CODE MIXING AND CODE SWITCHING (AN ANALYSIS OF SEHAND AZHAR'S INSTAGRAM CONTENT)

Authors

  • Zulli Umri Siregar Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati, Indonesia
  • Fathur Riyadhi Arsal UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Khairun Nisa Hasugian UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Nabila Mutia Tsani UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.15575/hijai.v8i1.40614

Keywords:

Code Switch, Code Mix, Instagram

Abstract

This study aims to examine the use of code switching and code mixing in Instagram content by Sehand Azhar, especially in the form of video reels, to understand its function and meaning in digital communication. The method used is a descriptive qualitative case study with the technique of simak libat cakap. Data were taken from 15 video reels watched by more than 20,000 people, and analyzed using a summative approach to identify elements of code-switching and code-mixing. The results show that the use of code-switching and code-mixing in Azhar's content enriches expression and strengthens social identity between speakers, with some Arabic elements that are difficult to translate into Indonesian, thus adding aesthetic and functional value in the pesantren context. The analysis also reveals that this phenomenon is supported by the multilingual ability of the speakers and the appeal of Arabic among the audience, most of whom have a pesantren background. The implications of this study show that code-switching and code-mixing in social media not only strengthen social relations, but also contribute to the preservation of pesantren language and culture, and open up opportunities for further research on the impact of multilingualism in digital communication.

Keywords: Code Switch, Code Mix, Instagram

References

Anisatul Fawaidati Khusnia. (2016). Alih Kode dan Campur Kode dalam Percakapan Sehari-hari Masyarakat Kampung Arab Kota Malang (Kajian Sosiolinguistik). UIN Sunan Kalijaga Jogyakarta.

Ayu Wulandari, P., Setiawan, T., & Fadilla, A. R. (2023). Alih kode dan campur kode dalam Channel Youtube Londokampung dalam interaksi pasar. Jurnal Genre (Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya), 5(1), 56–65. https://doi.org/10.26555/jg.v5i1.7385

Handayani, W. E. P., & Mintowati. (2024). Alih Kode dan Campur Kode Dalam Ceramah Ning Umi Laila pada Media Youtube: Kajian Sosiolinguistik. Bapala: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 11(3), 146–157.

Harahap, M. A., & Adeni, S. (2020). Tren Penggunaan Media Sosial Selama Pandemi Di Indonesia. Jurnal Professional FIS UNIVED, 7(2), 13–23.

I Made Laut Mertha Jaya. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif: Teori, Penerapan, dan Riset Nyata (2 ed.). Quadrant.

Keraf, G. (2006). Diksi dan gaya bahasa. Gramedia Pustaka Utama.

Kridalaksana, H. (2008). Kamus Linguistik. Gramedia Pustaka Utama.

Mahiroh, N. W., & Ahmadi, A. (2024). Campur dan Alih Kode Pondok Pesantren Al Ibrohimi, Manyar sebagai Eskalasi Kosa Kata dan Komunikasi Santri. Jurnal Diksatrasia: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(2), 564–577. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.25157/diksatrasia.v8i2.14047

Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia. Kampret Journal, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.35335/kampret.v1i1.8

Muhammad Hanif Hukama, Damara, I., & Fauzi Rachman, I. (2024). Pembelajaran Bilingual: Pemerolehan dan Perkembangan Bahasa Kedua Terhadap Kemampuan Kognitif Anak Bilingual. Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Pendidikan, 3(1), 119–131. https://doi.org/10.56444/soshumdik.v3i1.1570

Mustikawati, D. A. (2016). Alih Kode Dan Campur Kode Antara Penjual Dan Pembeli (Analisis Pembelajaran Berbahasa Melalui Studi Sosiolinguistik). Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 3(1), 23–32. https://doi.org/10.24269/dpp.v2i2.154

NapoleonCat. (2024). Pengguna Instagram di Indonesia. NapoleonCat.com. https://napoleoncat.com/stats/instagram-users-in-indonesia/2024/01/

Nursarah. (2019). Analisis Wacana Kritis Perspektif Teun A. Van Dijk Terhadap Media Sosial Pada Akun Instagram @indonesiatanpapacaran. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Oktarina, S. E. (2019). Kajian Sosiolinguistik Campur Kode Pada Bahasa Prokem Remaja Zaman Sekarang Dalam Media Sosial Instagram. In Menjawab Tantangan Pendidikan melalui Literasi Budaya pada Era Disrupsi (Vol. 4, Nomor 1).

Rina Devianty. (2017). Bahasa Sebagai Cermin Kebudayaan. Jurnal Tarbiyah, 24(2), 226–245.

Sugiyono. (2023). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Sutopo (ed.); II). Alfabeta.

Susylowati, E. (2020). PILIHAN KODE SANTRI DALAM KOMUNIKASI DI MEDIA SOSIAL Code Choice Used by Santri in the Communication in Social Media. 36.

Suwito. (1983). Pengantar Awal Sosiolinguistik: Teori dan Problema. UNS Press.

Published

2025-06-15

How to Cite

Siregar, Z. U., Arsal, F. R., Hasugian, K. N., & Tsani, N. M. (2025). CODE MIXING AND CODE SWITCHING (AN ANALYSIS OF SEHAND AZHAR’S INSTAGRAM CONTENT). Hijai - Journal on Arabic Language and Literature, 8(1), 92–101. https://doi.org/10.15575/hijai.v8i1.40614

Citation Check