Optimalisasi Bimbingan Karir dalam Menemukan Minat dan Bakat Bagi Siswa


Tiara Febriyanti(1*), Wiryo Setiana(2), Encep Taufik Rahman(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The aim of this research is to determine the effect of self-care guidance on the independence of children with special needs at Al-Biruni Middle School. This research uses a quantitative approach with a simple linear regression method. The self-care guidance variables include self-knowledge skills, environmental cleanliness, art, as well as aspects of independence, namely self-help skills and functional academics. The results of research carried out using a simple linear regression test show a sig value of 0.000 < 0.05, so H1 is accepted and H0 is rejected, which means that there is an influence of self-care guidance on the independence of children with special needs, with an influence level of 0.474, then the influence of self-care guidance on the independence of children with special needs is 0.971 or 94% and the rest is influenced by other variables outside the research. This shows that self-care guidance has a positive influence on the independence of children with special needs.

Full Text:

PDF

References


Abdullah, N. (2013). Mengenal Anak Berkebutuhan Khusus. Magistra, 25(86).

Asiyah, D. (2018). Dampak Pola Pembelajaran Sekolah Inklusi terhadap Anak Berkebutuhan Khusus. Prophetic, 1(1).

Astuti, Choli. (2018). Penerapan Layanan Bimbingan Dan Konseling Pada Anak Usia Dini. ALPEN: Jurnal Pendidikan Dasar. 2(2).

Basri, H. (2018). Pemodelan Regresi Berganda Untuk Data Dalam Studi Kecerdasan Emosional. Didaktika Jurnal Kependidikan, 12(2).

Bertelsen, Paul H. (1978). Information, guidance and counselling. Prospecs, 8(2).

Chamidah. Mengenal Anak Berkebutuhan Khusus. Pelatihan Layanan Komprehensif Bagi Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusif.

Damayanti, E. (2020). Meningkatkan Kemandirian Anak melalui Pembelajaran Metode Montessori. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 463–470.

Darma, I. P., & Rusyidi, B. (t.t.). Pelaksanaan Sekolah Inklusi Di Indonesia. PROSIDING KS; RiSET & PKM, 2(2), 147–300.

Efendi, M. (2006). Pengantar Psikopedagogik Anak Berkelainan. Jakarta: Sinar Grafika Offset.

Eka Sari, Y. (2019). Pola Bimbingan Terhadap Anak Berkebutuhan Khusus Dalam Meningkatkan Kemandirian di Yayasan Pendidikan Terpadu Mata Hati Bandar Lampung. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Falah, R. Z. (2017). Landasan Teologi Konseling Sosial Dalam Perspektif Hassan Hanafi. KONSELING RELIGI: Jurnal Bimbingan Konseling Islam. 8 (2).

Geniofam. (2010). Mengasuh dan Mensukseskan Anak Berkebutuhan Khusus. Jogjakarta: Garailmu.

Gunawan, Ronny. (2018). Peran Tata Kelola Layanan Bimbingan Dan Konseling Bagi Siswa Di Sekolah. Jurnal Selaras: Kajian Bimbingan Dan Konseling Serta Psikologi Pendidikan, 1(1), 1-15.

Kemendikbud. (2021). Indonesia Punya 2.250 Sekolah untuk Anak Berkebutuhan Khusus.

Kusmiati, Y. (2023). Interpersonal Communication of Da’i in Raising the Religious Awareness of Children in Conflict with the Law (ABH). Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies. 17 (1), 135-154.

Lestari, Yuliana., Asroti, M., Yuline. (2017). Analisa Perwujudan Fungsi Bimbingan Konseling Pada Peserta Didik Kelas X SMA Negeri 1 Pontianak.

Miharja, S. (2019). Islamic Career Guidance in Improving Student’ Career Maturity. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies. 13 (2), 351-376.

Muhlisin, A., & Indrawati. (2010). Teori Selfcare Dari Orem Dan Pendekatan Dalam Praktek Keperawatan. Berita Ilmu Keperawatan, 2(2), 97–100.

Muslim. (2015). Varian-Varian Paradigma, Pendekatan, Metode, Dan Jenis Penelitian Dalam Ilmu Komunikasi. Wahana, 1(10).

Nina., Pranajaya, Syatria Adymas. (2020). Konsep Self-Care bagi Konselor di Masa Pandemi. TAUJIHAT: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 1(1), 29-40. https://journal.uinsi.ac.id/index.php/TAUJIHAT.

Nurfaadhilah. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemandirian Untuk Meningkatkan Kualitas Harga Diri Seseorang.

Nursalam. (2020). Metodologi Penelitian Ilmu Keperawatan Pendekatan Praktis. Jakarta: Salemba Medika.

Oktaviani, R. (2019). Layanan bimbingan kemandirian anak berkebutuhan khusus tunagrahita melalui pendekatan behavioral: Penelitian di Sekolah Luar Biasa BC Mulyabakti, Bandung Barat. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Putri, Monica., Harahap, Ade Chita. The Relationship Between Student Perceptions of Guidance and Counseling Services. KONSELI: Jurnal Bimbingan dan Konseling (E-Journal), 10(1), 69-76.

Rahim, Aunur. (2001). Bimbingan dan Konseling dalam Islam. Malang: UII Press.

Rohani, S., & Syaifullah, H. (2012). Optimalisasi Pendidikan Karakter Untuk Menumbuh Kembangkan Kemandirian Anak Berkebutuhan Khusus (ABK). Jurnal Nadwa, 6(1).

Sa’diyah R. (2017). Pentingnya Melatih Kemandirian Anak. KORDINAT, 16(1).

Salina, Eva., Thamrin, M., Sutarmanto. Faktor-Faktor Penyebab Anak Menjadi Tidak Mandiri Pada Usia 5-6 Tahun Di Raudhatul Athfal Babussalam. Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini FKIP UNTAN

Sugianto, Irfan., Suryandari, Savitri., Age, Larasati Diyas. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Di Rumah. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(3), 159-170.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta

Sunarty, K. (2016). Hubungan Pola Asuh Orangtua Dan Kemandirian Anak. Journal of EST, 2(3), 152–160.

Triyanto, dkk. (2016). Pemenuhan Hak Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Inklusi. Sekolah Dasar, 2, 176–186.

Verstraeten., Mark., Sitskoorn. (2016). Motor and Cognitive Impairment after Stroke: A Common Bond or a Simultaneous Deficit?. Netherlands.

Warmini, A. N. K. (2020). Tingkat Kemandirian Anak Tunanetra Dalam Melakukan Selfcare. Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Wira Medika Bali Denpasar.

Wulandari, I Gusti Ayu., Widya Savitri, Putu Nugrahaeni. (2021). Self-Care Mahasiswa Sarjana Psikologi Dengan Ketertarikan Psikologi Klinis. Psycho Idea, 19(2).

Yuliara, I. M. (2016). Regresi Linier Sederhana. Universitas Udayana.




DOI: https://doi.org/10.15575/irsyad.v12i1.33425

Refbacks

  • There are currently no refbacks.