Internalization of Sheikh Jumadil Kubro's Da'wah Values for Character Education in History Subjects of the Merdeka Curriculum


Ardila Nur Azizah(1*), Lutfiah Ayundasari(2)

(1) Universitas Negeri Malang, Indonesia
(2) Universitas Negeri Malang, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This research aims to explore and analyze the internalization process of the da'wah (Islamic propagation) values bequeathed by Sheikh Jumadil Kubro and their implementation in shaping students' character through the History subject in the Merdeka Curriculum. Sheikh Jumadil Kubro was a great 14th-century scholar who spread Islam in the Nusantara region. This research employs a qualitative method with a literature study aimed at exploring Sheikh Jumadil Kubro's da'wah values. The research findings reveal that Sheikh Jumadil Kubro possessed three characters relevant to the Pancasila Student Profile: 1) noble character, 2) global diversity, 3) critical reasoning. Thus, the integration of Sheikh Jumadil Kubro's da'wah values into the teaching of History in the Merdeka Curriculum can serve as a relevant model for producing a generation with an Islamic and patriotic character.


Keywords


Dakwah Syekh Jumadil Kubro;Pendidikan Karakter;Sejarah Kurikulum Merdeka

References


Al-Hikam, T. Z. (2014). Napak Tilas Auliya’ , Jombang: Pustaka Al-Muhibbin.

Almarisi, A. (2023). Kelebihan dan kekurangan Kurikulum Merdeka pada pembelajaran sejarah dalam perspektif historis. Mukadimah: Jurnal Pendidikan, Sejarah, dan Ilmu-ilmu Sosial, 7(1), 111–117.

Arrosyid, H. (2022). Filosofi Dakwah “Banyu Mili” Sang Wali di Bumi Wilwatikta. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(1), 4393-4402.

Ayundasari, L. (2022). Implementasi pendekatan multidimensional dalam pembelajaran sejarah Kurikulum Merdeka. Sejarah dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, dan Pengajarannya, 16(1), 225–234.

Bandarsyah, D. (2019). Fondasi Filosofis Pendidikan Sejarah di Era Post Truth. Historia, 3(1), 1–10.

Baso, A. (2023). Satu Abad Nahdlatul Ulama, Satu Abad Penghadiran Wali Songo:Melacak Akar-Akar Pemikiran Keislaman-Kebangsaan Nahdlatul Ulama. Mimikri, 9(1), 1–18.

Bruinessen, Martin Van. (1995). Kitab Kuning, Pesantren dan Tarekat, Mizan. Bandung

Dewi, N. A., Sari, Y. I., & Kusufa, R. A. B. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Ditinjau Dari Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Tema Kebhinekaan Global Dengan Menggunakan Model Project Based Learning (PjBL) Di Sekolah Menengah Atas Negeri 6 Malang,(Studi Deskripsi Di Sekolah Menengah. Jurnal Penelitian dan Pendidikan IPS, 17(2), 155–162.

Fajri, S., Ulaini, N., & Susantri, M. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Sejarah. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Riset Sosial Humaniora, 6(2), 387–397.

Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila sebagai upaya mewujudkan karakter bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224–1238.

Isno, I. (2016). Pendidikan Islam Masa Majapahit Dan Dakwah Syekh Jumadil Kubro. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 3(1), 57. https://doi.org/10.15642/jpai.2015.3.1.57-80

Janah, I. R., & Ayundasari, L. (2021). Islam dalam hegemoni Majapahit: Interaksi Majapahit dengan Islam abad ke-13 sampai 15 Masehi. Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial (JIHI3S), 1(6), 732–740. https://doi.org/10.17977/um063v1i6p732-740

Khoirurrijal. (2022). Pengembangan Kurikulum Merdeka. Cv. Literasi Nusantara Abadi.

Kubro, D. D. S. J. Pendidikan Islam Masa Majapahit dan Dakwah Syekh Jumadil Kubro Isno (Dosen STIT Raden Wijaya dan Staf Pengajar PAI SMAN 3 Kota Mojokerto).

Moleong, L. J. (2009). Penelitian kualitatif. Jakarta: Rineka Cipta.

Mumazziq, R. (2019). Jejak Ulama Uzbekistan di Nusantara. FALASIFA: Jurnal Studi Keislaman, 10(1), 139–152.

Nasiruddin, C. (2004). Punjer Wali Songo, Jombang: Semma. 1–9.

Pamungkas, M. F. (2020). Empat Penyebar Islam Pra Wali Songo. Retrieved from https://historia.id/agama/- articles/empat-penyebar-islam-pra-wali-songo-Dwj25/page/1.

Purhasanah, S., Rohmatulloh, R., & Al Ayyubi, I. I. (2022). Peran Wali Songo Dalam Menyebarkan Agama Islam Di Indonesia. Jazirah: Jurnal Peradaban dan Kebudayaan, 3(1), 23–30.

Rohmah, Lailatur. (2019) Peran Syekh Jumadil Kubro dalam Penyebaran Islam di Jawa Menurut Mochammad Cholil Nasiruddin. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel

Roseta, C. I. (2020). Dakwah Antarbudaya: Perubahan Sosial Budaya Pada Proses Islamisasi Jawa Abad XV. Inteleksia-Jurnal Pengembangan Ilmu Dakwah, 1(2), 163–186.

Rosyadi, Z., Wafa, K., Muttaqin, A., & Nurngaini, I. (2021). Peran dan Periodisasi Wali Songo Dalam Pengembangan Budaya Islam di Nusantara. SINDA: Comprehensive Journal of Islamic Social Studies, 1(3), 191–197.

Isno, I. (2016). Pendidikan Islam Masa Majapahit Dan Dakwah Syekh Jumadil Kubro. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 3(1), 57. https://doi.org/10.15642/jpai.2015.3.1.57-80

Sasmita, F. (2023). Modul Ajar Kurikulum Merdeka 2023 IPAS SD KELAS IV.

Sunyoto, Agus. (2003). Suluk Abdul Jalil: Perjalanan Ruhani Syaikh Siti Jenar, Buku Satu, Yogyakarta: Pustaka Sastra

Sunyoto, A. (2012). Atlas Wali Songo: Buku pertama yang mengungkap Wali Songo sebagai fakta sejarah. Cetakan I. Depok: Kerjasama Pustaka IIMaN, Trans Pustaka, dan LTN PBNU, 2012.

Ujungberung, Bandung : Didistribusikan oleh Mizan Media Utama. https://search.library.wisc.edu/catalog/9910139448702121

Sunyoto, A. (2016). Eksistensi Islam Nusantara. Mozaic: Islam Nusantara, 2(2), 31–42.

Susilo, A., & Sofiarini, A. (2018). Gajah Mada Sang Maha Patih Pemersatu Nusantara di Bawah Majapahit Tahun 1336 M - 1359 M. Jurnal Pendidikan Sejarah dan Riset Sosial-Humaniora, 1(1), 62–71. https://doi.org/10.31539/kaganga.v1i1.233

Zain, D. F. R. P. (2023). Praktik Spiritual: Menelusuri Makna Dan Kepercayaan Pengunjung Di Makam Troloyo, Mojokerto. Universitas Gadjah Mada.




DOI: https://doi.org/10.15575/ijni.v12i1.31991

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter

View My Stats

Creative Commons License

International Journal of Nusantara Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License