speaking Arabic. This research is qualitative research with class action research approach. The data collection in this study was obtained by means of observation, questionnaire dissemination, and documentation. The data analysis uses descriptive analsis according to John Broades Watson's behavioristic stimulus theory. The results showed an increase in students' interest in arabic language which was originally only 48% to 55% reviewed from the level of nervousness, students' interest in methods, ease of methods, and the impact felt by students after practicing the alternating word guess. The existence of this study shows that alternating word guessing has a significant impact on students' learning.

Keywords


Arabic Language; Guess the Word; Learning Media; Maha>rah kala>m

References


Aflisia, N., & Harahap, P. (2019). Eksisten Bi’ah Lughawiyah Sebagai Media Berbahasa Arab dalam Meningkatkan Kemampuan Muhadatsah Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Curup. Lisanul’Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 8(1), 40–55.

AH, H. F., Arief, Z. A., & Muhyani, M. (2019). Strategi motivasi belajar dan minat belajar dengan hasil belajar Bahasa Arab. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 112–127.

Al-’Abd Allah, Q., & Kha>lid, M. (2017). Asas al-Qaym al-Akhla>qiyyah fi al-’Ahd al-Jadi>d wa Mawqif al-Qur’an al-Kari>m Minha: Tah}li>l wa Naqd. al-Majallah al-Ardaniyyah fi al-Dira>sa>t al-Isla>miyyah, Vol. 13(No. 2), Hal. 143-152.

Andesta, D. (2018). Analisis kebutuhan anak usia dasar dan Implikasinya dalam penyelenggaraan pendidikan. JIP (Jurnal Ilmiah PGMI), 4(1), 82–97.

Atriliani, R. (2019). Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Model Tebak Kata di Kelas Tinggi. Diss. Universitas Muhammadiyah Sukabumi.

Elytasari, S. (2017). Esensi metode Montessori dalam pembelajaran anak usia dini. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 59–73.

Fauziddin, M., & Mufarizuddin, M. (2018). Useful of clap hand games for optimalize cogtivite aspects in early childhood education. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 162–169.

Hardani, Hikmatul Auliya, N., Andriani, H., Asri Fardani, R., Ustiawaty, J., Fatmi Utami, E., Juliana Sukmana, D., & Rahmatul Istiqomah, R. (2020). Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif (1 ed.). CV. Pustaka Ilmu.

Intan, H. M. (2018). Urgensi Bahasa Arab Bagi Da’i. Al Hurriyah: Jurnal Hukum Islam, 13(2), 43–62.

Latuconsina, S. N. (2018). Efektivitas Permainan Bahasa Arab dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Mahasiswa Program Studi

Pendidikan Bahasa Arab. Arabi: Journal of Arabic Studies, 3(2), 145–156.

Muthmainnah, M., & Annas, A. (2020). Pemanfaatan “Vlog” Sebagai Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Maharah Kalam bagi Mahasiswa IAIN Kudus. Arabia, 12(2), 123–138.

Purwanto, N. J. (2019). Lagu Sebagai Media Pembelajaran Tata Bahasa Arab (Nahwu). Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(01), 1–13.

Ratminingsih, N. M. (2021). Metode dan Strategi Pembelajaran Bahasa Inggris-Rajawali Pers. PT. RajaGrafindo Persada.

Ridho, U. (2018). Evaluasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. An Nabighoh: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab, 20(01), 19–26.

Setiorini, D., & Indrawati, E. S. (2017). Pengalaman Hidup Korban Child Abuse Dari Keluarga Broken Home (Studi Kualitatif Fenomenologis Pada Dewasa Awal). Empati, 5(3), 450–452.

Sholihah, N. N. (2019). Tat}bi>q Namu>dhaj al-Ta’li>m al-Tawli>di> li Tarqiyah Maha>rah al-Kala>m. Arabia, 9(2).

Sholihin, E. N. C., Bafadal, I., & Sunandar, A. (2018). Pengelolaan persiapan akreditasi sekolah. JAMP: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 1(2), 171–178.

Sirait, E. D. (2016). Pengaruh minat belajar terhadap prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1).

Unayah, N., & Sabarisman, M. (2016). Fenomena kenakalan remaja dan kriminalitas. Sosio informa, 1(2).

Zainuri, M. (2019). Perkembangan Bahasa Arab di Indonesia. Tarling: Journal of Language Education, 2(2), 231–248.




DOI: https://doi.org/10.15575/hijai.v4i1.12815

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2021 Muhammad Dzakiruddin, Mohammad Nu'man

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

ISSN: 2621-1343