Interpersonal Communication Model in the Book "Aisyah" by Sulaiman An-Nadawi


Yunika Wigati(1*), Agus Riyadi(2)

(1) Postgraduate Program in Islamic Broadcasting and Communication, UIN Sunan Ampel Semarang,  
(2) Faculty of Da'wah and Communication, UIN Walisongo, Semarang, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Interpersonal communication is very influential in people's lives. It is equally important to build good relationships between all actors of communication, both communicators and communicants. This study used a descriptive qualitative approach with the content analysis method of the Kripendorf model and the paragraph analysis unit. This research study focuses on the interpersonal communication model. Aisyah is a communicator in the book Aisyah by Sulaiman an-Nadawi. This study found the transactional interpersonal communication model most often used by Aisyah RA. Other models used by Aisyah with frequencies below interpersonal transactional communication, namely, sender-receiver, linear, and power.

Komunikasi interpersonal sangat berpengaruh dalam kehidupan masyarakat. Hal tersebut juga sama pentingnya untuk membangun hubungan yang baik di antara setiap pelaku komunikasi, baik komunikator ataupun komunikan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan metode analisis isi model Kripendorf dengan unit analisis paragraf. Kajian penelitian ini focus kepada model komunikasi interpersonal. Aisyah merupakan komunikator di dalam buku Aisyah karya Sulaiman an-Nadawi. Penelitian ini menemukan model komunikasi interpersonal transaksional paling sering digunakan oleh Aisyah RA. Model-model lain yang digunakan oleh Aisyah dengan frekuensi dibawah komunikasi interpersonal transaksional yaitu, pengirim-penerima, linier, dan kekuasaan

Keywords


Model; Interpersonal communication; Book; Content Analysis

Full Text:

PDF

References


An-Nadawi, S. (2016). Aisyah. Bandung: Qisthipress.

Aw, Suranto, A.W. (2011). Komunikasi Interpersonal. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Budyatna, M., & Ganiem, L.M. Teori komunikasi antarpribadi. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Cangara, H. (2002). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Chaplin, J. P. (2014). Kamus Lengkap Psikologi. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Hanurawan, F. (2015). Psikologi Sosial. Bandung: Remaja Rosdakarya

Hidayah, S.N., & Poniman. (2017). Shalihah itu Cantik Wanita dalam Pandangan Imam al-Ghazali. Solo: Tinta Medina

Jalaluddin, R. (2007). Psikologi Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Krippendorff, K. (1991). Analisis Isi: Pengantar Teori dan Metodologi. (Jakarta: Rajawali Press

Kriyantono, R. (2007). Teknik Praktis Riset Komunikas (Disertai Contoh Praktis Riset Media, Public Relations, Advertising, Komunikasi Organisasi, Komunikasi Pemasaran. Jakarta: Kencana

Liliweri, A. (2015). Komunikasi Antar-Personal. Jakarta: Prenadamedia Group

Maulana, H., & Gumelar, G. (2013. Psikologi Komunikasi dan Persuasi. (Jakarta Barat: Akademia Permata.

Mulyana, D. (2016). Ilmu Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Nurudin. (2016). Ilmu Komunikasi Ilmiah Dan Popular. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Soyomukti, N. (2016). Pengantar Ilmu Komunikasi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Wood, T. J. (2013). Komunikasi Interpersonal: Interaksi Keseharian. Jakarta: Salemba Humanika.

Wood, T. J. (2013). Komunikasi Teori Dan Praktik. Jakarta: Salemba Humanika.




DOI: https://doi.org/10.15575/idajhs.v13i2.6204

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Editorial Office:

4th Floor, Building of Da'wah and Communication Faculty, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung Jl. AH. Nasution No. 105 Cipadung Cibiru Bandung 40614

Telp. (022) 7810788 Fax. (022) 7810788

E-mail: jurnal.ilmudakwah@uinsgd.ac.id

View My Stats