Analysis Of Nahwu Learning Difficulties In Students Of Class VIII Syamsul Ulum Boarding School Bandung
DOI:
https://doi.org/10.15575/ta.v1i1.17403Abstract
References
Akmalia, F., & Faizin, K. (2021). Recitation: An Alternative Method For Virtual Nahwu Learning. Ta’lim al-’Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab & Kebahasaaraban, 5(1), 97–110. https://doi.org/10.15575/jpba.v5i1.12435
Amir, B. (2019). Problematika Pembelajaran Idafah Pada Prodi PBA IAIN Bone (Suatu Tinjauan Nahwu). Lisanuna : Jurnal Ilmu Bahasa Arab dan Pembelajarannya, 8(2), 334–346. http://dx.doi.org/10.22373/ls.v8i2.4563
Amir, S. (2020). Problematika Pembelajaran Kitab Kuning Di Pesantren Putra Alkhairaat Pusat Palu. Al-Qalam, 26(1), 141–154. http://dx.doi.org/10.31969/alq.v26i1.827
Amirudin, N. (2017). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. Tamaddun: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Keagamaan, 1–12. http://dx.doi.org/10.30587/tamaddun.v0i0.66
Ardiansyah, A. A. (2020a). Implementasi Metode Ibridai Dalam Pembelajaran Kitab Kuning Di Pondok Pesantren Hidayaytul Mubtadiien Majalengka. al-Ittijah: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Bahasa Arab, 12(1), 1–14.
Ardiansyah, A. A. (2020b). Trial Use of Inquiry Methods in Learning to Write Arabic in Junior High School Santi Asromo Majalengka. Alsuna: Journal of Arabic and English Language, 3(1), 56–65. https://doi.org/10.31538/alsuna.v3i1.706
Ardiansyah, A. A., & Muhammad, A. (2020). Implementation of Integrative Arabic Grammar (Nahwu & Sharaf) Curriculum in Islamic Boarding School. Izdihar : Journal of Arabic Language Teaching, Linguistics, and Literature, 3(3), 211–228. https://doi.org/10.22219/jiz.v3i3.13264
Jamil, H., & Sardiyanah, S. (2020). Eksistensi Metode Qawaid Tarjamah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Revolusi 4.0. Jurnal Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Bahasa Arab, 2(1), 30–39. https://doi.org/10.47435/naskhi.v2i1.289
Khalilullah, M. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Aktif (Kemahiran Qira’ah dan Kitabah). Sosial Budaya, 8(1), 152–167. http://dx.doi.org/10.24014/sb.v8i1.354
M. Asy’ari, M. A. (2020). Method Of Nahwu In Arabic Learning. (LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa Arab dan Pembelajarannya, 10(1), 70. https://doi.org/10.22373/ls.v10i1.7807
Mawaddah, S. L. (2022). Problematika Pembelajaran Nahwu Menggunakan Metode Klasik Arab Pegon di Era Modern. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 102–119. https://doi.org/10.18196/mht.v4i2.12976
Miftahuddin, A., & Sari, A. W. (2017). Analisis Kesulitan Pembelajaran Nahwu Pada Siswa Kelas VIII Mts Al Irsyad Gajah Demak Tahun Ajaran 2015/2016. Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 6(1), 16–17. https://doi.org/10.15294/la.v6i1.14388
Mualif, A. (2019). Metodologi Pembelajaran Ilmu Nahwu dalam Pendidikan Bahasa Arab. Jurnal Al-Hikmah, 1(1), 26–36.
Muhlis, A. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Qawaid Sharraf dengan Pendekatan Qiyasiyah di MTs Negeri Sumber Bungur Pamekasan. NUANSA: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial dan Keagamaan Islam, 13(1), 23–48.
Pamessangi, A. A. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Bahasa Arab Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palopo. Al Ibrah: Journal of Arabic Languange Education, 2(1). https://doi.org/10.24256/jale.v2i1.1206
Rahmat, A. S., & Abdurrahman, M. (2017). Analysis of Nahwu Learning Progress in Indonesian Universities Based on the Character of Value Concerns. Tawarikh: Journal of Historical Studies, 8(2), 189–202. https://doi.org/10.2121/tawarikh.v8i2.827
Ridlo, U. (2015). Model Pembelajaran Bahasa Arab Materi al-Qawa’id al-Nahwiyyah. Al-Ma’rifah, 12(02), 46–57. https://doi.org/10.21009/ALMAKRIFAH.12.02.05
Rusyadi, M. H. B. & Muassomah. (2020). Metode Hafalan dalam Pembelajaran Naḥwu di Madrasah Diniyah Kyai Mojo, Tembelang, Jombang. Al-Ma‘rifah, 17(2), 119–126. https://doi.org/10.21009/almakrifah.17.02.02
Sa’adah, N. (2019). Problematika Pembelajaran Nahwu Bagi Tingkat Pemula Menggunakan Arab Pegon. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 15–32. https://doi.org/10.32699/liar.v3i01.995
Sari, A. P. P. (2018). Tinjauan Terhadap Metode Pembelajaran Bahasa Arab: Metode Nahwu Terjemah, Metode Langsung, Metode Audiolingual Dan Metode Gabungan. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 3(2), 103–126.
Setyawan, C. E. (2015). Pembelajaran Qawaid Bahasa Arab Menggunakan Metode Induktif Berbasis Istilah-Istilah Linguistik. Al-Manar, 4(2). https://doi.org/10.36668/jal.v4i2.54
Shidqi, M. H., & Mudinillah, A. (2021). The Effect of Nahwu Learning Understanding for The Insya’ Ability of AFL Students in West Sumatra/Fahm An-Nahw wa ÄtsÄruh ‘alÄ Qudrah Al-InsyÄ ladÄ ThullÄb Qism Ta’lÄ«m Al-Lughah Al-‘ArabÄ«yah bi Sumatra Al-GharbÄ«yah. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 9(2), 225–236. https://doi.org/10.23971/altarib.v9i2.3105
Shodiq, M. J. (2018). Pembelajaran Bahasa Arab Aktif-Inovatif Berbasis Multiple Intelligences. al MahÄra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(1), 125–148. https://doi.org/10.14421/almahara.2018-041-07
Solihin, I. (2017). Strategi Pembelajaran Nahwu Di Pesantren Ciloa Garut Dan Al-Ihsan Bandung. Al-Tsaqafa: Jurnal Ilmiah Peradaban Islam, 14(2), 359–372.
Sugiyono, S. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R& D. Alfabeta.
Syarif, F. (2017). Analisis Metode Pembelajaran Ilmu Nahwu Pada Majelis Taklim al-Amanah Kebon Jeruk Jakarta Barat. al MahÄra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 31–60. https://doi.org/10.14421/almahara.2017.031-03
Utami, R. (2020). Ta’lÄ«m Al-Nahw Bi Madkhal Al-Ta’allum Al-Ta’ÄwunÄ« Bi UslÅ«b (STAD) Bi Ma’had DÄr Al-‘UlÅ«m Al-‘AshrÄ« Banda Aceh. Ta’lim al-’Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab & Kebahasaaraban, 4(2), 181–195. https://doi.org/10.15575/jpba.v4i2.10092
Wahyono, I. (2019). Strategi Kiai Dalam Mensukseskan Pembelajaran Nahwu Dan Shorof di Pondok Pesantren Al-Bidayah Tegalbesar Kaliwates Jember. Jurnal Tarbiyatuna: Kajian Pendidikan Islam, 3(2), 106–121.
Zamzami, M. I., & Syamsiyah, D. (2020). The Material Analysis and Learning Method of Nahwu in the Book of Qawa’id Al-Asasiyyah Li Al-Lughah Al-’Arabiyyah. al MahÄra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 6(2), 257–278.






