The Effectiveness of the Al-Baghdadi Method in Reciting the Muqatha'ah Letters at the Beginning of the Surah with the Ahkamus Shaut approach
Main Article Content
Abstract
Article Details
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to International Journal of Nusantara Islam, Sunan Gunung Djati State Islamic University.
The copyright encompasses exclusive rights to reproduce and disseminate articles in all forms and media, including reprints, photographs, microfilm, and similar reproductions, as well as translations. Some or all of the contents of this journal can be stored in databases and transmitted in any form and media without the need for written permission from the International Journal of Nusantara Islam, Sunan Gunung Djati State Islamic University.
The Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the International Journal of Nusantara Islam (IJNI) are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.
References
Ali, D. S. N. (2020). Pengucapan Kosakata Bahasa Arab bagi Penutur Bahasa Sunda. Tarling: Journal of Language Education, 4(1), 95–122. Al-Zamakhsyari, A. A.-Q. M. bin ‘Amru bin A. (1407). Al-Kasysyaf ‘an Haqaiq Gawamidh Al-Tanzil. Dar al-Kutub al-‘Ilmiyah. Amal, T. A. (2005). Rekonstruksi Sejarah Al-Qur’an. Pustaka Alfabet. Arniah, H. (2011). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Dengan Metode Iqra Pada Siswa Kelas II MIN Muara Durian Gambut Kabupaten Banjar [Bachelor’s thesis]. UIN Antasari Banjarmasin. Astutik, A. (2012). Pengaruh Metode Iqra’terhadap Kemampuan Anak dalam Membaca Al-Qur’an secara Fasih dan Tartil Siswa TPQ Tasywiqussalaf Desa Jleper Kecamatan Mijen Kabupaten Demak [Bachelor’s thesis]. IAIN Walisongo. Azizah, A. N., & Nugraheni, A. S. (2020). Lagu sebagai media pembelajaran fonologi pada siswa mi muhammadiyah trukan. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 8(1), 52–59. Fajriyah, J. (2020). Penerapan Metode Al-Baghdadi dalam Taman Pendidikan Al-Qur’an (TPQ) di Madrasah Ibtidaiyah Al-Fattah Kota Malang [Thesis]. Universitas Islam Malang. Fauziyyah, S. A. (2020). Kemampuan Membaca Al-Qur’an Berdasarkan Latar Belakang Pendidikan Siswa Di Sekolah Menengah Pertama Islam Terpadu Qurrata A’yun Kandangan Hulu Sungai Selatan [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Antasari. Hakim, R. (2018). Kemampuan Membaca Al-Qur’an Bagisiswa SMP dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Al-Qalam, 13(2), 37–44. Hernawan, D. (2019). Penerapan Metode Ummi dalam Pembelajaran Al-Qur’an. Profetika: Jurnal Studi Islam, 19(1), 27–35. Ilham, I. (2019). Perbandingan Kemampuan Membaca Al-Qur’an dengan Menggunakan Metode Iqra’dan Metode Bagdadiyah pada Peserta Didik di SD Negeri 200 Membaliang, Kec. Lembang, Kabupaten Pinrang [Doctoral Dissertation]. IAIN Parepare. Ira, I. (2017). Pengaruh Penetapan Metode Iqra’Terhadap Peningkatan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Pada Peserta Didik SMP Negeri 7 Anggereja Kabupaten Enrekang [Bachelor’s thesis]. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Jayanti, D. I. (2018). Penerapan Metode Iqra’terhadap Peningkatan Kemampuan Pra Membaca Al-Qur’an Braille Pada Peserta Didik Dengan Hambatan Penglihatan [Bachelor’s thesis]. Universitas Pendidikan Indonesia. Malla, A. B. (2017). Al-Aswat indal Arab baina Al-Qadim wal Hadits. Tamaddun, 16(2), 66–68. Mufidah, N. (2018). Metode Pembelajaran Al-Ashwat. Al MahÄra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 199–218. Oktaviani, Y., Syahrani, A., & Jupitasari, M. (2021). Tuturan Keinterogatifan Bahasa Bugis Wajo’isolek Di Padang Tikar: Kajian Fonetik Akustik. Jurnal Elektronik Wacana Etnik, 10(1), 45–53. Sa’diah, K. (2013). Kualitas Pembelajaran Al-Qur’an Dengan Metode Tartila Di TPQ Sabilun Najah Sambiroto Taman Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 1(2), 267–286. Safitri, M., & Khuriyah, K. (2020). Pengaruh Motivasi dan Penerapan Metode Rubaiyat Terhadap Kemampuan Membaca Al-Qur’an Siswa di MTs N Karanganyar Tahun 2020/2021. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(2), 396–407. Samsi, S. (2021). Perbandingan Metode Iqro’dan Bagdadiyah dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Quran Peserta Didik Kelas VII di SMPN 5 Duampanua Kabupaten Pinrang [Doctoral Dissertation]. IAIN Parepare. Senen, M. D. (2017). Kontribusi Ilmu Fonetik Dalam Studi Bahasa Arab. Tamaddun: Jurnal Kebudayaan Dan Sastra Islam, 17(1), 37–58. Sholihin, M. N. (2020). Peran Ilmu Al-Ashwat dalam Pelafalan Huruf Hijaiyah (KajianTeoritik Linguistik Terapan). SALIHA: Jurnal Pendidikan & Agama Islam, 3(2), 110–127. Silberman, M. L., & Bacon, A. (2004). Actif Learnin: 101 Strategiies to Teach Any Subject, (terj Raisul Muttaqien). Nusamedia dan Nuansa. Suryani, Y. (2017). Fonetik Akustik: sebuah Pengantar Telaah Wujud Akustik Bahasa. Jurnal Sosioteknologi, 16(2), 219–223. Syahrih, M. (2019). Pengaruh Metode Iqra’terhadap Kemampuan Baca Qur’an Siswa Kelas Iii Dta Hidayatusy Syubbaniyyah Desa Kalideres Kecamatan Kaliwedi Kabupaten Cirebon [Bachelor’s thesis]. Institut Agama Islam Bunga Bangsa Cirebon. Syauqi, A. (2018). Efektifitas Metode Pembelajaran Qiraati (Studi Kasus Siswa Kelas V MI Darul Muttaqin Jakarta) [Bachelor’s thesis]. FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. Umar, A. (2021). Huruf Muqatta’ah dalam Al-Qur’an Perspektif Bediuzzaman Said Nursi. Al-Tadabbur: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 6(01), 1–16. Yuliati, R., & Unsiah, F. (2018). Fonologi. Universitas Brawijaya Press. Zin, N. M., Ariffin, S., & Yusoff, N. (2014). Keberkesanan Teknik Iqra’dan Al-Baghdadi Suatu Perbandingan. Jurnal Usuluddin, 40, 51–70.