Strategi DKM Masjid Raya PT. Dirgantara Indonesia dalam Optimalisasi Kegiatan Keagamaan


Ida Hartati(1*), Saeful Anwar(2), Luk-luk Atin Marfuah(3)

(1) Program Studi Manajemen Dakwah UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) Program Studi Pengembangan Masyarakat Islam UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) Program Studi Pengembangan Masyarakat Islam UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine how the planning strategy, organizing strategy, and evaluation strategy of the DKM Habiburrahman in optimizing religious activities. The research method used is descriptive method with a qualitative approach. In collecting data, it is done by using observation techniques and interviews. Based on the results of research, the DKM strategy in optimizing religious activities, namely in the planning strategy, is implemented by making a work plan called GBHP. The organizing strategy adopted was to involve PTDI employees to become DKM. Then the evaluation strategy that is applied is to carry out routine evaluation meetings to determine the work program of implementing the strategy applied. In this study, DKM strategy in optimizing religious activities was successfully implemented.


Full Text:

PDF

References


Ayub, M. E. (1996). Manajemen Masjid, Jakarta: Gema Insani Press.

Gazalba, S. (1994). Masjid Pusat Ibadat dan Kebudayaan Islam, Jakarta: Pustaka Al-Husna.

Jaelani, Z. (2007). Strategi Pengurus DKM dalam Meningkatkan Efektivitas

Shalat Berjama’ah. Skripsi, Jurusan Manajemen Dakwah, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung.

Kurniawan, A. (2016). Manajemen Strategik Pondok Pesantren dalam Pengkaderan Da’i Berkualitas dalam Tadbir: Manajemen Dakwah, 1(1), 51-68.

Maulana, R. A. (2015). Manajemen Masjid Istiqamah dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas Keagamaan Masyarakat. Skripsi, Jurusan Manajemen Dakwah, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung.

Mustofa, A. (2017). Manajemen Majelis Taklim dalam Meningkatkan Fungsi Masjid dalam Tadbir: Manajemen Dakwah, 2(1), 1-17.

Nugraha, F. (2016). Manajemen Masjid (Panduan Pemberdayaan Fungsi-fungsi Masjid, Bandung: Lekkas.

Poerwadarminta, W. J. (1997). Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka.

Qadaruddin, Q., Nurkidam, A., & Firman, F. (2016). Peran Dakwah Masjid dalam Peningkatan Kualitas Hidup Masyarakat dalam Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 10(2), 222-239.

Reniyana. (2015). Strategi Pengelolaan Masjid dalam Melayani Jama’ah di PT. Kahatex. Skripsi, Jurusan Manajemen Dakwah, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung.

Ridwanullah, A., & Herdiana, D. (2018). Optimalisasi Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Masjid dalam Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 12(1), 82-98.

Rumana, N. (2002). Masjid dan Dakwah, Jakarta: Al-Mawardi Prima.

Saladin, D. (2010). Manajemen Pemasaran, Bandung: Linda Karya.

Siagian, S. P. (2008). Manajemen Sumber Daya Manusia, Jakarta: Binapura Aksara.

Siswanto. (2005). Panduan Praktis Organisasi Masjid, Jakarta: Pustaka Al-Kautsar.

Solihin, I. (2012). Manajemen Strategik, Jakarta: Erlangga.

Sule, E., T., & Saefullah, K. (2014). Pengantar Manajemen, Jakarta: Kencana.

Taufiqurokhman. (2016). Manajemen Strategik, Jakarta: FISIP Univ. Prof. Dr. Moestopo Beragama.

Wahyudi, A. S. (1996). Manajemen Strategik, Jakarta: Binarupa Aksara.

Winardi. (1996). Perilaku Organisasi, Bandung: Tarsito.

Yoshida, D. T. (2004). Arsitektur Strategik: Sebuah Solusi Meraih Kemenangan dalam Dunia yang Senantiasa Berubah, Jakarta: Elex Media Komputindo.

Yunus, E. (2016). Manajemen Strategis, Yogyakarta: CV Andi Offset.

Yunus, H. A., & Sukartini, T. (2013). Manajemen Sumber Daya Manusia, Majalengka: Univeristas Majalengka.




DOI: https://doi.org/10.15575/tadbir.v6i1.33814

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.