EKSPLORASI PERAN MOTIVASI DALAM MENINGKATKAN SEMANGAT BELAJAR BAHASA ARAB DI MADRASAH TSANAWIYAH NURUL HIDAYAH BLADO KULON


Mualim Wijaya(1*), Malihatul Maulidiyah(2)

(1) Universitas Nurul Jadid (UNUJA) Paiton Probolinggo, Indonesia
(2) Universitas Nurul Jadid (UNUJA) Paiton Probolinggo, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This paper aims to analyze and understand the problems in learning Arabic that result in low student enthusiasm for learning and the solutions and efforts made by Madrasah Tsanawiyah Nurul Hidayah Blado Kulon Probolinggo who apply the role of motivation in increasing enthusiasm for learning Arabic. This research uses a qualitative approach with a phenomenological type, with research located at Madrasah Tsanawiyah Nurul Hidayah Blado Kulon, researchers try to master the phenomena that occur in the madrasa through observation, interviews and documentation as information gathering techniques. Meanwhile, the presentation of information, reduction of information and drawing conclusions, including data analysis from this research. The results of the research show that how to increase the enthusiasm for learning Arabic which is carried out by Madrasah Tsanawiyah Nurul Hidayah Blado Kulon through motivation by providing encouragement in the form of guidance and counseling services, increasing the qualifications of Arabic language teachers and applying varied and communicative educational methods and strategies, using media attractive and communicative, giving rewards in the form of praise and comments to students, and creating competition and cooperation between students.

 


Keywords


Role of Motivation, Arabic learning

Full Text:

PDF

References


Baharun, Hasan. “Manajemen Kinerja Dalam Meningkatkan Competitive Advantage Pada Lembaga Pendidikan” 5, No. 2 (2016): 20.

Bambang Sutrisno, Mochammad Isa Anshori, Echsan Gani. “Pendekatan Motivasi Mc.Clelland Terhadap Ketepatan Penyelesaian Studi Melalui Komitmen Pada Tugas” Vol 14, No 1, April 2020 (T.T.): 17.

Detik.com. (2019). Peringkat 6 Terbawah, Indonesia Diminta Tinggalkan Sistem Pendidikan Feodalistik. Diakses pada 09.38 WIB, 27 Agustus 2021. Dari https://news.detik.com/dw/d-4811907/peringkat-6-terbawah-indonesia-diminta-tinggalkan-sistem-pendidikan-feodalistik

Dirjen Bagais Depag RI, Pendidikan Islam dan Pendidikan Nasional, (Jakarta: Depag RI, 2005), hal. 65

Fahrurrozi, Aziz. “Pembelajaran Bahasa Arab : Problematika Dan Solusinya*” Vol. I, No. 2, Desember 2014 (T.T.): 20.

Floribertus Yericho Pramudya, Ir Moch Arif Bijaksana, dan M Tech, “Pemberian Peringkat Komentar pada Community Question Answering dengan Fitur Soft-Cosine Semantic Similarity untuk Kasus Question-External Comment,” t.t., 9.

Hasanah, Kutlatul. “Revitalisasi Peran Konselor Dalam Kinerja Bimbingan Konseling Di Pesantren Nurul Jadid.” At-Tuhfah 9, No. 1 (4 Juli 2020): 1–13. Https://Doi.Org/10.36840/Jurnalstudikeislaman.V9i1.281.

Hamzah B. Uno, Teori Motivasi & Pengukurannya: Kajian & Analisis Di Bidang Pendidikan, 2008, Hal. 5.

Huda, Nuril. “Metode Audio Lingual vs. Metode Komunikatif: Suatu Perbandingan”. Makalah, disampaikan dalam Pertemuan Linguistik Bahasa (Jakarta: Universitas Atma Jaya, September 1987), p. 5

Imanudin Sukamto, Akhmad Munawari, Bahasa Arab Sistematis, (Yogyakarta: Nurma Media Ideal, 2005), hlm.5

Jack C. Richards and Theodore S. Rodgers, Approaches and Methods in Language Teaching (Cambridge: Cambridge Language Teaching Library, 1986), p. 95

Jack C. Richards and Theodore S. Rodgers, op.cit., p. 97.

Kamaluddin, H. “Bimbingan Dan Konseling Sekolah.” Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan 17, No. 4 (1 Juli 2011): 447. Https://Doi.Org/10.24832/Jpnk.V17i4.40.

Leonard Leonard, “Kompetensi Tenaga Pendidik Di Indonesia: Analisis Dampak Rendahnya Kualitas SDM Guru Dan Solusi Perbaikannya,” Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA 5, no. 3 (2016): Hal. 193.

Manizar, Elly. “Peran Guru Sebagai Motivator Dalam Belajar” 1, No. 2 (2015): 18.

Manshur, Umar. “Manajemen Program Pelatihan Dan Pengembangan Bahasa Arab” 03, No. 01 (2015): 15.

Muhammad Taufik. “Analisis Motivasi Untuk Meningkatkan Semangat Kerja Karyawan Pada Rumah Cantik Kumala Banjarmasin,” T.T., 7.

Mahmud Ismail Shini, Abdullah, dan Umar Ashshiddiq, Al-mu’inat Albashariyyah fi Ta’allumi Al-lughah (Riyadl: Jami’atu Al-malik Su’ud, 1984), p. 49

Nanang Hasan Susanto, Cindy Lestari. “Problematika Pendidikan Islam Di Indonesia: Eksplorasi Teori Motivasi Abraham Maslow Dan David Mcclelland” Vol. 3 No. 2, Desember 2018 (T.T.): 19.

Pramudya, Floribertus Yericho, Ir Moch Arif Bijaksana, Dan M Tech. “Pemberian Peringkat Komentar Pada Community Question Answering Dengan Fitur Soft-Cosine Semantic Similarity Untuk Kasus Question-External Comment,” T.T., 9.

Reki, Muhammad. “Analisis Pengaruh Budaya Kerja Dan Motivasi Kerja Terhadap Semangat Kerja Karyawan Pada Cv. Rizki Propertindo Palembang” 1 (2020): 8.

Rohmah, I. (2021) Guru Bahasa Arab Madrasah Tsanawiyah Nurul Hidayah Blado Kulon. Probolinggo.

Susanto, “bimbingan dan konseling di sekolah: konsep, teori dan aplikasinya” (kencana 2018) Hal.276

Sukaesih, (2021) Konselor Madrasah Tsanawiyah Nurul Hidayah Blado Kulon. Probolinggo.

Wahab, Laode Abdul. “Motivasi Belajar Bahasa Arab Mahasiswa” 6, No. 1 (2013): 18.

Wina Sanjaya, Kurikulum Dan Pembelajaran (Teori & Praktek KTSP) (Kencana, 2008), Hal. 256.

Wijaya, Muallim. “Manajemen Pembelajaran Bahasa Arab Sinergi Teori Dan Praktek.” Al-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 1, No. 1 (4 Januari 2017): 1–18. Https://Doi.Org/10.33650/Al-Tanzim.V1i1.24.

Yunita, Yenni, dan Rojja Pebrian. 2020. “Metode Komunikatif dalam Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Al-Kalam di Kelas Bahasa Center for Languages and Academic Development.” Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah 5 (2): 56–63. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2020.vol5(2).5838.




DOI: https://doi.org/10.15575/hijai.v4i2.15412

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2022 Mualim Wijaya, Malihatul Maulidiyah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

ISSN: 2621-1343