Tarekat Da’wah through the Islamic Educational Institutions at Pesantren Suryalaya

Jujun Junaedi

Abstract


This study seeks to analyze the objectives and methods of da'wah tarekat through Islamic educational institutions at pesantren Suryalaya. The research was conducted by exploring the basic concepts, objectives, principles, ethics, and tarekat-based education methods applied in Islamic education institutions MTs-MA Serbia Bakti. This research uses a qualitative approach with descriptive-analytic methods. The data were collected through observation, interviews, and literature studies, while data analysis was carried out through phenomenological reduction, eidetic reduction, and transcendental reduction. The study results concluded that the basic concepts, principles, and ethics of tarekat da'wah applied in Islamic educational institutions were based on the teachings of TQN, Tanbih manuscripts, Pearl strands, and the exemplary figure of Abah Anom. The tarekat da'wah aims to form human beings who are Cageur-Bageur and Serba-Bakti. This goal is implemented into the vision, mission, and profile of the institution's graduates. Dzikir becomes the epicenter of the tarekat da'wah method as an effort of Tazkiyat al-Nafs. The research implication shows that the commitment and consistency of the teachings of TQN Suryalaya to form a perfect human (insan kamil) in various spheres of life.

Penelitian ini berupaya untuk menganalisis tujuan dan metode dakwah tarekat melalui lembaga pendidikan Islam di Pesantren Suryalaya. Penelitian dilakukan dengan menggali konsep dasar, tujuan, prinsip, etika dan metode pendidikan berbasis tarekat yang diterapkan di lembaga pendidikan Islam MTs-MA Serba Bakti. Penelitian menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif-analitik. Pengumpulan data dilakukan melalui observasi, wawancara dan studi pustaka, sedangkan analisis data dilakukan melalui reduksi fenomenologis, reduksi eiditis dan reduksi transcendental. Hasil penelitian menyimpulkan bahwa konsep dasar, prinsip dan etika dakwah tarekat yang diterapkan di lembaga pendidikan Islam bersumberkan pada ajaran TQN, naskah Tanbih, Untaian Mutiara dan keteladanan dari sosok Abah Anom. Tujuan dakwah tarekat adalah membentuk manusia yang Cageur-Bageur dan Serba Bakti. Tujuan ini dimplementasikan ke dalam visi, misi dan profil lulusan lembaga. Dzikir menjadi episentrum metode dakwah tarekat sebagai upaya Tazkiyat al-Nafs yang pada prakteknya dilakukan untuk mengoreksi tindakan agar tilik pamilih dina nyiar jalan kahadean lahir batin, dunia akhirat, sangkan ngeunah nyawa betah jasad, memperhatikan tindakan dan niat tindakan agar sesuai dengan kebaikan sehingga mencapai kebahagiaan lahir batin, dunia dan akhirat. Implikasi penelitian menunjukkan bahwa komitmen dan konsistensi ajaran TQN Suryalaya dalam upaya membentuk manusia sempurna (insan kamil) dalam berbagai ruang lingkup kehidupan.


Keywords


Tarekat da’wah; cageur-bageur; serba-bakti; dzikr; Islamic education.

Full Text:

PDF

References


Arifin, S. T. (1960). Miftahus Shudur. TQN Suryalaya.

Aripudin, A. (2011). Tarekat dan Perkembangan Dakwah di Indonesia, Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 5(17), 323-346. DOI :10.15575/idajhs.v5i17.369.

Asror, A. K., Kusnawan, A., & Fajar, D. A. (2017). Rehabilitasi Korban Penyalahgunaan Narkoba melalui Terapi Religius di Yayasan Serba Bakti Pondok Pesantren Suryalaya Inabah XIV Garut, Irsyad: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, dan Psikoterapi Islam, 5(1), 21-38. https://jurnal.fdk.uinsgd.ac.id/index.php/irsyad/article/view/881.

Azra, A. (1999). Renaisans Islam Asia Tenggara Sejarah Wacana & Kekuasaan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Hasanah, A. (2013). Pendidikan Karakter Berperspektif Islam. Bandung: Intan Komunikas.

Hudan Alfariz, A. S., & Taftazani, B. M. (2020). Tingkat Stress Penyalahguna NAPZA Saat Menjalani Rehabilitasi di Inabah XV Pondok Pesantren Suryalaya, Share: Social Work Journal, 10(1), 29-39. DOI: 10.24198/share.v10i1.25992.

Jamaludin, O. (2018). Peran Wakil Talqin dalam Pengembangan Dakwah Tarekat, ANIDA (Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah), 18(2), 159-180. DOI: https://doi.org/10.15575/anida.v18i2.5074.

Kusnawan, A., et.al. (2009). Dimensi Ilmu Dakwah Tinjauan Dakwah dari Aspek Ontologi, Epistemologi, Aksiolohi hingga Paradigma Pengembangan Profesionalisme. Bandung: Widya Padjadjaran.

Lestari, P. (2013). Metode Terapi dan Rehabilitasi Korban NAPZA di Pondok Pesantren Suryalaya Tasikmalaya, SOCIA (Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial), 10(2), 100-107. DOI: https://doi.org/10.21831/socia.v10i2.5346.

Lutfhi, D. (2017). Talqin Zikir sebagai Metode Dakwah, Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 10(2), 369-383. DOI: 10.15575/idajhs.v12i.2383.

Mastuhu. (1994). Dinamika Sistem Pendidikan Pesantren. Jakarta: INIS.

Muhaimin. (2009). Rekonstruksi Pendidikan Islam. Jakarta: Rajawali Press.

Mukri, S. G., Rosyadi, A. R., & Saefuddin, D. (2015). Metode Pendidikan Islam dalam Penanggulangan Penyalahgunaan Narkoba bagi Remaja di Pondok Remaja Inabah Suryalaya Tasikmalaya, Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 43-68. DOI: http://dx.doi.org/10.32832/tadibuna.v4i1.575.

Pujiastuti, T. (2016). Perkembangan Tarekat Qadiriyyah-Naqshabandiyyah di Pesantren Suryalaya, El-Afkar: Jurnal Pemikiran Keislaman dan Tafsir Hadis, 5(2), 71-82. DOI: http://dx.doi.org/10.29300/jpkth.v5i2.1134.

Qomariah, M. (2019). Dakwah Humanis melaui Gerakan Tarekat, Jurnal Ilmu Dakwah, 39(2), 183-196. DOI: 10.21580/jid.v39.2.4674.

Rifqi Hakim, M. R. R. (2018). Strategi Dakwah pada Masyarakat Tarekat (Studi Kasus pada Kegiatan Tarekat Qodiriyah Wa Naqsyabandiyah di Ponpes Futuhiyyah Mranggen Demak), Lentera: Jurnal Ilmu Dakwah dan Komunikasi, 2(1), 1-25. DOI: 10.21093/lentera.v1i3.1152.

Riyadi, A. (2014). Tarekat Sebagai Organisasi Tasawuf (Melacak Peran Tarekat dalam Perkembangan Dakwah Islamiyah), Attaqaddum, 6(2), 359-385. DOI: 10.21580/at.v6i2.716.

Rustandi, R. (2019). Cyberdakwah: Internet sebagai Media Baru dalam Sistem Komunikasi Dakwah Islam, Nalar: Jurnal Peradaban dan Pemikiran Islam, 3(2), 84-95. DOI: https://doi.org/10.23971/njppi.v3i2.1678.

Salahudin, A. (2013). Komunikasi Kaum Tarekat Studi tentang Pola-Pola Komunikasi dalam Kelompok Tarekat Qadiriyah Naqsyabandiyah di Pesantren Suryalaya Tasikmalaya, IJAD (Indonesian Journal of Dialectics), 3(1), 1-14. http://jurnal.unpad.ac.id/ijad/article/view/3621/2419.

Sayyi, A. (2017). Wasiat Pendidikan Sufistik Dalam Naskah Tanbih Mursyid Tarekat Qodiriyyah Naqsyabandiyah Suryalaya (Telaah Pemikiran Guru Mursyid Tqn Suryalay), FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan dan Manajemen Islam, 5(1), 1-22. DOI: https://doi.org/10.32806/jf.v5i1.2947.

Somantri, M. D., & Dahwadin. (2019). The Message of Religious Moderation in Tanbih Qadiriyah Naqsyabandiyah (TQN) Pondok Pesantren Suryalaya, Teosofia: Indonesian Journal of Islamic Mysticism, 8(1), 51-68. DOI: 10.21580/tos.v8i1.4404.

Steenbrink, K. (1986). Pesantren, Madrasah, Sekolah. Jakarta: LP3ES.

Suherdiana, D. (2009). Model Dakwah Fardiyah Tarekat Qodiriyah Wa Naqsabandiyah, Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 4(14), 689-698. DOI :10.15575/idajhs.v4i14.417.

Sukmadinata, N. S. (2007). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Usman, A. (2018). Fenomena Tarekat di Zaman Now: Telaah atas Ajaran dan Amalan TQN Suryalaya, Dakwah: Jurnal Kajian Dakwah dan Kemasyarakatan, 22(2), 198-216. DOI: 10.15408/dakwah.v22i2.12068.

Usman, M. (2017). Komunikasi Spiritual Syekh Muhammad Abdul Gaos Saefulloh melalui Gerakan Dakwah Tarekat, Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 11(1), 177-194. DOI: https://doi.org/10.15575/idajhs.v11i1.1529.

Yayasan Serba Bakti. (2012). Rencana Strategis (Renstra) MTs-MA Serba Bakti Pesantren Suryalaya. Yayasan Serba Bakti Pondok Pesantren Suryalaya.

Zamakhsary, D. (1983). Tradisi Pesantren Studi tentang Pandangan Hidup Kyai. Jakarta: LP3ES.




DOI: https://doi.org/10.15575/idajhs.v14i2.10708

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Editorial Office:

4th Floor, Building of Da'wah and Communication Faculty, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung Jl. AH. Nasution No. 105 Cipadung Cibiru Bandung 40614

Contact +6281321553313 Telp. (022) 7810788 Fax. (022) 7810788

E-mail: jurnal.ilmudakwah@uinsgd.ac.id

View My Stats