Implementasi Dakwah Fardiyah melalui Bimbingan Ibadah Shalat dalam Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Anak Tunadaksa
DOI:
https://doi.org/10.15575/idajhs.v9i2.51219Keywords:
Prayer Guidance; Spiritual Intelligence; Children with Physical Impairment.Abstract
The spiritual condition of disabled children at the Cileunyi State SLB has decreased due to their negligence in performing prayers. Even though the command to pray is obligatory for every Muslim who has reached the age of puberty both in normal conditions and with special needs. So with this prayer guidance is needed in increasing spiritual intelligence. This study aims to determine the concepts, techniques and results of prayer guidance in increasing spiritual intelligence in children with physical disabilities. This study uses qualitative methods. The results of the study show that the concept of prayer guidance carried out there includes preparation before prayer, namely ablution, covering the genitals, determining the place and direction of prayer, and performing the prayer standing and sitting. The prayer guidance technique applied is in the form of repetition and habituation individually and in groups. The results of prayer guidance show cognitive, affective and psychomotor changes, namely: being able to name and distinguish the time and number of cycles of prayer, being able to practice reading and prayer movements, as well as a change in good attitude.
References
Agustin, A. G. (2001). Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi dan Spiritual (ESQ). Jakarta: ARGA.
Anwar, N. (2021). Efektivitas Penerapan Bimbingan Belajar dalam Meningkatkan Pemahaman Belajar Anak pada Masa Pandemi di Desa Babela Kota. Proceeding UIN Sunan Gunung Djati Bandung(I), 98-110.
Arifin, I. Z. (2008). Bimbingan dan Konseling Islam (Al-Irsyad wa Al Tawjih Al-Islam) Berbasis Ilmu Dakwah. Ilmu Dakwah(4), 27-1092.
Arifin, L. S. (2018). Model Dakwah bi al-Irsyad untuk Pemeliharaan Kesehatan Mental Spiritual Pasien di Rumah Sakit. Ilmu Dakwah(12), 99-120.
Astati. (2010). Karakteristik dan Pendidikan Anak Tunadaksa dan Tunalaras. Bandung: PGSD.
Atmaja. (2019). Pendidikan dan Bimbingan Anak Berkebutuhan Khusus. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Azzet. (2012). Mengembangkan Kecerdasan Spiritual bagi Anak. Yogyakarta: Ar-Ruz.
Basri, H. (2018). Kemampuan Kognitif dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Ilmu Sosial Bagi Siswa Sekolah Dasar. Penelitian Pendidikan(18), 2541-4135.
Habiba, Z. d. (2013). Implementasi Shalat Fardu sebagai Sarana Pembentuk Karakter Mahasiswa Universitas Maritim Raja Haji Tanjungpinang. Pendidikan Agama Islam(11), 153-168.
Hartini, L. (2019). Pendekatan ESQ dalam Konseling Individual (Telaah Pemikiran Ary Ginanjar Agustian). Bengkulu: IAIN Bengkulu.
Hasan. (2008). Panduan Shalat Lengkap dan Mudah. Bandung: Pena Ilmu dan Amal.
Ichsan. (2008). Hanya Shalat Khusyuk yang Dinilai Allah. Bandung: Mocomedia.
Komaladini, S. (2022, - -). Profil SLB Negeri Cileunyi. Dipetik Mei 13, 2023, dari Profil SLB Negeri Cileunyi: https://slbncileunyi.sch.id/profiil-slb-negeri-cileunyi-agustus-2022.
Lastri. (2019). Pembelajaran Ibadah Shalat Terhadap Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) di Sekolah Luar Biasa Negeri Kepahiang. Bengkulu: IAIN Bengkulu.
Lela. (2016). Makna Dawamul Wudhu. Psikologi Islam(1), 55-65.
Lesmana. (2022). Bimbingan dan Konseling Belajar. Bandung: Kencana.
M, A. A. (2012). Mengembangkan Kecerdasan Spiritual bagi Anak. Yogyakarta: Ar-Ruz.
Mardhiah, A. (2021). Pengaruh Metode Penugasan dan Pembiasaan Terhadap Pelaksanaan Ibadah Shalat Pada Mahasiswa. Intelektual Prodi MPI FTK UIN Ar-Raniry(10), 108-126.
Maslahah, A. A. (2013). Pentingnya Kecerdasan Spiritual dalam Menangani Perilaku Meninyimpang. Bimbingan dan Konseling Islam(4), 1-14.
Muhtar. (2016). Aku ABK, Aku Bisa Shalat. Bandung: PT. Gramedia Pustaka.
Mulyassa, E. (2007). Guru dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Naan, A. I. (2019). Bimbingan Rohani Islam. Bandung: SIMBIOSA REKATAMA MEDIA.
Prayitno. (2018). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Bandung: PT. Rineka Cipta.
Rahti. (2019). Efektifitas Bimbingan Agama Melalui Shalat dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual (SQ) Santri Pondok Pesantren Raudhatusshalihin Aceh Tenggara. Aceh Tenggara: Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan.
Rajab, K. (2011). Psikologi Ibadah: Memakmurkan Kerajaan Ilahi di Hati Manusia. Jakarta: AMZAH.
Risna, D. &. (2019). Peranan Bimbingan Keagamaan dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Remaja. Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, dan Psikoterapi(7), 249-270.
Samsuar, W. A. (2023). Hubungan Keterampilan Psikomotorik Terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik. Dedikasi Pendidikan(7), 147-156.
Sari, R. P. (2021). Bimbingan Shalat pada Anak Tunarungu. Bandung: UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Sazali. (2016). Signifikansi Ibadah Shalat dalam Pembentukan Kesehatan Jasmani dan Rohani. Ilmu dan Budaya(40), 5889-5953.
Smart, A. (2010). Anak Cacat Bukan Kiamat: Metode Pembelajaran & Terapi Untuk Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Katahari.
Tuwidi, E. (2021). Pengembangan Analisis Tugas Mengenai Cara Pemakaian Pembalut bagi Anak Tunadaksa. Bandung: SLBN Cileunyi.
Utsman, M. M. (2012). Serba 3 dari Nabi Muhammad SAW. Tanggerang: Lentera Hati.
Wahid, A. (2013). Dahsyatnya Potensi Otakmu dengan Shalat. Surabaya: DIVA Press.
Yuli, Z. M. (2020). Bimbingan Akhlak dalam Membentuk Karakter Anak Asuh PSAA Rumah Bening Nurani (YABNI) Sumedang. Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, dan Psikoterapi Islam, 2, 145-164.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Widya Permata Sari, Rojudin Rojudin, Indira Sabet Rahmawaty

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish articles in Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons AttributionShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).



