Ethnomathematics Exploration of Cemetery of Heroes in City Kampung Mesjid Labuhanbatu Utara
DOI:
https://doi.org/10.15575/ja.v8i2.19182Keywords:
Culture, Ethnomathematics, Hero's Grave Kampung Mesjid,Abstract
Ada keterkaitan antara pendidikan dan budaya hal ini setiap daerah yang terdapat sekelompok manusia yang menetap menjadi masyarakat akan timbul suatu budaya baik itu warisan para leluhur maupun timbulnya budaya baru akibat interaksi manusia. Etnomatematika sebagai penghubung antara pendidikan dan budaya dalam hal ini terpokus khususnya pada bidang matematika baik secara sadar maupun tidak masyarakat telah mengadopsi konsep-konsep matematika dalam kehidupannya. Penelitian ini hadir untuk mengulas eksplorasi etnomatematika situs warisan bersejarah yaitu Makam Pahlawan sebagai bentuk partisipasi masyarakat Kualuh Hilir terhadap para pahlawan Kesuma Bangsa. Jenis penelitian ini kualitatif eksploratif yang terfokus pada objek warisan bersejarah dengan observasi, analisa, dokumentasi, serta catatan-catatan dalam tugu monumen peresmian. Setelah dilakukan penelitian adanya konsep matematika yang dipergunakan saat pembuatan monumen bersejarah yaitu Makam pahlawan. Terbukti adanya enomatematika masyarakat Kualuh Hilir yang terlihat pada bangunan situs bersejarah Makam Pahlawan
There is a link between education and culture, this is in every area where there are a group of people who settle down as a society, a culture will emerge, both the heritage of the ancestors and the emergence of a new culture due to human interaction. Ethnomatematics as a link between education and culture in this case is focused specifically on the field of mathematics, both consciously and unconsciously the community has adopted mathematical concepts in their lives. This research is here to review the ethnomathematics exploration of historic heritage sites, namely the Hero's Cemetery as a form of participation by the people of Kualuh Hilir towards the heroes of Kesuma Bangsa. This type of research is exploratory qualitative research that focuses on historical heritage objects with observation, analysis, documentation, and notes on the inauguration monuments. After doing research, there is a mathematical concept that is used when making historical monuments, namely the hero's tomb. It is proven that there is ethnomathematics of the people of Kualuh Hilir which can be seen in the building of the historic site of the Hero's Cemetery.
References
Dwianti, I. N., Julianti, R. R., & Rahayu, E. T. (2021). Pengaruh Media Power Point dalam Pembelajaran Jarak Jauh Terhadap Aktivitas Kebugaran Jasmani Siswa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(4), 295–307. https://doi.org/10.5281/zenodo.5335922
Imswatama, A., & Zultiar, I. (2019). Etnomatematika: Arsitektur Rumah Adat di Sukabumi Sebagai Bahan Pembelajaran Matematika di Pendidikan Dasar. ARITHMETIC: Academic Journal of Math, 1(2), 119–130. https://doi.org/10.29240/ja.v1i2.1007
Jayanti, T., & Puspasari, R. (2020). Eksplorasi Etnomatematika pada Candi Sanggrahan Tulungagung. JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 53–66. https://doi.org/https://doi.org/10.29100/jp2m.v6i2.1748
Mar, A., Mamoh, O., & Amsikan, S. (2021). Eksplorasi Etnomatematika Pada Rumah Adat Manunis Ka’Umnais Suku Uim Bibuika Kecamatan Botin Leobele Kabupaten Malaka. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 4(2), 155–162. http://journal.ipts.ac.id/index.php/MathEdu
Murtiawan, W. E., Raea, K., & Wibawa, G. N. A. (2020). Eksplorasi Konsep Etnomatematika Geometri pada Bangunan Pura. Jurnal Pembelajaran Berpikir Matematika, 5(2), 86–95. http://ojs.uho.ac.id/index.php/JPBM/article/view/15746
Nurrosadha, S. H., Agustina, Lady, & Ningtyas, Y. D. W. K. (2021). Eksplorasi Etnomatematika Pada Masjid Agung At-Taqwa Bondowoso Sebagai Bahan Ajar Pembelajaran Matematika. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 8(2), 2339–2444. https://doi.org/http://jurnal.unimus.ac.id/index.php/JPMat/index
Patri, S. F. D., & Heswari, S. (2022). Etnomatika Dalam Seni Anyaman Jambi Sebagai Sumber Pembelajaran Matematika. Jurnal Inovasi Penelitian (JIP), 2(8), 2705–2714.
Putri, L. I. (2017). Eksplorasi Etnomatematika Kesenian Rebana Sebagai Sumber Belajar Matematika Pada Jenjang MI. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar UNISSULA, 4(1), 136837.
Rahmawati. Z, Y., & Muchlian, M. (2019). Eksplorasi Etnomatematika Rumah Gadang Minangkabau Sumatera Barat. Jurnal Analisa, 5(2), 123–136. https://doi.org/10.15575/ja.v5i2.5942
Rohimah, S. I., Abadi, A. P., & Haerudin. (2022). Studi Etnomatematika Dalam Membuat Pakaian Sehari-Hari. Jurnal Saintika UNPAM, 4(2), 108–120.
Sarwoedi, Marinka, D. O., Febriani, P., & Wirne, I. N. (2018). Efektifitas Etnomatematika dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 03(02), 171–176. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr/article/view/7521
Syutaridho, Zulkardi, & Hartono, Y. (2012). Pengembangan Bahan Ajar Keliling, Luas Persegi dan Persegi Panjang dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia. JPM Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1).
Utami, R. N. F., Muhtadi, D., Ratnaningsih, N., Sukirwan, & Hamid, H. (2020). Etnomatematika: Eksplorasi Candi Borobudur. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika), 6(1), 13–26. https://doi.org/jurnal.unsil.ac.id/index.php/jp3m
Ventina, R., Jannah, Y. N., Amirsyah, & Sebayang, D. S. (2017). Kecamatan Kualuh Hilir dalam Angka Kualuh Hilir District in Figures. BPS Kabupaten Labuhanbatu Utara.
Wulandari, I. A. P. A., & Puspadewi, K. adek R. (2016). Budaya dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Matematika yang Kreatif. Jurnal Santiaji Pendidikan, 6(1), 31–37. https://www.neliti.com/publications/129201/budaya-dan-implikasinya-terhadap-pembelajaran-matematika
Zayyadi, M. (2017). Eksplorasi Etnomatematika Pada Batik Madura. SIGMA, 2(1), 35–40. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.0324/sigma.v2i2.124
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in Jurnal Analisa agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).