Pengaruh Lagu terhadap Ketertarikan Siswa dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab


Lutfi Aji Nurfathonah(1*)

(1) Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study focused on examining students' interest in memorizing Arabic vocabulary by using a song. The song has a variety of rhythmic sounds with the help of music that has been adjusted. Researchers studied 8th grade students at SMPIT ALFAWWAZ, by distributing questionnaires to students to be able to find out how much influence the song had on students' interest in memorizing Arabic vocabulary. The purpose of this study was to determine the effect of songs on learning on students' interest in memorizing Arabic vocabulary. This study uses a quantitative research method which will be tested using SPSS 26 software with the results being tested by various tests such as the normality test, simple linear regression analysis and the coefficient of determination test. The results of the study which were tested on 38 students found that songs in learning influenced students' interest in memorizing Arabic vocabulary. Through the results of the coefficient of determination test, it was found that the x variable affects the y variable by 11.8% of the results of the variables that have been tested.


Full Text:

PDF

References


Afroni, M., & Lutfi, A. B. (2021). Efektivitas Metode Bernyanyi Dalam Penguasaan Mufradat Bahasa Arab di Kelas VII A Mambaul Ulum Tegal Tahun Pelajaran 2020/2021. Bashrah, 1(02), 118–128.

Amalia, A. (2020). Ice Breaking dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Shaut Al-Arabiyah, 8(1), 75–85. https://doi.org/10.24252/saa.v8i1.11551.

Amalia, D., & Rohmawati, A. (2020). Peningkatan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Melalui Metode Bernyanyi Pada Anak Kelompok B di PAUD Al-Madaniy Gondanglegi-Malang. JURALIANSI: Jurnal Lingkup Anak Usia Dini, 1(2), 11–20. https://doi.org/10.35897/juraliansipiaud.v1i2.335.

Anisa, A., Hermawan, A., Rifai, I., & Roostaei, Z. (2022). Tathbīq Al Fīdiyū Al Ta’līmī Bi Uslūb SYIW (Sharing To Youtube, Instagram, And Whatsapp) Fi Ta’līm Al Mufrādāt Li Tarqiyah Istī’āb Al Talāmīdz ‘Ala Ma’nāhā. Ta’lim al-’Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab & Kebahasaaraban, 6(2), 255–270. https://doi.org/10.15575/jpba.v6i2.20608.

Anisya, N. (2021). Analisis Kesalahan Makna Pada Terjemahan (Arab-Indonesia). AL-IBRAH, 6(1), 1–23.

Aslah, Z. (2017). Upaya Peningkatan Penguasaan Kosa Kata Arab dengan Metode Bernyanyi Kelas VII B MTsN 6 Sleman Yogyakarta. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2), 269–286. https://doi.org/10.14421/almahara.2017.032-05.

Faridah, S. N., & Fajar, A. (2022). Peningkatan Hafalan Mufradat Bahasa Arab dengan Metode Bernyanyi pada Santri di Pondok Pesantren Fajrul Islam Karang Hegar Subang. Satwika: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 29–40. https://doi.org/10.21009/satwika.020105.

Febriani, S. R., & Anasruddin, A. (2020). Technology For Four Skills Arabic In The Era Emergency Of Covid-19 In Indonesia. Ta’lim al-’Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab & Kebahasaaraban, 4(1), 1–11. https://doi.org/10.15575/jpba.v4i1.8221.

Habibah, N. (2016). Lingkungan Artifisial dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 3(2), 173–196. https://doi.org/10.15408/a.v3i2.4038.

Hasan, H. (2016). Media Musik (Lagu) dalam Pembelajaran Bahasa Arab Tingkat MI. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 4(1). http://dx.doi.org/10.18592/jams.v4i1.794.

Hasan, H. (2018). Keterampilan Mengajar Bahasa Arab Materi Istima Menggunakan Media Lagu. Ittihad, 15(28), 41–51. http://dx.doi.org/10.35931/aq.v0i0.7.

Hikmah, N. (2019). Pembelajaran Kalam Dengan Media Musik (Lagu). Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 2(1), 1–14. http://dx.doi.org/10.35931/am.v2i1.98.

Imron, A., & Fajriyah, D. F. (2021). Penggunaan Metode Bernyanyi dalam Menghafal Mufrodat (Kosakata) Bahasa Arab di MI. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 1(1), 41–56. https://doi.org/10.35878/guru.v1i1.255.

Khoiruddin, K. (2017). Pengenalan Bahasa Arab melalui Nyanyian pada Anak Usia Prasekolah di PAUD Terpadu Ihyaul Ulum Puncu Kediri Jatim. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 12–18. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.27.

Mahyudin, E. (2018). Pengajaran Kosakata Bahasa Arab Bagi Anak-Anak Dengan Media Lagu. MUTSAQQAFIN: Jurnal Pendidikan Islam dan Bahasa Arab, 1(01), 65–84. https://doi.org/10.46257/mutsaqqafin.v1i01.26.

Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia. Kampret Journal, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.35335/kampret.v1i1.8.

Mufidah, N. (2019). Fun Arabic Teaching With Song Media For Primary Schools/Pengajaran Bahasa Arab Menyenangkan Dengan Media Lagu Untuk Madrasah Ibtidaiyah. Al-Mudarris: Journal Of Education, 2(2), 166–185. https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v2i2.277.

Musthafa, I., & Hermawan, A. (2018). Metodologi Penelitian Bahasa Arab: Konsep Dasar Strategi Metode Teknik. Remaja Rosdakarya.

Nisa, I. K., Rahmi, N., & Fajri, W. (2020). Penerapan metode bernyanyi dalam meningkatkan penguasaan kosa kata Bahasa Arab di MTS Ma’arif NU 07 Purbolinggo. Arabia, 12(2), 43. http://dx.doi.org/10.21043/arabia.v12i2.7878

Nugrawiyati, J. (2018). Media Audio-Visual Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 6(1), 97–111. https://doi.org/10.5281/zenodo.3523167

Paramitha, N. P. (2018). Lagu Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab. Ihtimam: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 111–132.

Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional. (2017). Kamus Besar Bahasa Indonesia (Edisi kelima). Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Qomaruddin, A. (2017). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Pembelajaran Mufradat. Jurnal Tawadhu, 1(2), 272–290.

Sanah, S., Odang, O., & Lutfiyani, Y. (2022). Model Pengembangan Keterampilan Berbahasa Arab di Pesantren. Ta’lim al-’Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab & Kebahasaaraban, 6(2), 271–293. https://doi.org/10.15575/jpba.v6i2.20164.

Suryana, A. T., Ibrahim, T., Daud, M., Saparudin, H., & Nurlaeli, A. (2020). Kebijakan Pesantren dalam Pengelolaan Pendidikan di Indonesia. Jurnal Serambi Ilmu, 21(2), 273–286. https://doi.org/10.32672/si.v21i2.2110.

Syamsudin, D., Putra, M. R. M., Said, E. M., & Fardatussolihat, N. (2023). Implementasi Metode Bernyanyi Pada Pembelajaran Bahasa Arab di MIN 1 Bogor. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(1), 52–62. https://doi.org/10.30997/tjpba.v4i1.7482.

Wahdi, R., & Fakhrin, N. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Video Lagu Bahasa Arab Dalam Pembelajaran Mufradat di Madrasah Aliyah Negeri 1 Payakumbuh. Jurnal Kajian dan Pengembangan Umat, 5(1), 52–69. https://doi.org/10.31869/jkpu.v5i1.3213




DOI: https://doi.org/10.15575/ta.v2i1.23086

Refbacks

  • There are currently no refbacks.