Implementasi Manajemen Strategik dalam Mengoptimalkan Pelayanan Ibadah Haji di PHU Kemenag Kota Bandung


Hasina Azzahra(1*), Uwoh Saepuloh(2), Yuliani Yuliani(3)

(1) Program Studi Manajemen Dakwah UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) Program Studi Manajemen Dakwah UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) Program Studi Manajemen Dakwah UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the implementation of strategic management in optimizing Hajj services. This study uses a descriptive method with a qualitative approach. The results of the study indicate that the implementation of strategic management in the PHU section of the Ministry of Religion of Bandung City consists of three processes: First, the formulation of the strategy includes the formulation of the vision and mission, analysis of the internal and external environment with SWOT analysis, determination of goals and objectives, and finally the determination of strategy. Second, strategy implementation includes developing organizational culture, creating an organizational structure and providing infrastructure. Third, evaluation includes performance measurement, analysis and performance evaluation, performance and reporting on the delivery of the progress of performance results.


Full Text:

PDF

References


Achmad dan Maisarah. Tuntunan Lengkap Ibadah Haji & Umroh. Mitra Buku.

Aqilla, Umu. Panduan Praktis Haji & Umrah. Al-Maqfirah.

Azwar, iSaifuddin. 2009. iMetode iPenelitian. iYogyakarta: iPustaka iPelajar.

David iR, iFred. 2011. iManajemen iStrategi iKonsep. iJakarta: iSalemba iEmpat.

Hasibuan, Malayu. 2005. Dasar-Dasar Perbankan. iJakarta: PT iBumi iAksara.

Hunger, iJ iDavid dan iThomas L iWheelen. 2003. Manajemen Strategis. Yogyakarta: Andi Offset.

Nisjar, iKarhi dan iWinardi .1997. iManajemen iStrategik. iBandung: Mandari iMaju.

Nugrahani, Farida. 2014. Metode Penelitian Kualitatif: Dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. Surakarta.

Nurfadillah, Ni’mah. 2019. Manajemen Strategik Bimbingan Manasik Haji dalam Meningkatkan Kualitas Jamaah dalam Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 4(12), 4-5.

Pearrce, A John & Richard B. Robinson. 2013. Manajemen strategis (Formulasi, Implementasi, dan Pengendalian). Jakarta: Salemba Empat.

Rachmat. 2014. Manajemen Strategik. Bandung: CV Pustaka Setia.

Ratminto. 2017. Pelayanan Prima Pedoman Penerapan Momen Kritis Pelayanan Dari A Sampai Z. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Ratminto dan Atik Septi Winarsih. 2010. Manajemen Pelayanan. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Razak, Nasruddin. 1972. Dienul Islam. Bandung: PT. AL-Ma’arif.

Ridwan. 2009. Metode dan Teknis Menyusun Tesis cet. Ke-6. Bandung: Alfabeta.

Sadiah, Dewi. 2015. Metode Penelitian Dakwah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sukayat, Tata. 2016. Manajemen Haji, Umrah dan Wisata Agama. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Taufiqurrokhman. 2016. Manajemen Strategik. Jakarta: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Prof. Dr. Moestopo Beragama.

Yunus, Eddy. 2016. Manajemen Strategis. Yogyakarta: CV Andi Offset.

Depag RI. 2008. Hikmah Ibadah Haji. Jakarta: Direktorat Jendral Penyelenggaraan Haji dan Umroh.

Departemen Agama RI. 2009. Undang-Undang Republik Indonesia nomor 13 Tahun 2008 tentang penyelenggaraan ibadah haji. Jakarta: Direktorat Jamaah Haji dan Umroh.

http://repositori.uin-alauddin.ac.id/8513/1/Haruddin.pdf. Diakses pada tanggal 04 Juni 2021.




DOI: https://doi.org/10.15575/tadbir.v7i1.33845

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.