PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA MAHASISWA (LKM) BERBASIS INKUIRI PADA MATERI INTERAKSI MOLEKULER


Yohanes Bare(1*), Dewi Ratih Tirto Sari(2)

(1) , Indonesia
(2) Universitas Brawijaya, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Molecular Biology is a problematic category of biology, and it is necessary to carry out innovative learning. One of the learning resources developed is Student worksheets (LKM) to support student activities. This study purpose to analyze inquiry-based student worksheets (LKM) on Molecular Interaction material. The research based on Research and Development with a 4D development model consisting of definition, design, development, and dissemination. The results showed that student worksheet is in the correct category based on three experts' opinions (media, material, and language). It is also included in the feasible category for use based on small-scale tests and large-scale tests with a feasible value. We concluded that student worksheet molecular interaction material is very valid and suitable for use in learning.

       

 

Abstrak. Biologi Molekuler cabang ilmu biologi yang dikategorikan sulit, oleh karena itu perlu untuk melakukan pengembangan materi yang inovatif. Salah satu sumber belajar yang dikembangkan adalah Lembar Kerja Mahasiswa (LKM) untuk menunjang kegiatan mahasiswa. Tujuan penelitian menganalisis kelayakan lembar kerja siswa (LKM) berbasis Inkuiri pada materi Interaksi Molekuler. Metode penelitian berupa Reseach and Development dengan model pengembangan 4D terdiri atas pendefinisian (Define), perancangan (Design), pengembangan (Develop), dan penyebaran (Disseminate). Hasil yang diperoleh LKM yang dikembangkan masuk dalam kategori valid berdasarkan pendapat tiga ahli (media, materi dan Bahasa). LKM juga masuk dalam kategori layak untuk digunakan berdasarkan uji skala kecil dan uji skala besar dengan nilai sangat layak. LKM materi interaksi molekuler sangat layak untuk diaplikasikan dalam pembelajaran.


Keywords


4D, molecular biology, molecular interaction, student worksheet

References


Annafi, N. (2015). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik Berbasis Inkuiri Terbimbing Pada Materi Termokimia Kelas XI SMA/MA. Jurnal Inkuiri, 4(3), 8.

Arikunto, S. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. PT Bumi Aksara.

Babang, M. P. I. (2020). Penyusunan Media Pembelajaran Biologi Berbasis Web pada Materi Animalia Sub Materi Nematoda dan Annelida bagi Siswa SMA Kelas X. Spizaetus: Jurnal Biologi dan Pendidikan Biologi, 1(3), 19–22.

Bare, Y., Kuki, A. D., Rophi, A. H., & Candrakirana, G. (2019). Prediksi Asam Kuinat Sebagai Anti-Inflamasi Terhadap COX-2 Secara Virtual Virtual Prediction of Quinic Acid As Anti-Inflammation of COX-2. Biota: Jurnal Ilmu-Ilmu Hayati, 4(3), 124–129. https://doi.org/10.24002/biota.v4i3.2516

Bare, Y., Putra, S. H. J., Bunga, Y. N., Mago, O. Y. T., S, M., & Boli, Y. T. (2021). Implementasi Biology Club I di SMA Karitas Watuneso, Kecamatan Lio Timur, Kabupaten Ende. Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 4(2), 321–328. https://doi.org/10.29407/ja.v4i2.15286

Bare, Y., Sari, D. R. T., Rachmad, Y. T., Krisnamurti, G. C., & Elizabeth, A. (2019). In Silico Insight the Prediction of Chlorogenic Acid in Coffee through Cyclooxygenase-2 (COX2) Interaction. Biogenesis: Jurnal Ilmiah Biologi, 7(2), 100–105. https://doi.org/10.24252/bio.v7i2.9847

Čipková, E., & Karolčík, Š. (2018). Assessing of Scientific Inquiry Skills Achieved by Future Biology Teachers. Chemistry-Didactics-Ecology-Metrology, 23(1–2), 71–80. https://doi.org/10.1515/cdem-2018-0004

Febriani, M. (2016). Pemanfaatan Lembar Kerja Mahasiswa Untuk Meningkatkan Keaktifan Mahasiswa: Studi Penerapan Lesson Study Pada Mata Kuliah Buku Teks Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 16(2), 203. https://doi.org/10.17509/bs_jpbsp.v16i2.4482

Firdaus, M., & Wilujeng, I. (2018). Pengembangan LKPD inkuiri terbimbing untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis dan hasil belajar peserta didik. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 15.

Hamalik, O. (2013). Kurikulum dan Pembelajaran. Bumi Aksara.

Hayong, M. S. W., & Putra, S. H. J. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Inkuiri Pada Materi Sistem Reproduksi Manusia Kelas XI SMA Development of Inquiry-Based Students’ Worksheet on Human Reproductive System Subject for 11th Grade Senior High School. Spizaetus: Jurnal Biologi dan Pendidikan Biologi, 1(3), 38–49.

Mattew, B. M., & Kenneth, I. O. (2013). A STUDY ON THE EFFECTS OF GUIDED INQUIRY TEACHING METHOD ON STUDENTS ACHIEVEMENT IN LOGIC. International Researchers, 2(1), 8.

Mursali, S., & Safnowandi. (2016). Pengembangan LKM Biologi Dasar Berorientasi Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Biologi “Bioscientist,” 4(2), 7.

Nurlaila, L., Sriyati, S., & Riandi. (2017). Analizing Student Biology Education Misconception And Scientific Argumentation Ability Using Diagnostic Question Clusters (Dqcs) Of Molecular Genetic Concept. Journal of Physics: Conference Series, 812, 012112. https://doi.org/10.1088/1742-6596/812/1/012112

Rooney, C. (2012). How am I using inquiry-based learning to improve my practice and to encourage higher order thinking among my students of mathematics? Educational Journal of Living Theories, 5(2), 29.

S, M., & Bare, Y. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Konsep Perubahan dan Pelestarian Lingkungan Hidup dengan Model Discovery Learning di SMAS Katolik ST Gabriel Maumere. BIOEDUSCIENCE: Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 3(2), 84–89. https://doi.org/10.29405/j.bes/3284-893298

S, M., Bare, Y., Helvina, M., Pili, A. P., & Krisnamurti, G. C. (2020). Studi In silico Potensi aktivitas 10-shogaol dalam Jahe (Zingiber officinale) terhadap gen ACE. Spizaetus: Jurnal Biologi Dan Pendidikan Biologi, 1(3), 12–18.

Sanjaya, W. (2014). Stategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Methods). Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Alfabeta.

Suryanti, E., Fitriani, A., Redjeki, S., & Riandi, R. (2019). IDENTIFIKASI KESULITAN MAHASISWA DALAM PEMBELAJARAN BIOLOGI MOLEKULER BERSTRATEGI MODIFIED FREE INQUIRY: (Identification of Student Difficulties in Molecular Biology with Modified Free Inquiry Learning Strategy). Perspektif Pendidikan dan Keguruan, 10(2), 37–47. https://doi.org/10.25299/perspektif.2019.vol10(2).3990

Theis, J. L. (2016). Technology Predictors of Inquiry-Based Teaching: An Examination of Two K-12 1:1 Pilots. (Disesrtasi). Bowling Green State University.

Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (1974). Instuctional Development for Training Teacher of Exceptional Children (a Sourcebook). Indiana University.

Widoyoko, E. P. (2018). Penilaian Hasil Pembelajaran di Sekolah. Pustaka Pelajar.




DOI: https://doi.org/10.15575/bioeduin.v11i1.12077

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




View My Stats