The Comprehension of Halal Certification for Leathercraft Industry in The Local Business


Syaiba Lingga Pane(1*), Suteja Wira Dana Kusuma(2)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The Halal Product Guarantee Act states that all products circulated and traded in Indonesia must be halal certified, including non-food use items such as leather handicraft products. Moreover, this product is made from animal skin which has many critical points so a halal certificate is needed to guarantee the halalness of the product. Halal certificates are obtained through a certification process that must be fulfilled by producers or entrepeneur. The purpose of this study is to determine the level of understanding of producers or business actors of the leather craft industry about halal certification and to know the obstacles faced by business actors of the leather craft industry about halal certification. This research is qualitative research with a descriptive analysis method. Data collection was obtained through interview techniques with leather craft industry entrepreneurs in Sukaregang Garut. Based on the results of the study, the researcher concluded that entrepreneurs with low understanding were 20%, entrepreneurs with moderate understanding were 40%, and entrepreneurs with perfect understanding were 40%.

Keywords


Comprehension, Entrepreneur, Halal Certification, Leathercraft

Full Text:

PDF

References


Adiwijaya, A. J. S. (2019). Menyongsong Pemberlakuan Kewajiban Sertifikasi Halal Di Indonesia. Jurnal Ilmiah Living Law, 11(1)

Alfiani, D. M. (2021). Teori-Teori Umum Tentang Pemahaman (Comprehension) Dan Penafsiran (Interpretation).

Amalia, A. S. (2018). Pelaksanaan Sertifikasi Halal Bagi Industri Farmasi Di PT. Bio Farma. Diploma Thesis, UIN Sunan Gunung Djati Bandung., 17. Bandung, Jawa Barat, Indonesia. Diambil Kembali Dari Http://Digilib.Uinsgd.Ac.Id/13313/1/0.Cover.Pdf

Amaliah, I., Riani, W., & Wilda, E. (2017). Evaluasi Pemahaman Kelompok Pekka Tentang Label Halal. Prosiding Snapp: Sosial, Ekonomi Dan Humaniora, 7(1),

Daud. (2023, April 6). Pemahaman Sertifikasi Halal. (S. L. Pane, Interviewer)

Dinas Komunikasi Dan Informatika Kabupaten Garut. (2017, December 12). Sejarah Singkat Kabupaten Garut. Diambil Kembali Dari Garutkab.Go.Id: Https://Www.Garutkab.Go.Id/Page/Sejarah-Singkat

Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2021). PANDUAN PENULISAN SKRIPSI FAKULTAS EKONOMI DAN BISNIS ISLAM. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Faridah, H. D. (2019). SERTIFIKASI HALAL DI INDONESIA: SEJARAH, PERKEMBANGAN, DAN IMPLEMENTASI. Journal of Halal Product and Research.

Fatkhurohmah. (2015). Pengaruh Pemahaman Label Halal Dan Faktor Sosial Terhadap Niat Membeli Produk Makanan Kemasan Berlabel Halal .

Febrian, A. (2021). Analisis Pemahaman Sertifikat Halal Pada Usaha Rumah (Studi Rumah Makan Uda Denai Di Pagar Dewa) . Skripsi. Bengkulu.

Hendri Hermawan Adinugraha, Dkk. . (2022). Perkembangan Industri Halal Di Indonesia. Pekalongan: Scientist Publishing.

Ismail, M. Y. (2023, April 6). Pemahaman Sertifikasi Halal. (S. L. Pane, Pewawancara)

Koeswinarno,. (2020). SERTIFIKASI HALAL : Yes or No. Jakarta: Puslitbang Bimas Agama dan Layanan Keagamaan.

Lenaini, I. (2021). Teknik Pengambilan Sampel Purposive Dan Snowball Sampling . Historis : Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah.

Maisaroh. (2021). Pemahaman Masyarakat Muslim Kota Pekanbaru Terhadap Bahan Dan Proses Produk Halal Berdasarkan Uu Republik Indonesia No. 33 Tahun 2014 Tentang Jaminan Produk Halal. Skripsi. Pekanbaru.

Muhammad Anas, Andre Ridho Saputro, Huliyyatul Wahdah. (2023). Persepsi Halal dan Pemahaman Sertifikasi Halal: Studi Deskriptif Analitik. MISYKAT AL-ANWAR JURNAL KAJIAN ISLAM DAN MASYARAKAT .

Nurlaela, H. A. Muh. Arfah Pettenreng, Abd. Haris Hamid. (2020). PRODUK HALAL Perspektif Hukum Perlindungan Konsumen. Gowa: Pusaka Almaida.

Putra, F. P. (2022). Strategi Pemasaran Produk Umkm Melalui Sertifikasi Halal Mui (Studi Komparatif Terhadap Produsen Bersertifikat Dan Belum Bersertifikat Halal Mui Di Rumah Bumn Bandung). Bandung, Jawa Barat, Indonesia.

Prahardika, R. A. (2021). Gambaran Tingkat Pengetahuan Penggunaan Obat Halal Di Desa Merjosari Kecamatan Lowokwaru Kota Malang . Skripsi. Malang.

Ramdhan, M. (2021). Metode Penelitian. Cipta Media Nusantara.

Rehana. (2023, April 6). Pemahaman Sertifikasi Halal. (S. L. Pane, Pewawancara)

Saprudin, A. (2022). Pemahaman Dan Kesadaran Masyarakat Dalam Menyelesaikan Sengketa Ekonomi Syariah Dan Kepailitan Di Pengadilan Niaga Serta Konstruksi Hukumnya Terhadap Sistem Peradilan Di Indonesia. Disertasi. Bandung, Jawa Barat, Indonesia.

Saputra, A. (2023, April 6). Pemahaman Sertifikasi Halal. (S. L. Pane, Pewawancara)

Segati, A. (2018). Pengaruh Persepsi Sertifikasi Halal, Kualitas Produk, Dan Harga Terhadap Persepsi Peningkatan Penjualan. Jebi (Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam) -, 162.

Syamsudin. (2017). Pelaksanaan Sertifikasi Halal Menurut Undang-Undang Nomor 33 Tahun 2014 Tentang Jaminan Produk Halal Ditinjau Dari Siyasah Dusturiyah. Skripsi. Bandung, Jawa Barat, Indonesia.

Zulfan. (2023, April 6). Pemahaman Sertifikasi Halal. (S. L. Pane, Pewawancara)




DOI: https://doi.org/10.15575/likuid.v3i2.28109

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Tools

  

 LIKUID Jurnal EkonomI Industri Halal Indexed by

       

 

Sharia Economics Study Program

Faculty of Islamic Economics and Business

UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Jln. AH. Nasution No. 105 Bandung 40614
Phone/Fax. 022-7802278, Email: eksyar@uinsgd.ac.id

 

View My Stats