THE CONTRIBUTION AND DEVELOPMENT OF ROEMAH SCHOOLAH AGAMA-ISLAM KEDIRI 1959-1991


Muhammad Thonthowi Jauhari(1*), Hendra Afiyanto(2)

(1) UIN Sayyid Ali Rahmatullah, Indonesia
(2) UIN Sayyid Ali Rahmatullah,  
(*) Corresponding Author

Abstract


ABSTRACT

Education in the Dutch East Indies has undergone significant development since the implementation of ethical politics. Nonetheless, the Dutch government's education model faced criticism from the Budi Utomo association for not meeting the needs of the indigenous community. This led to the establishment of political and Islamic schools, including the Roemah Schoolah Agama-Islam Kediri. The research aims to answer three problem formulations. Firstly, what is the history behind the establishment of Roemah Schoolah Agama-Islam Kediri? Secondly, what are the dynamics of the development of Roemah Schoolah Agama-Islam during 1959-1991? Thirdly, what contribution has Roemah Schoolah Agama-Islam made to the progress of Islamic education in Kediri? This study aims to investigate the history and evolution of Roemah Schoolah Agama-Islam and its impact on the advancement of Islamic education in Kediri. The research utilises historical methodology, including the stages of heuristics, verification, interpretation, and historiography, to achieve its objectives. Some of the findings include: first, Roemah Schoolah Agama-Islam was founded by Raden H. Alimoestoha and H. Sjakur on 18 March 1919; second, in the development of learning at Roemah Schoolah Agama-Islam Kediri there are dynamics that cause changes in the name and level of the school; third, the movement at Roemah Schoolah Agama-Islam contributed to the advancement of Islamic education in Kediri.

Keywords: Islamic Education, Roemah Schoolah Agama-Islam, YBWPI.

 

ABSTRAK

Pendidikan di Hindia Belanda mengalami perkembangan masif sejak diberlakukannya politik etis. Dalam pelaksanaan kebijakan politik etis pemerintah Belanda mendirikan beberapa sekolah yang diperuntukan untuk anak-anak bumiputra, namun penyelenggaraan pendidikan oleh pemerintah Belanda mendapatkan kritik dari perkumpulan Budi Utomo karena dianggap tidak sesuai dengan kebutuhan masyarakat bumiputra. Kritik Budi Utomo berdampak pada berdirinya sekolah-sekolah partikelir bercorak politik dan agama Islam, salah satunya adalah Roemah Schoolah Agama-Islam Kediri. Pada penelitian ini terdapat tiga rumusan masalah, pertama, bagaimana sejarah berdirinya Roemah Schoolah Agama-Islam Kediri? kedua, bagaimana dinamika perkembangan Roemah Schoolah Agama-Islam tahun 1959-1991? ketiga, apa kontribusi Roemah Schoolah Agama-Islam terhadap kemajuan pendidikan Islam di Kediri? Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sejarah dan perkembangan Roemah Schoolah Agama-Islam dan kontribusinya bagi kemajuan pendidikan Islam di Kediri. Penelitian ini menggunakan metode penelitian sejarah dengan tahapan heuristik, verifikasi, intepretasi, dan historiografi. Beberapa hasil temuan antara lain: pertama, Roemah Schoolah Agama-Islam didirikan oleh Raden H. Alimoestoha dan H. Sjakur pada 18 Maret 1919, kedua, dalam perkembangan pembelajaran di Roemah Schoolah Agama-Islam Kediri terdapat dinamika yang menyebabkan perubahan nama dan jenjang sekolah, ketiga, pergerakan di Roemah Schoolah Agama-Islam ikut andil dalam kemajuan pendidikan Islam di Kediri.

Kata Kunci: Pendidikan Islam, Roemah Schoolah Agama-Islam, YBWPI.


Keywords


Pendidikan Islam, Roemah Schoolah Agama-Islam, YBWPI.

Full Text:

PDF

References


Amin, M. R., & Afiyanto, H. (2021). Dynamiscs of Islamic Education: Madrasah Tulungagung Regency (1968-1984). Santhet: Jurnal Sejarah, Pendidikan Dan Humaniora, 5(1). http://ejournal.unibabwi.ac.id/index.php/santhet/article/view/1181/899

Anwar, M. A. K., & Afiyanto, H. (2022). Tuban dan Gelombang Pasang Islamisasi Abad Ke-15 Sampai Dengan Ke-17. Al-Tsaqafa : Jurnal Ilmiah Peradaban Islam, 19(1), 117–135. https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/jat/article/view/15421/7335

Anzar Anwar. (2013). Perkembangan Pesantren dan Madrasah di Indonesia Dari Masa Kolonial Sampai Orde Baru. Paramita: Historical Studies Journal, 23(3), 193–207. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/paramita/article/view/2673/2741

Arabische School. (1919). De Locomotief, 208. https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?coll=ddd&identifier=MMKB23:001669009:mpeg21:a00125

Buku Kenang-Kenangan Wisuda Sarjana S1 Angkatan I Tahun 1991. (1991). Arsip, tidak diterbitkan. Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Muhammadiyah (STITM) Kediri.

Burgemeester van Kediri. (1935). Het Nieuws Van Den Dag Voor Nederlandsch-Indie, 193. https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=Burgemeester+van+Kediri+1935&coll=ddd&identifier=ddd:010226361:mpeg21:a0032&resultsidentifier=ddd:010226361:mpeg21:a0032&rowid=2

Data MAN Se-Jawa Timur Beserta KKM-nya Selama Pelita III, IV, dan V Tahun 1978/1994. (1994). Arsip, tidak diterbitkan. Bidang Perguruan Agama Islam Kanwil Departemen Agama Propinsi Jawa Timur.

Dokumen Sejarah dan Perkembangan Masjid Agung Kediri. (1991). Arsip, tidak diterbitkan. Seksi Urusan Agama Islam dan Seksi Penerangan Agama Islam Jawa Timur.

Een Nieuwe Vakvereeniging. (1937). De Locomotief, 203. https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=Machin+Kediri&coll=ddd&identifier=MMKB23:003466007:mpeg21:a00112&resultsidentifier=MMKB23:003466007:mpeg21:a00112&rowid=4

Fakhriansyah, M., & Patoni, I. R. P. (2019). Akses Pendidikan bagi Pribumi pada Periode Etis (1901-1930). Jurnal PENDIDIKAN SEJARAH, 8(2), 122–147. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jps/article/view/12528/8078

Faridah, A. (2019). Pesantren, Sejarah dan Metode Pembelajarannya di Indonesia. Al-Mabsut: Jurnal Studi Islam Dan Sosial, 13(2), 78–90. http://www.ejournal.iaingawi.ac.id/index.php/almabsut/article/view/361/181

Hemeelvaartdag van Mohammed. (1935). De Indische Courant, 21. https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?coll=ddd&identifier=ddd:010285194:mpeg21:a0302

Istieni, N. (2018). Banjir di Tulungagung Tahun 1955-1986. Jurnal Avatara, 6(2), 36–45. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/1576587

Kosim, M. (2007). Dari Sghai ke PGA: Sejarah Perkembangan

Lembaga Pendidikan Guru Agama IslamKosim, M. (2007). Dari Sghai ke PGA: Sejarah Perkembangan Lembaga Pendidikan Guru Agama Islam Negeri Jenjang Menengah. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2). Negeri Jenjang Menenga. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2). http://ejournal.iainmadura.ac.id/index.php/tadris/article/view/217/208

Kuntowijoyo. (2013). Pengantar Ilmu Sejarah. Tiara Wacana.

Listiana, H. (2013). Dinamika Politik Pendidikan Guru Agama Islam Pada Masa Orde Lama. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 1(2), 374–397. https://jurnalpai.uinsby.ac.id/index.php/jurnalpai/article/view/20/20

Makmur, D., Haryono, P. S., Musa, S., & S., H. (1993). Sejarah Pendidikan di Indonesia Zaman Penjajahan. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Kebudayaan.

Nawiyanto, Handinoto, Krisdiana, R., Kurnia, S., Rengganis, W., Widiyawati, A. A., & Akbar, A. (2022). Membangun Kemakmuran di Pedalaman: Bank Indonesia dalam Perkembangan Ekonomi Kediri (G. Asnan (Ed.)). Bank Indonesia Insitute.

Nawiyanto, Krisnadi, I., Endrayadi, E. C., Handayani, S. A., Salindri, D., & Calvaryni, N. M. (2020). The Brantas River Crisis: The Sand Mining Problem and The Search for Solution. Paramita: Historical Studies Journal, 30(2), 218–227. https://repository.unej.ac.id/handle/123456789/101736

Nawiyanto, & Sasmita, N. (2018). The Eruption of Mount Kelud in 1919, Its Impact and Mitigation Efforts. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), 208. https://www.atlantis-press.com/proceedings/icssis-18/125906275

Nuraeni, L., & Gumilar, S. (2021). Pelarangan dan Perjuangan: Pemakaian Jilbab Bagi Kalangan Pelajar Pada Masa Orde Baru Tahun 1982-1991. Al-Tsaqafa : Jurnal Ilmiah Peradaban Islam, 18(2), 163–175.

Poesponegoro, M. D., & Notosusanto, N. (1984). Sejarah Nasional Jilid V. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Raap, O. J. (2013). Soeka-Doeka di Djawa Tempoe Doeloe. Kepustakaan Populer Gramedia.

Raap, O. J. (2015). Kota di Djawa Tempoe Doeloe. Kepustakaan Populer Gramedia.

Rifa’i, M. (2011). Sejarah Pendidikan Nasional Dari Masa Klasik hingga Modern. Ar-Ruzz Media.

Sejarah MAN 2 Kota Kediri. (2018). Man2kotakediri.Sch.Id. https://www.man2kotakediri.sch.id/profil/sejarah

Stroomberg, J. (2018). Hindia Belanda 1930. IRCiSoD.

Sutherland, H. (1974). Notes on Java’s Regent Family: Part II.

YBWPI Archives. (1959). Arsip, tidak diterbitkan. Yayasan Badan Wakaf Pendidikan Islam Kediri.

YBWPI Archives. (1963). Arsip, tidak diterbitkan. Yayasan Badan Wakaf Pendidikan Islam Kediri.

YBWPI Archives. (1976). Arsip, tidak diterbitkan. Yayasan Badan Wakaf Pendidikan Islam Kediri.

YBWPI Archives. (1978). Arsip, tidak diterbitkan. Yayasan Badan Wakaf Pendidikan Islam Kediri.




DOI: https://doi.org/10.15575/al-tsaqafa.v20i2.26366

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Al-Tsaqafa has been indexed by :

                                

                                                                                       

..........................................................................................................................................................................................................................................

Alamat Redaksi:
Lt. 2 Gedung Fakultas Adab dan Humaniora
UIN Sunan Gunung Djati Bandung
Jl. AH. Nasution No. 105 Cipadung Cibiru Bandung 40614
Telp. (022) 7810790 Fax. (022) 7803936

 

Free Hit Counters  

 

 

Al-Tsaqafa : Jurnal Ilmiah Peradaban Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

free hit counter View My Stats