LANGUAGE INTERFERENCE IN THE DAILY MUHADATSAH OF FEMALE HIGH SCHOOL STUDENTS AT DARURRAHMAH ISLAMIC BOARDING SCHOOL, GUNUNG PUTRI BOGOR: A SOCIOLINGUISTIC STUDY

Authors

  • latifah - khoiriah UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Siti Muslikah

DOI:

https://doi.org/10.15575/hijai.v8i1.38291

Keywords:

bahasa arab, interferensi

Abstract

Arabic language in modern Islamic boarding schools has become a separate existence to be learned. The students at the darurrahmah Islamic boarding school are required to master Arabic as a second language and used as a means of daily communication for students. This study seeks to find out the types of interference and the factors behind the occurrence of interference in the muhadatsah yaumiyah of female students at the high school level of the Darurrahmah Islamic boarding school. This research method is descriptive with field research. Data collection techniques are carried out by observation, documentation and interviews. The results obtained in this study showed that female students at the high school level of the Darurrahmah Islamic Boarding School experienced 4 types of interference, namely phonological interference in the pronunciation of letter sounds, syntactic and morphological interference in the appropriateness of the use of sentences and their positions and semantic interference in the selection of vocabulary that was absorbed by the meaning

Keywords: Arabic language, Interference, Islamic boarding school.

References

Abdul Chaer, A. (2010). Sosiolinguistik Perkenalan Awal. Jakarta: PT RINEKA CIPTA.

Abdurrahman. (2008). Sosiolinguistik: Teori, Peran dan Fungsinya Terhadap Kajian Bahasa Sastra. E-Journal UIN Malang, 20.

Ahmad, F. S., Hidayat, R., & Sholeha, N. H. (2021). Ø§Ù„Ù…ÙØ§Ù‡Ù… الأساسية ÙÙŠ علم اللغة الإجتماعي. Konferensi Nasional Bahasa Arab (KONASBARA) VII, 11.

Alwasilah, A. C. (1993). Pengantar Sosiologi Bahasa. Bandung: ANGKASA.

Dr. Masruddin, S. M. (2015). Sosiolinguistik. Palopo: Read Institute Press.

Dr. Warsiman, M. (2014). Sosiolinguistik: Teori dan Aplikasi dalam Pembelajaran. Malang: Universitas Brawijaya Press (UB Press).

Fikri, M. A. (2021). Interferensi Bahasa dalam Percakapan Santri Pondok Pesantren Al-Aqsa Jatinangor Sumedang. Bandung: UIN Sunan Gunung Djati.

Firianingsih, S. (2023). Interferensi Bahasa Pada Lagu Musisi Denny Caknan (Kajian Sosiolinguistik). Pacitan: REPOSITORY STKIP PGRI PACITAN.

Firmansyah, M. A. (2021). INTERFERENSI DAN INTEGRASI BAHASA: KAJIAN SOSIOLINGUISTIK. Paramasastra, 14.

Matsna, P. (2018). Kajian Semantik Arab Klasik dan Kontemporer. Jakarta: Prenadamedia Group.

Muhammad Natsir, A. R. (2018). Bentuk Interferensi Bahasa Indonesia dalam Bahasa Arab. Ijaz Arabi, 41.

Mu'in, A. (2003). Interferensi Gramatikal antara Bahasa Indonesia dan Bahasa Arab. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Mulyani, N. F., Susandi, & Setyowati, E. (2022). Bentuk Interferensi Dalama Novel "OURS" Karya Adrindia Ryandisza: Kajian Sosiolinguistik. Salinga, 7.

Mustofa, M. A. (2018). Interferensi Bahasa Indoneisa Terhadap Bahasa Aeab (Analaisis interferensi dalam pembelajaran maharah al-kalam. AN-NABIGHOH, 23.

Nashoih, A. K. (2019). Pola Interferensi Sintaksis Bahasa Indonesia dalam Baha Arab pada Insya Mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab. Prosiding kenverensi nasional bahasa arab v, 14.

Natsir, M., & Rahmawati, A. (2018). Bentuk Interferensi Sintaksis Bahasa Indonesia Dalam Bahasa Arab. Ijaz Arabi, 8.

Nawang Wulandari, N. M. (2022). Serapan Bahasa Arab Dalam Pemberian Nama Pada Masyrakat Indonesia. Al-Ittijah , 14.

Ni'mah, J. (2015). Interferensi Bahasa Indonesia dalam Maharah Kalam. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga .

Nuryani, & Isnaniah, S. (2014). SOSIOLINGUISTIK DALAM PENGAJARAN BAHASA BERBASIS MULTIKULTURAL: Teori dan Praktik Penenlitian. Bogor: IN MEDIA.

Rahardi, D. R. (2015). Kajian Sosiolinguistik. Bogor: Ghalia Indonesia.

Sultan, M. (2021). SOSIOLINGUISTIK . Mataram: Sanabil.

Tarigan, P. D. (1984). Pengajaran Analisis Kesalahan Berbahasa. Bandung: ANGKASA.

Taufiq, W. (2018). Metode Penelitian Bahasa Arab. Bandung: PT Refika.

Wardani, D. K. (2020). Interferensi Bahasa Indonesia dalam bahasa Arab pada insya usbu'i santri putri kelas 5 Pondok Pesantren Darussalam Gontor Putri Kampus 2 tahun ajaran 1437/1438 H. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.

Wijaya, D. (2021). Interferensi Bahasa Asing Terhadap Penggunaan Bahasa Indonesia Pada Media Luar Ruang di Kota Curup, Kabupaten Rejanglebong. Batra, 10.

Wijaya, I. D. (2021). PENGANTAR SOSIOLINGUISTIK. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Yendra, S. M. (2018). MENGENAL ILMU BAHASA (Linguistik). Yogyakarta: Deepublish.

Yoviyani, S. H., & Mulyati, Y. (2023). Menyibak Sistem Fonetik Bahasa Indonesia dan Bahasa Arab serta Implikasinya dalam Pembelajaran BIPA. Onoma: Pendidikan, Bahasa dan Sastra, 11.

Yuslizar, F. A., & Arifa, Z. (2021). Interferensi Morfologi dan Sintaksis Bahasa Indonesia dalam Berbicara Bahasa Arab Komunitas Al-Kindy UIN Malang. Lisanul Arab, 11.

Zaim, M. (2014). Metode Penelitian Bahasa: pendekatan struktural. Padang: FBS UNP Press Padang.

Published

2024-12-30

How to Cite

khoiriah, latifah .-., & Siti Muslikah. (2024). LANGUAGE INTERFERENCE IN THE DAILY MUHADATSAH OF FEMALE HIGH SCHOOL STUDENTS AT DARURRAHMAH ISLAMIC BOARDING SCHOOL, GUNUNG PUTRI BOGOR: A SOCIOLINGUISTIC STUDY. Hijai - Journal on Arabic Language and Literature, 7(2), 204–211. https://doi.org/10.15575/hijai.v8i1.38291

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.