Transformasi Pola Komunikasi Dakwah FPI melalui Perubahan Strategi Penyampaian Pesan Keagamaan

Authors

  • Eva Rismayati UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Jujun Junaedi UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.15575/idajhs.v8i1.51226

Keywords:

Change; Communications; Da’wah

Abstract

The purpose of this study is to determine the input of change, target element of change, and output the organizational change of Front Persaudaraan Islam. The method used is a case study. The results of this studi are that there are 4 inputs or reason for the change, first, because of the dissolution by the government; second, the strategy of introducing a new FPI; third, changing the paradigm of society; and fourth, maintain the continuity of da’wah. The target element of change are the name, logo, vision and mission, management structure, subsidiary organizations, motto, three battlefields, messages, media and methods. And the output or impact of this change are improving and strengthening the existence of the organizations, changing the paradigm of society, increasing the fighting spirit of members and improving the administrative structure.

References

Akhmad, Harits. (2021). Ini Alasan FPI Berubah jadi Front Persaudaraan Islam, diakses pada 9 Januari 2022, dari https://nasional.okezone.com/read/2021/01/09/337/2341512/ini-alasan-fpi-berubah-jadi-front-persaudaraan-islam.

Elyardi. (2016). Inspirasi Aski 212 dari Ciamis, diakses 29 November 2021, dari https://www.kompasiana.com/elyardi/583ceb195493732d0dea85bc/inspirasi-aksi-212-dari-ciamis.

Greenberg, Jerald, Robert A Baron. (1997). Behavior in Organization. New Jersey: PrenticeHall, Inc.

Hasan, Mohammad. (2013). Metodologi Pengembangan Ilmu Dakwah. Surabaya: Pena Salsabila.

Ilahi, Wahyu. (2013). Komunikasi Dakwah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Kompas. 2020. Naskah lengkap surat keputusan bersama (SKB) enam kementerian dan lembaga tentang pembubaran Front Pembela Islam (FPI), diakses pada 30 Desember 2021, dari https://jeo.kompas.com/naskah-lengkap-skb-pembubaran-fp

Mulyana, Deddy. (2017). Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Munir, dkk. (2009). Metode Dakwah. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.

Nawawi, Ismail. (2017). Manajemen Perubahan: Teori dan Aplikasi pada Organisasi Publik dan Bisnis. Bogor: Ghalia Indonesia

Putri, Nur Hamidah., Sulthonie, Ahmad Agus., Solahudin, Dindin. (2018). Model Kegiatan Dakwah di Instansi TNI AU. Tabligh: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 3(4), 56-73.

Ridwan, Aang. (2022). Filsafat dan Etika Dawah. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Saefullah, Asep., Rusdiana, Ahmad. (2016). Manajemen Perubahan. Bandung: Pustaka Setia.

Saefullah, Chatib. (2018). Kompilasi Hadits Dakwah. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Sarbini, Ahmad. (2021). Sosiologi Dakwah Edisi Revisi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Solahudin, Dindin. (2020). Dakwah Moderat: Paradigma dan Strategi Dakwah Syekh Gazali. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Sukayat, Tata. (2015). Ilmu Dakwah: Perspektif Filsafat Mabadi Asyarah. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Sukayat, Tata. (2018). Radikalisme Islam atas Nama Dakwah Hisbah Front Pembela Islam. Jurnal Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 12(1), 1-26.

Rochyadi. (2008). Model Manajemen Pembaharuan. Jakarta: Badan Pendidikan dan Penelitian Daerah.

Tajiri, Hajir. (2015). Etika dan Estetika Dakwah. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Wibowo. (2012). Manajemen Perubahan Edisi Ketiga. Jakarta: Rajawali Press.

Downloads

Published

2014-06-30

How to Cite

Rismayati, E., & Junaedi, J. (2014). Transformasi Pola Komunikasi Dakwah FPI melalui Perubahan Strategi Penyampaian Pesan Keagamaan. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 8(1), 17–34. https://doi.org/10.15575/idajhs.v8i1.51226

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.