Pair Check and Mathematics Representation
DOI:
https://doi.org/10.15575/ja.v8i1.4840Keywords:
Cooperative Learning, Mathematical Representation abilities.Abstract
Penelitian ini dilatarbelakangi oleh pentingnya meningkatkan kemampuan representasi matematis siswa. Karena itu penelitian bertujuan untuk mengetahui peningkatan kemampuan representasi siswa yang menggunakan pembelajaran Pair Check dengan pembelajaran konvensional berdasarkan PAM. Penelitian menggunakan metode kuasi eksperimen , sampel terdiri dari satu kelas eksperimen dan satu kelas control di salah satu MTs Negeri Kota Bandung. Instrumen dalam penelitian ini adalah tes dan nontes, tes berupa tes pemahaman awal, pretest dan posttest sementara nontes berupa lembar observasi dan kuesioner skala sikap. Analisis kuantitatif dilakukan dengan menggunakan uji ANOVA dua jalur dengan bantuan SPSS. Hasilnya menunjukkanterdapat peningkatan gambaran aktivitas guru menggunakan model pembelajaran tipe pair check pada pertemuan kedua dan gambaran aktivitas siswa meningkat setiap pertemuan, kemampuan representasi matematis siswa yang menggunakan pembelajaran pair check mengalami peningkatan dengan tingkat interpretasi sedang sementara kemampuan representasi matematis siswa yang menggunakan pembelajaran konvensional mengalami peningkatan dengan tingkat interpretasi rendah, peningkatan kemampuan peningkatan matematis siswa di kelas eksperimen tidak lebih baik daripada kelas konvensional berdasarkan tingkat PAM, siswa memberikan sikap positif terhadap pembelajaran matematika dengan menggunan model pembelajaran pair check.
Â
Â
This research is motivated by the importance of increasing students' mathematical representation abilities. Therefore, the study aims to determine the increase in the representation ability of students who use Pair Check learning with conventional learning based on EMK. The study used a quasi-experimental method, the sample consisted of one experimental class and one control class in Islamic Junior High Schools Bandung. The instruments in this study were tests and non-tests, tests in the form of initial comprehension tests, pretests and posttests while non-tests were in the form of observation sheets and attitude scales. Quantitative analysis was conducted using the two-way ANOVA test with the help of SPSS. The results showed an increase in the picture of teacher activity using a Pair Check type learning model at the second meeting and an overview of student activity increased at each meeting, the mathematical representation ability of students using Pair Check learning increased with a moderate level of interpretation while the mathematical representation ability of students using conventional learning increased with a low level of interpretation. The increase in students' mathematical enhancement abilities in the experimental class is no better than the conventional class based on the level of EMK. Students give a positive attitude towards learning mathematics by using the Pair Check learning model.
References
Aris, T. M. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Pair Check (Pasangan Mengecek) untuk Meningkatkan Kemampuan Sosial Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Kelas V dan VI SDN 01 Tanggung Turen Kabupaten Malang. Jurnal Pedagogik Keolahragaan, 02(01), 45.
Arnidha, Y. (2016). Peningkatan Kemampuan Representasi Matematis Melalui Model Pembelajaran Kooperatif. Jurnal E-DuMath, 2(1), 131.
Dahlan, J. A. (2014). Analisis Kurikulum Matematika (pp. 1–34).
Dahlan, M. (2011). Statistik untuk Kedokteran dan Kesehatan. Salemba Medika.
Dwiani, A. R., & Dkk. (2018). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Think Pair Share Terehadap Kemampuan Representasi Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Unila, 6(6), 474.
Ermavianti, D., & Sulistyorini, W. (2016). Model pembelajaran Kooperatif Tipe Pair Check untuk Membangun Keterampilan Bertanya Produktif Siswa. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 23(1), 1–10.
Handayani, L. (2017). Pengaruh Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Pair Check Untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa Pada Konsep Bangun Datar. Universitas Pendidikan Indonesia.
Huda. (2013). Cooperatif Learning. Pustaka Pelajar.
Huda, M. (2014). Model-model Pengajaran Dan Pembelajaran. Pustaka Pelajar.
Hujemiati. (2018). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Pair Check Ditinjau dari Berpikir Kritis Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Awangpone. Pedagogy, 3(2), 28–41.
Hutagaol, K. (2013). Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama.[Online]. (23 Novem-ber 2015). E-Journal Stkip Siliwangi, 87.
Khoerunnisa, R., & Maryati, I. (2022). Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP terhadap Materi Segiempat. 2, 165–176.
Lestari, W., Pratama, L. D., & Jailani, J. (2018). Implementasi Pendekatan Saintifik Setting Kooperatif Tipe STAD Terhadap Motivasi Belajar Dan Prestasi Belajar Matematika. AKSIOMA : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 9(1), 29. https://doi.org/10.26877/aks.v9i1.2332
Maulidah, E., Syaf, A. H., Rachmawati, T. K., & Sugilar, H. (2020). Berpikir kritis matematis dengan kahoot. Jurnal Analisa, 6(1), 19–27. https://doi.org/10.15575/ja.v6i1.8516
Miarso, Y. (2004). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Prenada Media Group.
NCTM. (2000). Principle and Standards for school Mathematics. NCTM.
Pangestuti, D., Wijayanti, O., & Hawanti, S. (2021). Persepsi Guru tentang Pendidikan Seks di SD Negeri 2 Sudagaran. Jurnal Education and Development, 9(1), 39–44.
Pangestuti, H. D., Syaf, A. H., & Rachmawati, T. K. (2021). Representation Mathematics through The Power of Two. Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika (JPPM), 3(2), 89–100.
Rachmawati, T. K., Kusnadi, F. N., & Sugilar, H. (2021). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Pada Materi Trigonometri. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 5(2), 170–178. https://doi.org/10.35706/sjme.v5i2.5140
Rahmadani, R., Jusniani, N., & Muhammad, G. M. (2019). Model Pembelajaran Pair Check untuk meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep dalam Matematika, 2(1), 22 - 32.
Safitri, E., & Hartoyo, A. (2015). Kemampuan Representasi Matematis Luas Dan Keliling Lingkaran Berdasarkan Teori Bruner Di Smpn 9 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3, 1–11.
Sugiharti, E. W., Hibana, & Surahman, S. (2021). Fakultas Agama Islam (FAI). Pedagogik, 6(1), 1–107.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfa Beta.
Supriatna, R., & Afriansyah, E. A. (2018). Kemampuan Pemahaman Matematis Peserta Didik Melalui Cooperative Learning Tipe Pair Checks Vs Problem Based Learning. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 3(1), 1. https://doi.org/10.26737/jpmi.v3i1.450
Susanto, A. (2013). Teori Belajar Dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Kencana.
Sutarto, S., Sari, D. P., & Fathurrochman, I. (2020). Teacher strategies in online learning to increase students’ interest in learning during COVID-19 pandemic. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 8(3), 129. https://doi.org/10.29210/147800
TIMSS. (2011). TIMSS 2011 Inter-national Results in Mathematics. [Online].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in Jurnal Analisa agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).