DIPLOMASI ACEH DAN TURKI UTSMANI: KERJA SAMA DAKWAH ISLAM DALAM BINGKAI PERDAGANGAN ABAD XVI-XIX MASEHI


Hartono Hartono(1*)

(1) Universitas Negeri Malang, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


ABSTRAK

Aceh and Turkey are kingdoms that have carried out diplomacy for a long time. The diplomacy is a collaborative effort between the two kingdoms. Diplomacy is built in harmony, which is proven by helping each other like brothers. In this established diplomacy, it focuses on the political, religious and economic fields. This article aims to examine the diplomacy carried out by Aceh and Turkey, especially in preaching Islam in the Malay region and in the trade sector. This article uses a literature review research method, by examining existing sources. The result of this study is that the diplomacy carried out by Aceh and Turkey is very important in efforts to preach Islam and trade safety. With this diplomacy, Islam can spread throughout the Kingdom of Aceh and can be accepted by the wider community.

Kata Kunci : Aceh, Diplomasi, Dakwah Islam, Turki.

 

ABSTRAK

 Aceh dan Turki merupakan kerajaan yang telah melakukan diplomasi dalam jangka waktu yang lama. Diplomasi tersebut merupakan upaya kerja sama di antara kedua kerajaan. Diplomasi dibangun dengan harmonis, yang dibuktikan dengan saling membantu di antara keduanya. Dalam diplomasi yang terjalin ini fokus pada bidang politik, keagamaan dan ekonomi. Artikel ini bertujuan untuk mengkaji tentang diplomasi yang dilakukan oleh Aceh dan Turki khusunya dalam mendakwahkan agama Islam di wilayah Melayu dan dalam bidang perdagangan. Artikel ini menggunakan metode penelitian kajian pustaka, dengan mengkaji sumber-sumber yang telah ada. Hasil dari kajian ini yakni diplomasi yang dilakukan oleh Aceh dan Turki sangat penting dalam upaya dakwah Islam dan keselamatan perdagangan.

 

Kata Kunci: Aceh, Diplomasi, Dakwah Islam, Turki .


Keywords


Aceh, Diplomasi, Dakwah Islam, Turki.

Full Text:

PDF

References


Affandi, Rahimin. Dkk, (2015). Relasi Aceh dan Turki dalam Islamisasi Dunia Melayu: Suatu Analisis. Jurnal Kontekstualita. 30(01), 25-47.

Ahmad, Zakaria (1972). Sekitar Kerajaan Aceh dalam Tahun 1520-1675. Medan: Monara.

Azis. (2015). Islamisasi Nusantara Perspektif Naskah Sejarah Melayu. Thaqafiyyat. 16(1). 53-76.

Azra, Azyumardi (2004). Jaringan Ulama Timur Tengah dengan Kepulauan Nusantara Abad XVII dan XVIII, Edisi Revisi. Jakarta: Prenada Media.

Borhan, A.J. (1996). Sumbangan Ulama Dalam Perkembangan Islam Di Dunia Melayu. Jurnal Syariah. 4(2).

Burhanudin, Jajat (2016). Pasang Surut Hubungan Aceh dan Turki Usmani: Perspektif Sejarah. Studia Islamika, Vol. 23(2). 373-389.

Coplin, W.D. (2003). Pengantar Politik Internasional: Suatu Telaah Teoritis. Terjemahan Marsedes Marbun. Bandung: Penerbit Sinar Baru.

Dougherty, James E. Dan Robert L. Pfaltzgraff. (2005). Pengantar Studi Hubungan Internasional. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Gazali (2016). Hubungan Umara Dan Ulama Dalam Membentuk Kehidupan Sosio-Relijius Di Aceh Darussalam Masa Sultan Iskandar Muda. Jurnal Penelitian Hukum DE JURE. 16(2). 173 - 185

Hasbi, Baiquni (2014. Relasi Kerajaan Aceh Darussalam dan Kerajaan Utsmani, Banda Aceh: LSAMA.

Hidayatulloh, Moch. Syarif (2014) Bukti Hubungan Kerajaan Aceh Dan Kesultanan Turki Utsmani Dalam Naskah Khotbah Jihad. Thaqafiyyat. 15(1). 52-73.

Hasjmy, A (1993) Sejarah Masuk dan Berkembangnya Islam di Indonesia. Jakarta: Almaarif,

Munsyi, A. (1981). Kisah Pelayaran Abdullah Ke Kelantan Dan Judah. Kuala Lumpur: Fajar Bakti.

Nazaruddin, M. (2014). Dimensi pembentuk kesadaran identitas keacehan dan citra diri Aceh. Jurnal Masyarakat, Kebudayaan dan Politik. 27(1). 44-54.

Purwadarminta, W.J.S. (1985). Kamus Umum Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka.

Rozali, Ermy Azziaty (2014). Aceh-Ottoman Relation In Bustan A-Salatin, Mediterranean Journal Of Social Science, 5(29).

Said, Mochamad (1981). Aceh Sepanjang Abad, Jilid 1. Medan: Waspada.

Zuboidi, Hayatulloh (2018). Kepentingan Utsmani Menjalin Hubungan Dengan Kerajaan Aceh Darussalam. Jurnal Peurawi. 1(2). 113-127.




DOI: https://doi.org/10.15575/al-tsaqafa.v19i2.19253

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Al-Tsaqafa has been indexed by :

                                

                                                                                       

..........................................................................................................................................................................................................................................

Alamat Redaksi:
Lt. 2 Gedung Fakultas Adab dan Humaniora
UIN Sunan Gunung Djati Bandung
Jl. AH. Nasution No. 105 Cipadung Cibiru Bandung 40614
Telp. (022) 7810790 Fax. (022) 7803936

 

Free Hit Counters  

 

 

Al-Tsaqafa : Jurnal Ilmiah Peradaban Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

free hit counter View My Stats