Dakwah Bil Hal: Empowering Muslim Economy in Garut


Ace Toyib Bahtiar(1*), Bahri Ghazali(2), Yunan Yusuf Nasution(3), Shonhaji Shonhaji(4), Fitri Yanti(5)

(1) UIN Raden Intan Lampung, Indonesia
(2) UIN Raden Intan Lampung, Indonesia
(3) UIN Raden Intan Lampung, Indonesia
(4) UIN Raden Intan Lampung, Indonesia
(5) UIN Raden Intan Lampung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The problems that occur to Muslims in the world including Indonesia are somewhat complex. Muslims are still in a circle of poverty. At the same time there is a gap between the lives of elite, Muslim leaders and the fate of most Muslims. This research was conducted to find out how important the role of dakwah bil hal (preaching by action) compared to oral preaching by preachers, preachers in Indonesia. This study uses descriptive qualitative methods that collect data by observation, in-depth interviews and focus group discussions (FGD). From the research conducted, it was found that dakwah bil hal must be done in a balanced manner and in tandem with oral preaching, does not need to be dichotomized between the two. Both methods of da'wah must go hand in hand. Dakwah bil hal the case especially in the economic field increases the ability and independence of Muslims. Henceforth will increase the human resources of Muslims, away from backwardness. This has relevance to the theory of uses and gratification theory proposed by Elihu Katz, Jay G. Blumler and Michael Gurevitch. More serious and systematic efforts are needed by Muslim leaders, Muslim organizations in carrying out preaching activities. So that there is no gap between the lives of Muslim leaders, administrators of Islamic organizations and Muslims generally

Persoalan yang terjadi pada kaum muslim di dunia termasuk Indonesia terbilang komplek. Kaum muslim masih berada di dalam lingkaran kemiskinan. Pada saat yang sama ada jarak antara kehidupan elit, tokoh muslim dengan nasib sebagian besar kaum muslim. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui seberapa penting peran dakwah bil hal dibandingkan dengan dakwah bil lisan oleh para dai, pelaku dakwah di Indonesia. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif yang mengumpulkan data dengan observasi, wawancara mendalam dan focus group discussion (FGD). Dari penelitian yang dilakukan, ditemukan bahwa dakwah bil hal harus dilakukan secara seimbang dan beriringan dengan dakwah bil lisan, tidak perlu didikotomikan antara keduanya. Kedua metode dakwah tersebut harus seiring sejalan. Dakwah bil hal khususnya di bidang ekonomi meningkatkan kemampuan dan kemandirian kaum muslim. Untuk selanjutnya akan meningkatkan sumber daya manusia kaum muslim, menjauh dari ketertinggalan. Hal ini memiliki relevansi dengan teori penggunaan dan kepuasan (uses and gratification theory) yang dikemukakan oleh Elihu Katz, Jay G. Blumler dan Michael Gurevitch. Diperlukan upaya lebih serius dan sistematis yang dilakukan oleh tokoh muslim, organisasi muslim di dalam melakukan kegiatan dakwah bil hal. Sehingga tidak ada jurang (gap) antara kehidupan tokoh muslim, pengurus organisasi Islam dengan kaum muslim secara umum.

Keywords


Dakwah bil hal; ummah economy; real sector.

Full Text:

PDF

References


Afkarina, N. I. (2018). Strategi Komunikasi Humas Dalam Membentuk Public Opinion Lembaga Pendidikan. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(1), 50–63. https://doi.org/10.24252/idaarah.v2i1.5124

Alfin, M. R., & Nurdin, S. (2017). Pengaruh Store Atmosphere Pada Kepuasan Pelangan Yang Berimplikasi Pada Loyalitas Pelanggan. Ecodemica, 1(2), 252–261. https://doi.org/10.31311/jeco.v1i2.2277

Andriani, R., & Fatimah, R. (2018). Strategi Experiential Marketing Sebagai Metode Pendekatan Dalam Meningkatkan Revisit Intention Wisatawan Sabda Alam Garut. Jurnal Kajian Ilmiah, 18(3), 206. https://doi.org/10.31599/jki.v18i3.287

Ansori, T. (2019). Revitalisasi Dakwah Sebagai Paradigma Pemberdayaan Masyarakat. Muharrik: Jurnal Dakwah Dan Sosial, 2(1), 33–44.

Bahri, A. S. (2019). Sistem Kompensasi Pelengkap Program Layanan Karyawan Pada Organisasi Dakwah. Jurnal Kajian & Pengembangan Manajemen Dakwah, 09(01), 85–100.

Dimyati, A. (2018). Manajemen Public Relations dan Reputasi Organisasi Lembaga Amil Zakat Dompet Dhuafa. Nyimak (Journal of Communication), 2(2), 167–185. https://doi.org/10.31000/nyimak.v2i2.860

Ernawati, N. (2014). Motivasi Kerja Dalam Meningkatkan Produktivitas Kerja Pegawai Fakultas Dakwah Iain Ar-Raniry. Jurnal Al-Bayan, 20(29), 1–14.

Farmawati, C. (2017). The Influence of Da’I Personality and Da’Wah Bil Hal Towards Spiritual Motivation of Mad’U. Jurnal MD: Membangun Profesionalisme Manajemen Dakwah, 3(2), 141–160. https://doi.org/10.14421/jmd.2017.32-02

Fauzia, A. (2017). Islamic philanthropy in Indonesia: Modernization, islamization, and social justice. Austrian Journal of South-East Asian Studies, 10(2), 223–236. https://doi.org/10.14764/10.ASEAS-2017.2-6

Gamon, A., & Tagoranao, M. S. (2018). Zakat and Poverty Alleviation in a Secular State: The Case of Muslim Minorities in the Philippines. STUDIA ISLAMIKA: Ndonesian Journal for Islamic Studies, 25(1), 97–133. https://doi.org/10.15408/sdi.v25i1.5969

Hakim, R. (2017). Dakwah Bil Hal: Implementasi Nilai Amanah dalam Organisasi Pengelola Zakat untuk Mengurangi Kesenjangan dan Kemiskinan. IQTISHODIA: Jurnal Ekonomi Syariah, 02(02), 42–63.

Hidayah, A., & Sumiyarsih. (2018). Impact Of Consumer Dissatisfaction On Consumer Attitudes Based On Service Quality Dimensions And Demographic Characteristics Differences. Jurnal Perilaku Dan Strategi Bisnis, 6(1), 47–57. https://doi.org/10.26486/jpsb.v6i1

Hidayat, A. (2019). Dakwah Pada Masyarakat Pedesaan Dalam Bingkai Psikologi Dan Strategi Dakwah. Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam, 01(02), 169–192.

Hidayaturrahman, M. (2017). Corporate social responsibility strategi komunikasi perusahaan migas. Jurnal Nomosleca, 3(2), 614–624. https://doi.org/https://doi.org/10.26905/nomosleca.v3i2.2036

Islam, D., Sayeed, J., & Hossain, N. (2017). On Determinants of Poverty and Inequality in Bangladesh. Journal of Poverty, 21(4), 352–371. https://doi.org/10.1080/10875549.2016.1204646

Kania, D., & Agatha, N. (2011). Online consumers and the application of uses and gratification theory. Journal Communication Spectrum, 1(2), 91–108.

Ko, H., Cho, C. H., & Roberts, M. S. (2005). Internet uses and gratifications: A structural equation model of interactive advertising. Journal of Advertising, 34(2), 57–70. https://doi.org/10.1080/00913367.2005.10639191

Korhan, O., & Ersoy, M. (2016). Usability and functionality factors of the social network site application users from the perspective of uses and gratification theory. Quality and Quantity, 50(4), 1799–1816. https://doi.org/10.1007/s11135-015-0236-7

Liu, X., Min, Q., & Han, S. (2020). Understanding users’ continuous content contribution behaviours on microblogs: an integrated perspective of uses and gratification theory and social influence theory. Behaviour and Information Technology, 39(5), 525–543. https://doi.org/10.1080/0144929X.2019.1603326

Madya, E. B. (2018). Pentingnya Pembinaan Sumber Daya Manusia Dalam Organisasi Dakwah. Al-Idarah: Jurnal Pengkajian Dakwah Dan Manajemen, 5(6), 1–12. https://doi.org/10.37064/AI.V5I6.4828

Mahanani, P. A. R. (2017). Customer Relations Management sebagai Salah Satu Upaya Public Relations Perusahaan Jasa Perbankan Menciptakan Good Image. Jurnal ASPIKOM, 1(6), 551. https://doi.org/10.24329/aspikom.v1i6.58

Mahatma, Y. (2019). MORAL PANIC DI ERA PASCA KEBENARAN (Amplifikasi Moral Panic Terkait Diksi Sontoloyo, Genderuwo dan Tabok Penyebar Hoaks Dalam Strategi Pemenangan Pilpres 2019). Conference On Communication and News Media Studies, 1, 68. http://proceeding.umn.ac.id/index.php/COMNEWS/article/view/1081/740

Majid, M. S. A., Dewi, S., Aliasuddin, & Kassim, S. H. (2019). Does Financial Development Reduce Poverty? Empirical Evidence from Indonesia. Journal of the Knowledge Economy, 10(3), 1019–1036. https://doi.org/10.1007/s13132-017-0509-6

Mualimin. (2017). Manajemen Dakwah melalui Bantuan Kemanusiaan Korban Banjir di Kabupaten. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 11(1), 111–132. https://doi.org/10.15575/idajhs.v11i1.1356

Muchtar, K., Koswara, I., & Setiaman, A. (2016). Komunikasi Antar Budaya dalam Persefektif Antropologi. Jurnal Manajemen Komunikasi, 1(1), 113–124.

Nansadiqa, L., Masbar, R., & Shabri, M. (2019). Does economic growth matter for poverty reduction in Indonesia? East African Scholars Journal of Economics, Business and Management, 2(2), 46–51. https://www.researchgate.net/publication/331531550

Noor, M. U. (2018). Penilaian kualitas informasi sebagai bentuk sikap tabayyun ketika menerima informasi di sosial media dan internet. BIBLIOTIKA : Jurnal Kajian Perpustakaan Dan Informasi, 2(1), 33–40. https://doi.org/10.17977/um008v2i12018p033

Nur’aini, H., & Fatimah, S. (2015). Konsentrasi Manajemen Lembaga Keuangan Islam (MLKI) Dan Manajemen Sumber Daya Manusia (MSDM). Jurnal MD Membangun Profesionalisme Keilmuan, 117–137.

Nur, E. (2017). Perilaku Komunikasi antara Guru dengan Siswa Broken Home. Jurnal Penelitian Komunikasi, 20(2), 161–174. https://doi.org/10.20422/jpk.v20i2.272

Nurjanah, Fi., Kusnendi, & Juliana. (2019). The Impact of Economic Growth and Distribution of Zakat Funds on Poverty (Survey in the Third District of West Java Province Period 2011-2016). The 2nd International Conference on Islamic Economics, Business, and Philanthropy (ICIEBP) Theme: “Sustainability and Socio Economic Growth,” 55–70. https://doi.org/10.18502/kss.v3i13.4195

Purwandini, D. A., & Irwansyah. (2018). Komunikasi Korporasi Pada Era Industri 4.0. Jurnal Ilmu Sosial, 17(1), 53. https://doi.org/10.14710/jis.17.1.2018.53-63

Ray, A., Dhir, A., Bala, P. K., & Kaur, P. (2019). Why do people use food delivery apps (FDA)? A uses and gratification theory perspective. Journal of Retailing and Consumer Services, 51(May), 221–230. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2019.05.025

Razzaq, A. (2014). Pengembangan Model Pembangunan Ummat Melalui Lembaga Filantropi Islam Sebagai Bentuk Dakwah bil Hal. Intizar, 20(1), 163–180. https://doi.org/10.19109/intizar.v20i1.428

Reid, A. (2019). The origin of poverty in Indonesia. Australian National University.

Ridho, M., & Susanti, F. (2019). Pengaruh Stres Kerja Dan Motivasi Kerja Terhadap Kepuasan Kerja Pada Karyawan Bank Mandiri Syariah Cabang Padang. INA-Rxiv Papers. https://doi.org/10.31227/osf.io/pa2cg

Riyadi, A. (2014). Dakwah Terhadap Pasien: Telaah Terhadap Model Dakwah Melalui Sistem Layanan Bimbingan Rohani Islam di Rumah Sakit. KONSELING RELIGI: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, Vol. 5(No. 2), 245–268.

Rusdi, M. (2017). Maslahat Sebagai Metode Ijtihad Dan Tujuan Utama Hukum Islam. DIKTUM: Jurnal Syariah Dan Hukum, 15(2), 151–168. https://doi.org/10.35905/diktum.v15i2.432

Sagir, A. (2015). Dakwah bil hal: Prospek dan tantangan da’i. Alhadharah Jurnal Ilmu Dakwah, 14(27), 15–27.

Sembiring, I. M., & Munthe, N. B. G. (2019). Hubungan Komunikasi Terapeutik Perawat Dengan Kepuasan Pasien Rawat Inap. Jurnal Keperawatan Dan Fisioterapi (Jkf), 1(2), 54–61. https://doi.org/10.35451/jkf.v1i2.170

Setiawaty, N. (2017). Pengaruh Iklan, Citra Merek, Dan Kepercayaan Merek Terhadap Minat Beli Konsumen Smartphone Samsung Galaxy Series (Studi Kasus Mahasiswa/I Universitas Gunadarma, Depok). Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 22(1), 96601.

Sianturi, R. R., Wahyudin, U., & Suryana, A. (2019). Pengaruh Iklim Komunikasi Organisasi Terhadap Kepuasan Komunikasi. Koneksi, 4(1), 12–26. https://doi.org/10.24912/kn.v2i2.3921

Suryana, R. (2019). Politik Hijrah Kartosuwiryo; Menuju Negara Islam Indonesia. Journal of Islamic Civilization, 1(2), 83–95. https://journal2.unusa.ac.id/index.php/JIC/article/view/1212

Syed, A., & Gaute, T. (2019). The Role of Education in Poverty Alleviation: Evidence from Bangladesh. Journal of Economics and Sustainable Development, 8(20), 151–160.

Yolanda, Y. (2017). Analysis of factors affecting inflation and its impact on human development index and poverty in Indonesia. European Research Studies Journal, 20(4), 38–56. https://doi.org/10.35808/ersj/873

Zakiyyah, Z., & Haqq, A. A. (2018). Strategi Dakwah Bil Hal Dalam Program Posdaya Berbasis Masjid. ORASI: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 9(1), 127. https://doi.org/10.24235/orasi.v9i1.2969




DOI: https://doi.org/10.15575/idajhs.v14i1.9122

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Editorial Office:

4th Floor, Building of Da'wah and Communication Faculty, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung Jl. AH. Nasution No. 105 Cipadung Cibiru Bandung 40614

Telp. (022) 7810788 Fax. (022) 7810788

E-mail: jurnal.ilmudakwah@uinsgd.ac.id

View My Stats