Manajemen Strategi LAZISMU Jawa Barat dalam Mengelola Dana Zakat


Diana Safitri(1*), Ahmad Sarbini(2), Yuliani Yulianai(3)

(1) Program Studi Manajemen Dakwah UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) Program Studi Manajemen Dakwah UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) Program Studi Manajemen Dakwah UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine how strategic management in LAZISMU West Java, especially in managing zakat funds. This research is based on Riva'i's thought in Yunus that strategic management consists of three processes, namely: (1) strategy formulation, (2) strategy implementation, (3) evaluation. The method used in this research is descriptive method. Data collection techniques by observation and interviews. Based on these findings, it can be concluded that strategic management in LAZISMU West Java consists of three processes: First, the formulation of a strategy which includes the formulation of a vision and mission, environmental analysis, determining goals and objectives and ending with determining the strategy. Second, the implementation of strategies that include organizing, functional synergy that regulates program implementation, and program procedures for zakat fund management starting from the collection, distribution and utilization of productive zakat. Third, evaluation of strategies from the process of strategy formulation and implementation.


Full Text:

PDF

References


Alam, U. S., Solahudin, D., & Yuliani. (2019). Implementasi Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Kualitas Pengelolaan Zakat dalam Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah, 4(2), 207-224.

Amymie, F. (2018). Optimalisasi Pendistribusian dan Pendayagunaan Dana Zakat dalam Pelaksanaan Tujuan Program Pembangunan Berkelanjutan (SDGs). Bandung: Skripsi, Jurusan Manajemen Dakwah, UIN Sunan Gunung Djati.

Asnaini. (2008). Zakat Produktif Dalam Perspektif Hukum Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Azhar, T. R. (2019). Implementasi Undang-undang Nomor 23 Tahun 23 Tahun 2011 Tentang Pengelolaan Zakat di BAZNAS Kota Jakarta Utara. Bandung: Skripsi, Jurusan Manajemen Dakwah, UIN Sunan Gunung Djati.

Bakar, A., & Muhammad. (2011). Manajemen Organisasi Zakat. Malang: Madani.

Cantika, R (2018). Strategi Lembaga Amil Zakat Infaq dan Shadaqah Muhammadiyah (LAZISMU) dalam Mendapatkan Kepercayaan Muzakki. Bandung: Skripsi, Jurusan Manajemen Dakwah, UIN Sunan Gunung Djati.

Hafidhuddin, D. (2006). Zakat Dalam Perekonomian Modern. Jakarta: Gema Insani.

Hanafi, M. M., dkk. (2016). Terjemahan Al-Qur'an Kementrian Agama Edisi Penyempurnaan Dan Perbaikan. Bandung: CV Penerbit Diponegoro.

Hasan, M. (2011). Manajemen Zakat Model Pengelolaan Yang Efektif. Yogyakarta: Idea Press.

Hubies, & Najib. (2008). Manajemen Strategik Dalam Pengembangan Daya Saing Organisasi. Jakarta: PT Gramedia.

Lukmana, T. S., Syamsuddin, Bahruddin. (2019). Peran Pengawasan Inisiatif Zakat Indonesia dalam Pendayagunaan Dana Zakat Produktif dalam Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah, 3(3), 187-206.

Mufraini, M. A. (2018). Akuntansi Dan Manajemen Zakat. Jakarta: Prenadamedia Group.

Muherdi. (2006). Strategi Pengurus BAZIS dalam Meningkatkan Pengelolaan Zakat, Infaq, dan Shadaqah. Bandung: Skripsi, Jurusan Manajemen Dakwah, UIN Sunan Gunung Djati.

Nursifa, E. S. (2018). Optimalisasi Pengelolaan Lembaga Amil Zakat Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Umat. Bandung: Skripsi, Jurusan Manajemen Dakwah, UIN Sunan Gunung Djati.

Pearce, J. A., & Robinson, R. B. (2011). Manajemen Strategis (Formulasi, Implementasi, dan Pengendalian). Jakarta: Salemba Empat.

Purwanto, A. (2009). Manajemen Fundraising Bagi Organisasi Pengelola Zakat. Yogyakarta: Sukses.

Qadritillah, M. T. (2011). Kamus Besar Bahasa Indonesia Untuk Pelajar . Jakarta: Badan Pengembangan Dan Pembinaan Bahasa, Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan.

Qardhawi, Y. (2005). Spektrum Zakat Dalam Membangun Ekonomi Kerakyatan. Jakarta: Zikrul Hakim.

Saladin, D. (2010). Manajemen Strategis. Bandung: Agung Ilmu.

Sanusi, I. (2016). Networking Badan Amil Zakat Nasional Jawa Barat dalam Meningkatkan Pelayanan Zakat dalam Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 10(1), 79-96.

Soemitra, A. (2009). Bank & Lembaga Keuangan Syariah. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Taufiqurokhman. (2016). Manajemen Strategik. Jakarta Pusat: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Prof. Dr. Moestopo Beragama.

Wardani, R. W. K. (2017). Strategi Komunikasi Badan Amil Zakat Nasional dalam Pengumpulan Zakat Maal dalam Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 11(1), 151-176.

Yunus, E. (2016). Manajemen Straregis. Yogyakarta: CV Andi Offset.

Company Profile LAZISMU Jawa Barat.

Panduan Program Pendistribusian dan Pendayagunaan LAZISMU, BAB I Ketentuan Umum: Pasal 1.

https://lazismu.org/kebijakan-strategis-1, diakses pada tanggal 18 April 2020.

https://lazismu.org/program_all/, diakses pada tanggal 18 April 2020.




DOI: https://doi.org/10.15575/tadbir.v6i1.33816

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.