The Development of Website-based Faimathematics in Mathematics Learning to Increase Student Learning Interest


Ahmad Rifai Nurdiansyah(1*), Yaya Sukjaya Kusumah(2), Bambang Avip Priatna(3)

(1) Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
(3) Universitas Pendidikan Indonesia,  
(*) Corresponding Author

Abstract


Tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan Faimathematics berbasis website dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan minat belajar siswa. Penelitian pengembangan ini menggunakan metode Research and Development (R&D) dengan model ADDIE yang terdiri dari 5 tahapan yaitu Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. Produk yang dihasilkan adalah media pembelajaran berbasis website (Faimathematics). Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah non tes berupa lembar validasi dan angket minat belajar. Subjek penelitian ini terdiri dari  6 orang siswa kelas IX A pada skala kecil dan 23 orang siswa kelas IX B pada skala besar di SMPN. Hasil penelitian ini menunjukkan: validitas ahli media dengan kriteria sangat valid, validitas ahli materi dengan kriteria sangat valid, validitas ahli pedagogik dengan kriteria sangat valid, dan validitas ahli bahasa dengan kriteria sangat valid. Hasil uji praktikalitas oleh siswa pada uji coba skala kecil mendapat hasil sangat praktis, hasil uji praktikalitas oleh siswa pada uji coba skala besar mendapat hasil praktis, dan hasil uji praktikalitas oleh guru mendapat hasil praktis. Peningkatan minat belajar siswa setelah mengikuti pembelajaran matematika dengan menggunakan Faimathematics termasuk dalam kategori sedang.

 

The purpose of this study is to develop website-based Faimathematics in mathematics learning to improve students learning interest. This development research uses the Research and Development (R&D) method with the ADDIE model which consists of 5 stages namely Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The resulting product is a website-based learning media (Faimathematics). The Data collection techniques used in this study were a non-test in the form of validation sheets and interest in learning questionnaires. The subjects of this study consisted of 6 students of class IX A on a small scale and 23 students of class IX B on a large scale at SMPN. The results showed: The validity of media experts with very valid criteria, the validity of material experts with very valid criteria, the validity of pedagogic experts with very valid criteria, and the validity of linguists with very valid criteria. The results of practicality tests by students in small-scale trials got very practical results, the results of practicality tests by students in large-scale trials got practical results, and the results of practicality tests by teachers got practical results. Increasing students' interest in learning after participating in learning mathematics using Faimathematics is included in the medium category.


Keywords


Mathematics Learning Media, Website, Student Learning Interest

Full Text:

PDF

References


Abdillah, Syaharuddin, D Pramita, & HRP Negara. (2018). Peningkatan Global Media and Information Literacy Professional Network (GMILPN) MGMP Matematika di NTB. JPMB: Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Berkarakter, 1(1), 1–9.

Asih, & Imami, I. (2021). Analisis Minat Belajar Belajar Siswa SMP Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pembelajaran Matematika, 4(4), 799–808. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.799-808

Asnawati, S., & Dewi, I. L. K. (2020). Mathematical representation ability using website for learning transformation geometry in a teacher education classroom. Journal of Physics: Conference Series, 1511, 1–5. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1511/1/012115

Bandele, S. O., & Adekunle, A. S. (2015). Development of C++ Application Program for Solving Quadratic Equation in Elementary School in Nigeria. Journal of Education and Practice, 6(28), 70–77. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=EJ1081215&site=ehost-live

Branch, R. M. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. In Department of Educational Psychology and Instructional Technology University of Georgia (Vol. 53, Nomor 9). https://doi.org/10.1007/978-0-387-09506-6

Cervone, D. (2012). Math Jax : A Platform for Mathematics on the Web. Notices of the American Mathematical Society, 59(2), 312–316.

Feldmann, A., Gasser, O., Lichtblau, F., Pujol, E., Poese, I., Dietzel, C., Wagner, D., Wichtlhuber, M., Tapiador, J., Vallina-Rodriguez, N., Hohlfeld, O., & Smaragdakis, G. (2021). A year in lockdown: How the waves of COVID-19 impact internet traffic. Communications of the ACM, 64(7), 101–108. https://doi.org/10.1145/3465212

Hasan, M., Milawati, I., Darodjat, Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., Rahmat, A., Masdiana, & Indra P., I. M. (2019). Media Pembelajaran (F. Sukmawati (ed.)). In Klaten, Tahta Media Group. http://eprints.unm.ac.id/20720/1/Media Pembelajaran 2.pdf

Jamun, Y. M. (2018). Dampak Teknologi Terhadap Pendidikan - Pdf. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 10(1), 48–52. http://jurnal.unikastpaulus.ac.id/index.php/jpkm/article/view/54

Karo-Karo, I. R., & Rohani. (2018). Manfaat Media dalam Pembelajaran. AXIOM, 7(1), 91–96. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30821/axiom.v7i1.1778

Lu’luilmaknun, U., Salsabila, N. H., Junaidi, J., Wulandari, N. P., & Apsari, R. A. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Teknologi: Persepsi Siswa Sma. Mathematic Education And Aplication Journal (META), 2(1), 1–7. https://doi.org/10.35334/meta.v2i1.1629

Ly, S. L. S., Saadé, R., & Morin, D. (2017). Immersive Learning: Using a Web-based Learning Tool in a PHD Course to Enchance The Learning Experience. Journal of Information Technology Education: Research, 16, 228–246.

Muthohir. (2021). Mudah Membuat Web Bagi Pemula. In Semarang, Yayasan Prima Agus Teknik.

Myori, D. E., Krismadinata, Hidayat, R., Eliza, F., & Fadli, R. (2019). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Penguasaan Teknologi Informasi dan Komunikasi melalui Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android. JTEV: Jurnal Teknik Elektro dan Vokasional, 5(2), 102–109.

Natalia, S. S., Sujatmiko, P., & Chrisnawati, H. E. (2017). Analisis Tingkat Pemahaman Siswa Berdasarkan Teori APOS Pada Materi Persamaan Kuadrat Ditinjau Dari Minat Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Surakarta Tahun Ajaran 2015/2016. Pendidikan Matematika dan Matematika (JPMM), 1(5), 104–117.

Nurdyansyah. (2019). Media Pembelajaran Inovatif (P. Rais (ed.)). In Sidoarjo, UMSIDA Press. http://eprints.umsida.ac.id/6674/1/Media Pembelajaran Inovatif.pdf

Padahala, A. Y., Husen, F. R., Djaha, K. M., & Lalang, D. (2021). Penggunaan Alat Peraga Konversi Satuan Panjang (Kosapa) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (JPKM) - Aphelion, 2(1), 64–68. http://www.openjournal.unpam.ac.id/index.php/JPKA/article/view/12570

Prayuga, Y., & Abadi, A. P. (2019). Minat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Sesiomadika, 2(1d), 1052–1058.

Safdar, G., Javed, M. N., & Amin, S. (2020). Use of Internet for education learning among Female University Students of Punjab, Pakistan. Universal Journal of Educational Research, 8(8), 3371–3380. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080809

Safitri, S., Nursyamsiah, G., & Setiawan, W. (2020). Analisis Minat Belajar Siswa MTs dalam Pembelajaran Matematika Berbantuan Gogebra. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(1), 111–116.

Salsabila, U. H., Sari, L. I., Lathif, K. H., Lestari, A. P., & Ayuning, A. (2020). Peran Teknologi Dalam Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian dan Kajian Sosial Keagamaan, 17(2), 188–198. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v17i2.138

Sari, A. O., Abdilah, A., & Sunarti. (2019). Web Programming (1 ed.). In Jakarta, GRAHA ILMU. https://repository.bsi.ac.id/index.php/unduh/item/242521/cover-dan-isi-lengkap-web-pro.pdf

Sucipto, M. F., & Firmansyah, D. (2021). Analisis minat belajar siswa SMP pada pembelajaran matematika. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 8(2), 376–380. https://www.journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi/article/view/7311

Tambunan, H., Sinaga, B., & Widada, W. (2021). Analysis of teacher performance to build student interest and motivation towards mathematics achievement. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(1), 42–47. https://doi.org/10.11591/ijere.v10i1.20711

Yeh, C. Y. C., Cheng, H. N. H., Chen, Z. H., Liao, C. C. Y., & Chan, T. W. (2019). Enhancing achievement and interest in mathematics learning through Math-Island. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 14(1). https://doi.org/10.1186/s41039-019-0100-9




DOI: https://doi.org/10.15575/ja.v9i2.27652

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Analisa  licensed under a Creative Commons International License. Attribution-ShareAlike 4.0 . Copyright protected by law

Jurnal Analisa has indexed by:

Indonesian Scientific Journal Database (ISJD)

 
Mailing Address
3th Floor, Departement of Mathematics Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, UIN Sunan Gunung Djati Bandung
E-mail: jurnalanalisa@uinsgd.ac.id