Penyelenggaraan E-Goverment di Kabupaten Bandung Sebagai Upaya Meningkatkan Kualitas Pelayanan Publik


Diki Suherman(1*)

(1) Universitas Padjadjaran, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study is to describe the implementation of e-government in Bandung Regency as an effort to improve the quality of public services. As for this research method, the approach used is descriptive qualitative, with data collection and the techniques used are literature studies sourced from a number of articles in journals, books, regulations, information media content related to the focus and research issues. Research result shows that the implementation of e-government in Bandung district has been implemented in accordance with the capacity and capability of the relevant agencies, and refers to the regulations that contain e-government, although it has not been maximally implemented and has a significant impact on the public. The conclusion is that the implementation of e-government in Bandung district will not be separated from the supporting components of e-government itself. first is the application component, second is the data information component, the third is the infrastructure component, the fourth is the institutional component, and the fifth is the Human Resources component of Information and Communication Technology.


Keywords


e-Government, Public Service, Local Government, Quality Improvement.

Full Text:

PDF

References


Angguna, Y. (2015). Upaya Pengembangan E-Government Dalam Pelayanan Publik Pada Dinas Koperasi Dan UKM Kota Malang. Jurnal Administrasi Publik Mahasiswa Universitas Brawijaya, 3(1), 80–88.

Aprianty, D. R. (2016). Penerapan Kebijakan E-Government dalam Peningkatan Mutu Pelayanan Publik di Kantor Kecamatan Sambutan Kota Samarinda. Jurnal Ilmu Pemerintahan, volume 4(4), hlm. 1593.

Bandung.Bisnis.com. (2015). Mayoritas Warga Kabupaten Bandung Buta Internet. https://bandung.bisnis.com/read/20150901/549/1074476/mayoritas-warga-kabupaten-bandung-buta-internet

bandungkab.go.id. (2016). E-Gov Tingkatkan Kualitas Pelayanan Pemerintah Kepada Publik. http://www.bandungkab.go.id/arsip/e-gov-tingkatkan-kualitas-pelayanan-pemerintah-kepada-publik

Bapapsi Kabupaten Bandung. (2020). Tupoksi Badan Perpustakaan, Arsip dan Pengembangan Sistem Informasi. https://bapapsi1.wordpress.com/tupoksi/

Handayani, F.A., Nur, M.I. (2019). Implementasi Good Governance Di Indonesia. Publica: Jurnal Pemikiran Administrasi Negara, 11(1), 1-11.

Hermana, B., & Silfianti, W. (2011). Evaluating e-government implementation by local government: digital divide in internet based public services in Indonesia. International Journal of Business and Social, 2(3), 156–164. http://ijbssnet.com/journals/Vol._2_No._3_[Special_Issue_-_January_2011]/18.pdf

Heryana, T. (2013). Pengaruh Penerapan E-Government Terhadap Pelaksanaan Tata Kelola Pemerintah Di Pemerintah Kabupaten Cianjur. Jurnal Riset Akuntansi Dan Keuangan, 1(1), 38. https://doi.org/10.17509/jrak.v1i1.6572

Indrajit, R. E. (2004). Elektronic Goverment (e-Gov) Strategi Pembangunan dan Pengembangan Sistem Pelayanan Publik Berbasis Teknologi Digital. Andi.

Indonesia, P. R. (2003). Instruksi Presiden Republik Indonesia Nomor 3 Tahun 2003 tentang Kebijakan dan Strategi Nasional Pengembangan E-Government. Jakarta: Sekretaris Negara.

Irawan, B. (2017). Studi Analisis Konsep E-Government: Sebuah Paradigma Baru dalam Pelayanan Publik. Jurnal Paradigma (JP), 2(1), 174–201.

LKIP DISKOMINFO Kab.Bandung. (2016). Laporan Kinerja Instansi Pemerintah DISKOMINFO Kabupaten Bandung. https://www.bandungkab.go.id/uploads/20170412011829-lkip-diskominfo-2016.pdf

Mariano, S. (2019). Penerapan E-Government Dalam Pelayanan Publik Di Kabupaten Sidoarjo. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Napitupulu, D. (2015). Kajian Faktor Sukses Implementasi E-Government, Studi Kasus: Pemerintah Kota Bogor. SISFO, 5.

Nugraha, J. T. (2018). E-Government Dan Pelayanan Publik (Studi Tentang Elemen Sukses Pengembangan E-Government Di Pemerintah Kabupaten Sleman). Jurnal Komunikasi Dan Kajian Media, 2(1), 32–42.

Nurhakim, M. R. S. (2014). Implementasi E-Government Dalam Mewujudkan Transparansi Dan Akuntabilitas Sistem Pemerintahan Modern. Jurnal Ilmu Administrasi Media Pengembangan Dan Praktik Administrasi, 9(3), 403–422.

Oktari, R., & Nasir, A. (2011). Pengaruh Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Pengendalian Intern Terhadap Kinerja Instansi Pemerintah ( Studi Pada Satuan Kerja Perangkat Daerah Kabupaten Kampar ). Jurnal Ekonomi Universitas Riau, 19(02), 8841.

Praditya, D. (2014). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi (TIK) di tingkat pemerintahan desa. Jurnal Penelitian Komunikasi, 17(2), 129–140.

Sa’adah, B. (2015). Akuntabilitas dan Transparansi Anggaran Melalui e-Government. Kebijakan Dan Manajemen Publik Volume, 3(2), 1–10.

Sari, K. D. A., & Winarno, W. A. (2012). Implementasi E-government System Dalam Upaya Peningkatan Clean And Good Goverment Di Indonesia. Jeam, XI(1), 1–19.

Sukarno, D. (2017). Infrastruktur dan Teknologi Pada Kecamatan-Kecamatan di Kabupaten Bandung Dalam Mendukung Pelaksanaan Program Paten (Pelayanan Administrasi Terpadu Kecamatan). Jurnal Manajemen Pelayanan Publik, 1(1), 109. https://doi.org/10.24198/jmpp.v1i1.13565




DOI: https://doi.org/10.15575/jpan.v12i2.10300

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Diki Suherman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

PUBLICA: Jurnal Pemikiran Administrasi Negara
Has Been Indexed on:

  Harvard Library  
    
     
    

 

 

 

1st Floor, FISIP Building, UIN Sunan Gunung Djati Bandung

A.H. Nasution Street No. 105 Cibiru, Bandung, 40614

E-mail: publica@uinsgd.ac.id

 


 Publica : Jurnal Pemikiran Administrasi Negara is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International