Da’wah and the Improvement of Islamic Higher Education Institution’s Image with Communication Strategy of Public Relations


Fathan Fathan(1*), Ahmad Saifuddin(2)

(1) Institut Agama Islam Negeri Surakarta, Indonesia
(2) Institut Agama Islam Negeri Surakarta, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Image is an important component for education institutions to increase public trust. One of the efforts in improving this image is the communication strategy performed by the public relations officers in Higher Education Institutions (HEI). Islamic universities as da’wah organization also is expected to have a good image. This study is to reveal the communication strategies of two Islamic HEI: State Institute for Islamic Studies (IAIN) Surakarta), and State Institute for Islamic Studies (IAIN) Salatiga, and the improvement of their images by public relations with da'wah. These two Islamic HEI selected as the object of research because they are still in level institute, so, they have great opportunities for developing to higher level. The approach used in this research is a qualitative approach with a case study method. The data collection techniques are interviews, observation, and document analysis. The result shows that IAIN Surakarta improves its image by using communication strategies in accreditation of study programs and academic journals, as well as transformation into a university. IAIN Salatiga, meanwhile, improves its image by using strategies of green campus and international journal publication. Therefore, the public relations office considers applying the principle of da'wah to encourage people to empower.

 

Citra merupakan komponen penting bagi perguruan tinggi dalam meningkatkan kepercayaan masyarakat. Upaya peningkatan citra ini dapat dilakukan dengan strategi komunikasi oleh bagian hubungan masyarakat (Humas) di perguruan tinggi. Perguruan tinggi Islam sebagai lembaga dakwah juga dituntut memiliki citra yang baik. Penelitian ini berupaya mengetahui strategi komunikasi dua perguruan tinggi keagamaan Islam, yaitu Institut Agama Islam Negeri Surakarta dan Institut Agama Islam Negeri Salatiga. Kedua perguruan tinggi tersebut dipilih karena masih level institut sehingga memiliki peluang berkembang ke level lebih tinggi. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus. Adapun teknik pengumpulan data dilakukan dengan wawancara, pengamatan, dan analisis dokumentasi. Penelitian menemukan bahwa IAIN Surakarta berupaya melakukan strategi komunikasi untuk meningkatkan citra melalui akreditasi program studi, jurnal, dan transformasi menjadi universitas. Sedangkan IAIN Salatiga melakukan strategi komunikasi untuk meningkatkan citra melalui kampus hijau dan publikasi jurnal internasional. Dengan demikian, bagian Humas dianggap menerapkan prinsip dakwah untuk mengajak masyarakat melakukan pemberdayaan.


Keywords


Communication Strategy; Public Relations; Islamic Higher Education institution.;

Full Text:

PDF

References


Aini, A. Q. (2018). Islam Moderat di Pesantren: Sistem Pendidikan, Tantangan, dan Prospeknya. Edukasia Islamika: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 218–233. https://doi.org/10.28918/jei.v3i2.1689

Alhadid, A. Y., & Qaddomi, B. A. (2016). The Role of Public Relations on Company Image: Social Media as a Moderating Variable: A Case Study at the Applied Science Private University at Jordan. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 6(4), 310–317. https://doi.org/10.6007/IJARBSS/v6-i4/2109

Aminuddin, M. Y. (2019). Perubahan Status Kelembagaan Pada Perguruan Tinggi Agama Islam Dalam Menghadapi Tantangan Dan Peluang Pendidikan Islam Di Indonesia. Ta’lim: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 2(1), 22–44.

Arif, M. R., & Pareno, S. A. (2018). Citra Islam Moderat: Aksi Cyber PR dari PWNU Jawa Timur. JIKE : Jurnal Ilmu Komunikasi Efek, 1(2), 212–232. https://doi.org/10.32534/jike.v1i2.159

Assael, H. (1992). Consumer Behavior and Marketing Action (4th Ed). Boston, Massachusetts: Pws Pub Co.

Cutlip, S. M., Center, A. H., & Broom, G. M. (2013). Effective Public Relations (11th Ed). Boston, MA: Pearson Education, Inc.

Howe, N., & Strauss, W. (1992). Generations: The History of America’s Future, 1584 to 2069. Fort Mill, SC: Quill House Publisher.

Jefkins, F. (2009). Periklanan (3rd Ed). Jakarta: Erlangga.

Kamal, B., & Rahmadiane, G. D. (2017). Pengaruh Persepsi, Akreditasi Prodi, dan Promosi terhadap Keputusan Memilih Program Studi Akuntansi pada Politeknik Harapan Bersama. Jurnal Inspirasi Bisnis Dan Manajemen, 1(2), 145. https://doi.org/10.33603/jibm.v1i2.866

Kotler, P. (2007). Manajemen Pemasaran: Analisa, Perencanaan, Implikasi dan Kontrol. Jakarta: Penerbit Indeks.

Kriyantono, R. (2018). Kearifan Lokal dan Strategi Komunikasi Public Relations di BUMN dan Perusahaan Swasta. Jurnal ILMU KOMUNIKASI, 15(2), 171–188. https://doi.org/10.24002/jik.v15i2.1480

Luqman, Y. (2013). Peran Dan Posisi Hubungan Masyarakat Sebagai Fungsi Manajemen Perguruan Tinggi Negeri Di Semarang. Jurnal Interaksi, II(1), 1–10.

Martin, C. A., & Tulgan, B. (2006). Managing the Generation Mix: From Urgency to Opportunity (Manager’s Pocket Guide Series) (2nd Ed). Amherst, MA: HRD Press.

Melewar, T. C., Foroudi, P., Gupta, S., Kitchen, P. J., & Foroudi, M. M. (2017). Integrating identity, strategy and communications for trust, loyalty and commitment. European Journal of Marketing, 51(3), 572–604. https://doi.org/10.1108/EJM-08-2015-0616 ©

Mohammed, R. (2014). Organization-public Relationships Practices in University Setting. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 155, pp. 484–489. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.10.326

Mubarok & Marhaeni, K. D. (2016). Konstruksi Prinsip Kinerja Public Relations Dalam Pandangan Syariat Islam. The Messenger: Cultural Studies, IMC, and Media, VIII(2), 20–34. https://doi.org/10.26623/themessenger.v8i2.338

Muchtar, K., & Herdiana, D. (2016). Peran dan Strategi Humas dalam Pembentukan Citra Perguruan Tinggi Islam. ANIDA, Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah, 15(2), 317–338. https://doi.org/10.15575/anida.v15i2.1174

Muhtaram, A., Sutarsih, C., & Rosalin, E. (2012). Strategi Dan Hasil Kompetisi Perguruan Tinggi. Jurnal Administrasi Pendidikan UPI, 14(1), 182–197.

Mujahidin, A., Zuhriah, F., & Khoirianingrum, I. (2018). Pengaruh Citra Perguruan Tinggi dan Kompetensi Dosen terhadap Loyalitas Mahasiswa melalui Kepuasan Mahasiswa Pada Perguruan Tinggi Swasta (Studi pada IKIP PGRI Bojonegoro). Al Tijarah, 4(2), 49–66.

Mulkhan, A. M. (2008) Islamic Education and Da'wah Liberalization: Investigating Kiai Achmad Dachlan’s Ideas. Al-Jami‘ah, 46(2), 401-430.

Mundiri, A. (2017). Organizational Culture Based On Total Quality Management In Islamic Educational Institution. ADRI International Journal Of Islamic Studies and Social Sciences, 1(1), 1–11.

Musyarrofah, M. (2018). Peran Humas Dalam Pengembangan Pendidikan Tinggi. Jurnal Idaarah, 2(1), 293–304.

Nalim. (2012). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Mahasiswa dalam Memilih Program Studi Bahasa Arab STAIN Pekalongan. Forum Tarbiyah, 10(2), 214–235.

Niswaty, R., Wulandari, S., Saleh, S., & S, M. R. (2019). Strategi Humas Universitas Negeri Makassar dalam Meningkatkan Citra Positif Masyarakat. Jurnal Ad’ministrare, Vol. 5, p. 99. https://doi.org/10.26858/ja.v5i2.7888

Nugraha, A. R. (2014). Pengaruh Design Logo Baru BUMD Yang Berbasiskan Kearifan Lokal Terhadap Citra Perusahaan (Studi Kuantitatif Mengenai Perubahan Logo Baru Pada PDAM Kota Bandung). Jurnal Makna, 5(1), 1–15.

Nur, A., & Mukhlis, L. (2015). Konsep Wasathiyah dalam Al-Quran (Studi Komparatif antara Tafsir al-Tahrîr wa at-Tanwîr dan Aisar at-Tafâsîr). An-Nur, 4(2), 205–225.

Pienrasmi, H. (2015). Pemanfaatan Social Media Oleh Praktisi Public Relations Di Yogyakarta. Jurnal Komunikasi, 9(2), 199–210. https://doi.org/10.20885/komunikasi.vol9.iss2.art6

Rachmad, T. H. (2015). Strategi Public Relations Dalam Meningkatkan Citra Perguruan Tinggi Swasta di Jawa Timur. Jurnal Komunikasi, IX(1), 21–40.

Ratnasari, I. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Citra Institusi Terhadap Kepuasan Mahasiswa Yang Berdampak Pada Word Of Mouth (Studi Kasus Pada Mahasiswa Universitas Singaperbangsa Karawang). Value Journal of Management and Business, 1(1), 51–63.

Raweh, S. M., & Otieno, M. (2015). Effects of Strategic Public Relations on Organization. International Journal of Scientific and Research Publications., 5(9), 1–12.

Rini, K. S., Rusmiwari, S., & Widodo, H. P. (2017). Peran Humas Dalam Meningkatkan Citra Universitas Tribhuwana Tunggadewi. JISIP: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 6(1), 34–37.

Rinrattanakorn, P. (1992). Public relations campaign strategies. Public Relations Review, 18(4), 39–46. https://doi.org/10.1016/0363-8111(92)90032-t

Setyanto, Y., Anggarina, P. T., & Valentina, A. (2017). Branding Yang Dilakukan Humas Pada Perguruan Tinggi Swasta. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 1(1), 171–182.

Singh, N., & Pandey, R. (2017). Role of Public Relations in Image Management of an Organization. International Journal of Advance Research, Ideas, and Innovations in Technology, 3(4), 164–168.

Sulistyaningtyas, I. D. (2007). Peran Strategis Public Relations di Perguruan Tinggi. Jurnal ILMU KOMUNIKASI, 4(2), 131–144. https://doi.org/10.24002/jik.v4i2.223

Sung, M., & Yang, S.-U. (2008). Toward the Model of University Image: The Influence of Brand Personality, External Prestige, and Reputation Article. Journal of Public Relations Research, 20(4), 357–376. https://doi.org/10.1080/10627260802153207

Trimanah, & Wulandari, D. (2018). Prinsip Public Relations dalam Ajaran Islam Menurut Persepsi Anggota Perhumas Jawa Tengah. Mediator: Jurnal Komunikasi, 11(1), 66–74. https://doi.org/10.29313/mediator.v11i1.3171

Wagiran. (2012). Pengembangan karakter berbasis kearifan lokal. Jurnal Pendidikan Karakter, II(3), 329–339. https://doi.org/10.21831/jpk.v0i3.1249

Wiwitan, T., & Yulianita, N. (2017). Strategi ‘Marketing Public Relations’ Perguruan Tinggi Islam Swasta: Peluang Dan Tantangan Di Era MEA. MediaTor, 10(1), 1–10. https://doi.org/10.29313/mediator.v10i1.2672

Yetiska, Y. (2019). Analisis Strategi Komunikasi Pemasaran Untuk Meningkatkan Image Pada Sebuah Universitas (Studi Kasus Universitas Kristen Indonesia). IKRAITH-HUMANIORA, 3(2), 80–85.

Zulhazmi, A. Z., & Hastuti, D. A. S. (2018). Da’wa, Muslim Millennials and Social Media. Lentera, 2(2), 212–138. https://doi.org/10.21093/lentera.v2i2.1235




DOI: https://doi.org/10.15575/idajhs.v13i2.6330

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Editorial Office:

4th Floor, Building of Da'wah and Communication Faculty, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung Jl. AH. Nasution No. 105 Cipadung Cibiru Bandung 40614

Telp. (022) 7810788 Fax. (022) 7810788

E-mail: jurnal.ilmudakwah@uinsgd.ac.id

View My Stats