Optimalisasi Pengelolaan Zakat sebagai Instrumen Dakwah dalam Pemberdayaan Ekonomi Umat
DOI:
https://doi.org/10.15575/idajhs.v9i2.51220Keywords:
Management; Zakat; People's WelfareAbstract
Zakat is able to form a process of social care in overcoming poverty to help each other to relatives in need. The research was conducted to find out the process of planning activities, forms of organizing, coordinating efforts and monitoring systems at LAZNAS Orphanage Indonesia in improving the welfare of the people. The research method used is descriptive method with a qualitative approach. Data collection techniques are observation, interviews, and documentation. Based on the results of the research, it shows that LAZNAS Orphanage Indonesia has done well based on the management function. In planning activities through several stages such as a clear vision and mission, strategies through the survey and assessment stages as well as donor resources. Organizing is done by dividing the duties and responsibilities of each field, program details and division of labor. In addition, coordination has created a work agreement with alignment in directing leaders and resources. The results of supervision follow performance standards and facilities through standard service facilities and the behavior of administrators based on program activities.
References
Abdullah, R. T., Kuswana, D., & Yuliani. (2016). Pola Pengelolaan Manajemen Zakat BAZ Kota Bandung dalam Mengatasi Kemiskinan. Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah, 1(4), 369.
Afni, N. (2020). Manajemen dan Pendistribusian Zakat dalam Peningkatan Kesejahteraan Sosial Masyarakat. Moderasi: Jurnal Studi Ilmu Pengetahuan Sosial, 1(2), 41.
Alam, U. S., Solahudin, D., & Yuliani. (2019). Implementasi Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Kualitas Pengelolaan Zakat. Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah, 4(2), 214.
Anam, M. K., & Herdiansah, I. (2022). Manajemen Pendistribusian Zakat di Masa Pandemi Covid-19: Studi Kasus di LAZISMU Kota Depok. Al-Kharaj: Jurnal Kenangan & Bisnis Syariah, 5(1), 83.
Anwar, A. S. (2012). Model Tatakelola Badan dan Lembaga Amil Zakat sebagai upaya untuk Meningkatkan Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat (Studi pada Badan/Lembaga Amil Zakat di Kota Malang). Jurnal Humanity, 7(2), 9.
Ash-Shiddieqy, T. M. (2009). Pedoman Zakat. Semarang: PT. Pustaka Rizki Putra.
Atqia, M. R., Saepulloh, U., & Rojudin. (2018). Manajemen Zakat Produktif dalam Upaya Meningkatkan Kesejahteran Ekonomi Masyarakat. Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah, 3(2), 82-83.
Aziz, A., & Ulfah, M. (2010). Kapita Selekta Ekonomi Islam Kontemporer. Bandung: CV. Alfabeta.
Candra, A. A. (2020). Implementasi Pengelolaan Zakat Di Provinsi Riau Dalam Perspektif Siyasah Syari'ah. Jurnal Kodifikasi, 2(1), 22.
Fahmi, I. (2012). Manajemen (Teori, Kasus dan Solusi). Bandung: CV. Alfabeta.
Fitri, M. (2017). Pengelolaan Zakat Produktif Sebagai Instrumen Peningkatan Kesejahteraan Umat. Economica: Jurnal Ekonomi Islam, 8(1), 155-159.
Firmansyah, A., & Mahardhika, B. W. (2018). Pengantar Manajemen. Yogyakarta: Deepublish.
Furqon, A. (2015). Manajemen Zakat. Semarang: CV. Karya Abadi Jaya.
Hadi, R. (2020). Manajemen Zakat, Infaq. dan Shadaqah di Badan Amil Zakat Nasional (BAZNAS) Kabupaten Banyumas. El-Jizya: Jurnal Ekonomi Islam, 8(2), 253.
Hutahean, W. S. (2018). Dasar Manajemen. Malang: Ahlimedia Press.
PYI Yatim & Zakat. (2022, Desember 12). Panti Yatim Indonesia. Retrieved from https://pantiyatim.or.id.
Krisnandi, H., Efendi, S., & Sugiono, E. (2019). Pengantar Manajemen. Jakarta: LPU-UNAS.
Krisnawati, A., Simarmata, N. I., Kato, I., Antikasari, T. W., Surya, C. M., Silitonga, H. P., . . . Anggusti, M. (2021). Dasar-Dasar Ilmu Manajemen. Yayasan Kita Menulis.
Liana, F. F. (2021). Implementasi Fungsi Pengelolaan anak yatim dan dhuafa: Kajian deskriptif pada Badan Amil Zakat Nasional Panti Asuhan Indonesia Al-Fajr Jl. Pasundan No. 26 Bandung). Disertasi Doktor, UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Maguni, W. (2013). Peran Fungsi Manajemen Dalam Pendistribusian Zakat: Distribusi Zakat dari Muzakki ke Mustahik Pada (Badan Amil Zakat) BAZ. Jurnal Al'Adl, 6(1), 158.
Mufraini, A. (2006). Akuntansi dan Manajemen Zakat: Mengkomunikasikan Kesadaran dan Membangun Jaringan. Jakarta: Kencana.
Nur, E. M. (2020). Pengaruh Promosi dan Kualitas Layanan terhadap Minat Masyarakat Membayar Zakat. Jurnal Al-Muqayyad, 3(2), 130.
Nurhasanah, S., & Suryani. (2018). Maksimalisasi Potensi Zakat Melalui Peningkatan Kesadaran Masyarakat. JEBI (Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam), 3(2), 185-187.
Nursifa, E. S. (2018). Optimalisasi Pengelolaan Badan Amil Zakat dalam Meningkatkan Kesejahteraan Umat (Studi Deskriptif Badan Nasional Kabupaten Purwakarta). Disertasi Doktor, UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Rahman, M., & Marizal. (2019). Peran Zakat Dalam Mengentaskan Kemiskinan di Indonesia. Hukum Islam, 19(2), 145.
Rahmawati, F. M., & Santoso, S. (2022). Penerapan Fungsi Manajemen Dalam Pengelolaan Lembaga Amil Zakat Infaq dan Shodaqoh Muhammadiyah Grobogan. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(2), 201.
Rismayani, Imran, & Syamsiar. (2020). Efektivitas Pengawasan Pengelolaan Zakat Badan Amil Zakat Nasional (BAZNAS) Kabupaten Wajo. Jurnal Ada Na Gau: Administrasi Publik, 1(1), 59.
Rohman, A. (2017). Dasar-Dasar Manajemen. Malang: Inteligensia Media.
Samsu. (2017). Metode Penelitian (Teori dan Aplikasi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Mixed Methods, serta Research & Development). Jambi: Pusat Studi Agama dan Kemasyarakatan (PUSAKA).
Samsudin, S. (2006). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung: CV. Pustaka Setia.
Samsul. (2020). Tujuan dan Sasaran Zakat Dalam Konteks Ibadah dan Muamalah. Journal Islamic Banking, Economic and Financial. 1(1), 86.
Sanusi, I. (2016). Networking Badan Amil Zakat Nasional Jawa Barat dalam Meningkatkan Pelayanan Zakat. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 10(1), 84.
Setiawan, H. (2017). Manajemen Komunikasi Dompet Ummat dalam Pemberdayaan Ekonomi Umat Islam. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 11(1), 100.
Siagian, S. P. (2005). Fungsi-Fungsi Manajerial. PT. Bumi Aksara.
Sodiq, A. (2015). Konsep Kesejahteraan Dalam Islam. EQUILIBRIUM, 3(2), 383-391.
Suhadi, W. (2020). Dasar-Dasar Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: CV. Building Nusantara.
Sulastri, L. (2012). Manajemen Sebuah Pengantar: (Sejarah, Tokoh, Teori, dan Praktik). Bandung: La Good's Publishing.
Suprihanto, J. (2018). Manajemen. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Susilawati, N. (2018). Analisis Model Fundaising Zakat, Infaq dan Sedekah di Lembaga Zakat. Jurnal Al-Intaj, 4(1), 105.
Sutomo, Najib, M., & Djohar, S. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Lembaga Amil Zakat (LAZ) Terhadap Kepuasan dan Loyalitas Muzakki (Studi Kasus LAZ PKPU Yogyakarta). Jurnal Aplikasi Bisnis dan Manajemen, 3(1), 60.
Syafaruddin. (2015). Manajemen Organisasi Pendidikan: Perspektif Sains dan Islam. Medan: Perdana Publishing.
Tadjudin. (2013). Pengawasan Dalam Manajemen Pendidikan. Jurnal Ta'allum, 1(2), 198-201.
Tambunan, J. (2021). Memaksimalkan Potensi Zakat Melalui Peningkatan Akuntabilitas Lembaga Pengelola Zakat. Jurnal Islamic Circle, 2(1), 129.
Thalib, H., Irwan, M., & Ro'is, I. (2016). Peranan Amil Zakat Sebagai Pengelolaan Zakat Untuk Kesejahteraan Umat di Kota Bima. Jurnal Ekonomi Syari'ah, 3(1), 74.
Wardani, R. W. K. (2017). Strategi Komunikasi Badan Amil Zakat Nasional dalam Pengumpulan Zakat Maal. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 1(1), 166-167.
Wijaya, C., & Rifa'i, M. (2016). Dasar-Dasar Manajemen: Mengoptimalkan Pengelolaan Organisasi Secara Efektif dan Efisien. Medan: Perdana Publishing.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Sinta Nur Sai’dah, Rohmanur Aziz, Ali Aziz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish articles in Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons AttributionShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).



