Nilai-Nilai Sufistik dalam Proses Bimbingan Perkawinan


Nurul Hakiki(1*)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Conflicts in the household occur because of the lack of education of the bride and groom and lack of understanding and knowledge about domestic life. Sufistic values are a way to resolve conflicts in the household. This study aims to find out what Sufistic values are. Second, knowing how the marriage guidance process is at the Office of Religious Affairs in Cidahu District. Third, to find out how Sufistic values are in the marriage guidance process at the Office of Religious Affairs, Cidahu District. The research method used is a qualitative method in which the data source comes from the results of observations and interviews as well as other literature related to the research theme. The results of this study indicate that Sufistic values are attributes that are aimed only at God, their obedience cannot be shaken by anything so that events in the world will not affect them. The marriage guidance process at the Cidahu District Religious Affairs Office has been going well, the extension workers follow the existing regulations, and the participants are enthusiastic in the marriage guidance process. Sufistic values in the marriage guidance process are patience, gratitude, reflection, sincerity, pleasure, and trust.


Keywords


Marriage guidance; Sufistic values; Tasawuf.

Full Text:

PDF

References


Abdurahman, & Syahrani. (2011). Masalah-Masalah Hukum Perkawinan di Indonesia. Alumni.

Adisusilo, S. (2013). Pembelajaran Nilai-Karakter: Kostruksivisme dan VCT sebagai Inovasi Pendekatan Pembelajaran Afektif. Rajawai Pers.

Al-Ghazali. (1993). Raudhah Taman Jiwa Kaum Sufi (K. Adiwidjajanto (ed.)). Risalah Gusti.

Al-Ghazali. (1995). Ringkasan Ihya Ulumuddin. Pustaka Amani.

Al-Kalabadzi. (1995). Ajaran Kaum Sufi. Mizan.

Al-Misriy, B. B. (2009). Tasawuf Anak Muda: Anak Muda yang Bisa Menjaga Kesucian Hatinya Ia akan Memperoleh Kebahagiaan di Dunia dan Akhirat. Pustaka Group.

Ali, Y. (2002). Jalan Kearifan Sufi Tasawuf sebagai Terapi Derita Manusia. PT Serambi Ilmu Semesta.

Anwar, R. (2010). Akhlak Tasawuf (Revisi). CV. Pustaka Setia.

Ariffin, M. (2009). Filsafat Pendidikan Islam. Bumi Aksara.

Aris Suryaman. (2018). Implementasi Nilai-Nilai sufistik KH. Tatang Astarudin di Pondok Pesantren Mahasiswa Universal Al-Islamy Bandung. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Armstrong, A. (1998). Khazanah Istilah Sufi Kunci Memasuki Dunia Tasawuf. Mizan.

Bagir, H. (2019). Mengenal Tasawuf. Mizan.

Chodijah, S. (2017). Psikologi Bimbingan dan Konseling. Cakrawala Budaya.

Djaelani, A. Q. (1996). Koreksi terhadap Ajaran Tasawuf. Gema Insani Press.

Fakih, A. R. (2001). Bimbingan dan Konseling Dalam Islam. Jendela.

Fitriani, N. (2018). Nilai-Nilai Etika Sufistik dalam Novel di Bawah Lindungan Ka’bah Karya Hamka. UIN Raden Intan Lampung.

Hakim. (2011). Dahsyatnya Pikiran Bawah Sadar. Vidimedia.

Herabudin. (2015). Pengatar Sosiologi Kajian Sosial Budaya Indonesia. Pustaka Setia.

Isa, A. Q., & Aman, S. (2014). Tasawuf Revolusi Mental Zikir Mengolah Jiwa dan Raga (T. Y. Studio (ed.)). Ruhama.

Jumantoro, T., & Amin, S. M. (2012). Kamus Ilmu Tasawuf. Amzah.

Karim, G. F. (2005). Menjaga Kesucian Hati. Suluh Press.

Khaja, K. S. K. (1987). Cakrawala Tasawuf, terj. Achmad Budiman. Pustaka.

Lukman. (2020). Bimbingan Perkawinan dalam Membentuk Komunikasi Keluarga Sakinah di Kecamatan Paleteang Kabupaten Pinrang. IAIN Parepare.

Masturi, A. (2010). Membangun Relasi Sosial Melalui Komunikasi Empatik (Prespektif Psikologi Komunikasi). Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 4(1).

Maulana, H., & Gumelar, G. (2015). Psikologi Komunikasi dan Persuasi. Akademia Permata.

Munawaroh, A. Q. (2016). Modul Bimbingan Perkawinan untuk Calon Pengantin. (1st ed.). Direktorat Bina KUA.

Munir, S. A. (2009). Ilmu Dakwah. Amzah.

Nata, A. (2001). Peta Keberagaman Pemikiran Islam di Indonesia. PT Raja Grafindo Persada.

Nurjanah, D. S. (2017). Nilai-Nilai Spiritualitas dalam Terapi Spiritual Emotional Freedom Technique (Seft). UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Post, S., & Neimark, J. (2007). Why Good Happen To Good People. Kaifa.

Rahmawati, A. P. (2020). Analisis Nilai-Nilai Sufistik dalam Prosedur Self Healing pada Pelatihan Mind Healing Technique Angkatan Ke-13 di Kota Bandung. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Rakhmat, J. (2003). Psikologi Agama: Sebuah Pengantar. Mizan.

Rusli, R. (2013). Tasawuf dan Tarekat: Studi Pemikiran dan Pengalaman Sufi. Raja Grafindo Persada.

Sanusi, A. (2015). Sistem Nilai: Alternatif Wajah-wajah Pendidikan. Penerbit Nuansa Cendekia.

Siregar, R. H., & Nasution, A. B. (2013). Akhlak Tasawuf Pengenalan, Pemahaman, Pengaplikasian Disertai Biografi dan Tokoh-tokoh Sufi. PT Raja Grafindo Persada.

Solihin, M. (2003). Tasawuf Tematik Membedah Tema-Tema Penting Tasawuf (M. A. Djaliel (ed.)). CV Pustaka Setia.

Syukur, A. (2004). Tasawuf Sosial. Pustaka Pelajar.

Syukur, A., & Masyaruddin. (2012). Intelektualitas Tasawuf. Pustaka Pelajar.

Tamrin, D. (2010). Tasawuf Irfani Tutup Nasut Buka Lahut (I. Rahmawati (ed.)). UIN-Maliki Press (Anggota IKAPI).

Wulansari, P. (2017). Bimbingan Pranikah Bagi Calon Pengantin sebagai Upaya Pencegahan Perceraian. IAIN Raden Intan Lampung.




DOI: https://doi.org/10.15575/jra.v2i2.18004

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Nurul Hakiki

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  Moraref