Character Education Based on Local Wisdom: An Analysis of the Modernisation Impact on the Ngayu-ayu Ritual in Sembalun Lombok
Main Article Content
Abstract
Article Details
Authors who publish in Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama dan Sosial Budaya agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
Agung, B. (2023). "Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal." Islamic Journal of Education 2(1):31–46. doi:10.54801/ijed.v2i1.173.
Aiena, K. (2023). "Pentingnya Pendidikan Agama Islam Dan Pendidikan Moral Dalam Membina Karakter Anak Sekolag Dasar.†5(5):1–14.
Ans, Petrus, Gregorius Taek, Adeo Dato, Januario Barros Mbiri, Joseph Franky Leto Bere, Hasanul Bulqiyah, Dosen Program, Studi Ilmu Pemerintahan, Sekolah Tinggi, Ilmu Sosial, Dan Politik, Fajar Timur, Studi Ilmu, and Administrasi Negara. 2023. “Upaya Pelestarian Tradisi Budaya Suku Matabesi Dalam Modernisasi.†Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat 4(2):2246–55.
Arafat, Yasir, and Ufiyah Ramlah. 2022. “Representasi Nilai Pendidikan Karakter Pada Tradisi Ngayah (Budaya Bali) Di Kota Palu.†Widya Genitri : Jurnal Ilmiah Pendidikan, Agama Dan Kebudayaan Hindu 13(1):95–102.
Ariani, Desti, Fikarwin Zuska, Ria Manurung, Rizabuana Ismail, and Hadriana Marhaeni Munthe. 2019. “Village Woman in Sembalun Lawang Ecotourism Area, at the Foot of Rinjani Volcano, East Lombok, Indonesia.†International Journal of Scientific and Technology Research 8(12):1152–60.
Arifin, Mohammad Jauharul, Risa Nikmatus Saodah, Mahfud Anan, Bima Sakti, Irawan Irawan, Yusril Habir, Putriana Khusnul Khatimah, Sitti Nurul Maghfirah Kaso, Olivia Trizkimilenia, Laode Musaldin, and
Imelda Wahyuni. 2022. “Budaya Gotong Royong Sebagai Modal Sosial Potret Moderasi Beragama Dalam Kegiatan Pembuatan Pupuk Organik.†Insaniyah 1(1):1–14. doi: 10.31332/insaniyah.v1i1.4582.
Baginda, Mardiah. 2018. “Nilai-Nilai Pendidikan Berbasis Karakter Pada Pendidikan Dasar Dan Menengah.†Iqra’ Scientific Journal 10(2):1–12.
Ekwandari, Yustina Sri, Yusuf Perdana, and Nur Indah Lestari. 2020. “Integrasi Pendidikan Multikultural Dalam Pembelajaran Sejarah Di SMA YP UNILA.†Criksetra: Jurnal Pendidikan Sejarah 9(1):15–31. doi: 10.36706/jc.v9i1.10268.
Elhefni, Elhefni, and Apri Wahyudi. 2017. “Strategi Pengembangan Pendidikan Multikultural Di Indonesia.†Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 3(1):53. doi: 10.32332/elementary.v3i1.800.
Handoko, Y. (2023). "Disiplin Dan Nilai-Nilai Religius Dalam Membentuk Perilaku Tagguh Dan Tanggung Jawab." Indonesian Journal of Islamic Religious Education (INJIRE) 1(2).
Hatuwe, kurniati, Susiati, andi, Salma. 2021. “Modernisasi Terhadap Perubahan Sosial Masyarakat Desa Namlea Kabupaten Buru.†Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial 7(2):408–20. doi: 10.31604/jips.v8i1.2021.84-96.
I Komang Ariana. 2018. “Pola Komunikasi Tradisi Mapag Toya Dalam Upacara Ngayu-Ayu.†Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora 1(1):430–39.
Made, Yudana. 2022. “Nilai Pendidikan Karakter Dalam Tradisi Okokan Di Desa Kediri Kabupaten Tabunan.†Jurnal Agama Hindu 27(8.5.2017):2003–5.
Mahadika, Alam, and Viqri Rahmad Satria. 2021. “The Traditions of Sasak Tribe in Sade Village, Central Lombok, Indonesia.†International Journal of Social Science and Religion (IJSSR) 2(3):285–96. doi: 10.53639/ijssr.v2i3.52.
Mahawira, Komang. 2023. “Peranan Hukum Adat Dalam Mempertahankan Gastronomi Lokal Sebagai Daya Tarik Wisata Di Desa Sembalun Lombok Timur Nusa Tenggara Barat.†Jurnal Gastronomi Indonesia11(1):79–87. doi: 10.52352/jgi.v11i1.1098.
Muhammad Sulhan. 2018. “Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Dalam Menghadapi Tantangan Globalisasi.†Visipena Journal 9(1):159–72. doi: 10.46244/visipena.v9i1.450.
Mukti, Husnul, B. Fitri Rahmawati, and M. Marzuki Marzuki. 2022. “Kajian Etnosains Dalam Ritual Belaq Tangkel Pada Masyarakat Suku Sasak Sebagai Sumber Belajar IPA.†Educatio 17(1):41–53. doi: 10.29408/edc.v17i1.5520.
Muslim, Bukhori, and Sukran Makmun. 2020. “Integrasi Pendidikan Mitigasi Bencana Berbasis Kearifan Lokal Suku Sasak Dalam Teks Prosedur Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas XI SMA.†Jurnalistrendi : Jurnal Linguistik, Sastra, Dan Pendidikan 5(2):135–46. doi: 10.51673/jurnalistrendi.v5i2.436.
Nadiyah, Diyah, Rafika Cahya Ningrum, and Ujang Jamaludin. 2023. “Kajian Kelestarian Alam Kampung Naga Dalam Upaya Pendidikan Karakter Lingkungan Di Sekolah Dasar.†Attadib: Journal of Elementary Education 7(3):12–24.
Nashuddin. (2020). "Islamic Values and Sasak Local Wisdoms: The Pattern of Educational Character at Nw Selaparang Pesantren, Lombok." Ulumuna 24(1):155–82. doi: 10.20414/ujis.v24i1.392.
Nikmah, F. (2020). "Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Tradisi Apitan Di Desa Serangan, Kecamatan Bonang, Kabupaten Demak." Handep: Jurnal Sejarah Dan Budaya 3(2):215–32. doi: 10.33652/handep.v3i2.113.
Pramitasari, Wahyu Arum. 2021. “Penanaman Nilai-Nilai Nasionalisme Melalui Pertunjukan Seni Dan Budaya.†Jurnal Education and Development 9(4):23–27. doi: https://doi.org/10.37081/ed.v9i4.2939.
Pratama, Diki Aditia, Denda Ginanjar, and Lia Siti Solehah. 2023. “Penerapan Nilai - Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Sehari - Hari Sebagai Pendidikan Karakter Di Mts. Darul Ahkam Sukabumi.†Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran 1(02):78–86. doi: 10.58812/spp.v1i02.114.
Putri, Noviani Achmad. 2011. “Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Melalui Mata Pelajaran Sosiologi.†Komunitas 3(2):205–15. doi: 10.15294/komunitas.v3i2.2317.
Ramadhani, Arie. 2018. “Identifikasi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Permainan Anak Tradisional.†Identifikasi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Permainan Anak Tradisional 1(1):6–10.
Ramdani, Fajar, ; Muhammad, Nasyih Ulwan, ; Larasati, Azzahra Arief, ; Muhamad, Fattan Al-Farisi, Rifki Rochiman, ; R Muhammad, Nadzriel Nuryaddin, Arnold Kogoya, ; Yayang, and Furi Furnamasari. 2021.
“Pentingnya Pendidikan Pancasila Dalam Membangun Kesadaran Identitas Nasional Dan Semangat Cinta Tanah Air Pada Mahasiswa.†Bahasa Dan Ilmu Sosial 2(3):282–96.
Rusman, Hadi. 2019. “JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala.†JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala 4(5):276–80.
Sudarwo, Raden, Lalu Parhanuddin, Mujiburrahman Mujiburrahman, and Khaerul Anam. 2023. “Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Etnis Sasak (Studi Kasus Kehidupan Komunitas Suku Sasak Di Desa Mengkulu Kecamatan Sakra Barat, Kabupaten Lombok Timur, Nusa Tenggara Barat).†Kaganga:Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora 6(2):407–24. doi: 10.31539/kaganga.v6i2.7478.
Sugiyono, Sugiyono, Sutarman Sutarman, and Tri Rochmadi. 2019. “Pengembangan Sistem Computer Based Test (Cbt) Tingkat Sekolah.†Indonesian Journal of Business Intelligence (IJUBI) 2(1):1. doi: 10.21927/ijubi.v2i1.917.
Suhaeb, Firdaus W., and Ashari Ismail. 2023. “Identitas Budaya Di Era Globalisasi.†7(3):2145–50. doi: 10.58258/jisip.v7i1.5240/http.
Taufik Kurniawan, Siti Danti, Lala Nining Indrawati. 2023. “An Analysis On The Belief Of Sembalun People Towards Ngayu-Ayu Ceremony.†Journal Pendidikan Bahasa Inggris Dan Bahasa Arab 2(2):45–52. doi
hhttps://doi.org/10.58330/inggara.v2i2.210.
Wijaya, Dharma. 2019. “Nilai Pendidikan Karakter Dalam Film Hayya.†Seminar Nasional Bulan Bahasa (Semiba)72–77.
Wijayanti, I. (2021). "Perilaku Masyarakat Desa Sembalun Lawang Dalam Pelestarian Nilai Budaya Lokal Untuk Meningkatkan Pariwisata." Pp. 40–50 in seminar Nasional Sosiologi. Vol. 2.