Intervention of Listening to Al-Qur'an Murottal to Improve Concentration on College Students
DOI:
https://doi.org/10.15575/jpib.v7i2.31451Keywords:
Concentration, Murottal Al-Qur’an, InterventionAbstract
References
Abraham, I., & Supriyati, Y. (2022). Desain Kuasi Eksperimen Dalam Pendidikan: Literatur Review. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3), 2476–2482. https://doi.org/10.58258/jime.v8i3.3800
Ahmad, A., & Jaya, I. (2021). Biostatistik : Statistik dalam Penelitian Kesehatan. Penerbit Kencana.
Ali, M., Kurniawan, G. P. D., & Andriani, A. R. (2021). Pengaruh Murottal Al-Qur’an Terhadap Tingkat Konsentrasi Anak Kelas V Dengan Gangguan Konsentrasi Belajar Di Desa Sriamur Tahun 2020. Jurnal Fisioterapi Dan Kesehatan Indonesia, 1(1).
Ansyah, E. H., Muassamah, H., & Hadi, C. (2019). Tadabbur Surat Al-Insyirah untuk Menurunkan Stres Akademik Mahasiswa. 2(1), 9–18.
Baroroh, E. Z., Firmansyah, D., & Hasanah, N. (2023). Efektivitas Achievement Motivation Training ( AMT ) Berbasis Islam dalam Meningkatkan Motivasi Menghafal Alquran Santri. 6(1), 35–46.
Cheong, Y., Gauvain, M., & Palbusa, J. A. (2019). Communication With Friends and the Academic Adjustment of First- and Non-First- Generation Students in the First Year of College. Journal of College Student Retention : Research, Theory & Practice, 0(0), 1–17. https://doi.org/10.1177/1521025119834253
Creswell, J. W. (2018). Research Design Qualitative and Mixed Methods Approaches Fifth Edition. SAGE Publications, Inc.
Fatchuroji, A., Yunus, S., Jamal, M., Somelok, G., Yulianti, R., & Sihombing, M. (2023). Pengaruh Tingkat Konsentrasi Terhadap Hasil Belajar. Journal on Education, 05(04), 13758–13765.
Firmansyah, D., & Dede. (2022). Teknik Pengambilan Sampel Umum dalam Metodologi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Holistik (JIPH), 1(2), 85–114.
Fitri, A., & Pratama, M. (2020). Pengaruh Mendengarkan Murottal Al-Qur’an Terhadap Kecemasan Public Speaking Pada Mahasiswa Jurusan Psikologi Universitas Negeri Padang. Universitas Negeri Padang, 2020, 1–12.
Fitriana, A., & Kurniasih, N. (2021). Prestasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Tawadhu, 5(1), 44–58.
Fitrianingsih, D., Priyono, B., Setiawan, I., & Sudarmono, M. (2019). The Effect of Aerobic Dance Exercise Towards The Decresing of Total Cholesterol Level on Kiyomi Dance Studio’s. Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation, 8(3), 148–151.
Gunawan, H., & Mariyam, M. (2022). Murottal Qur’an Surah Ar- Rahman Menurunkan Tingkat Kecemasan Pasien Pre-Operasi Katarak. Ners Muda, 3(2). https://doi.org/10.26714/nm.v3i2.8974
Hamka, H., & Yusuf, M. (2023). Spiritualitas, Kecemasan, dan Stres selama Pandemi COVID-19. Jurnal Psikologi Islam Dan Budaya, 6(1), 47–54. https://doi.org/10.15575/jpib.v6i1.14145
Hardi, N. F., Mahzuni, L. F., & Sururi, A. (2022). Ketenangan Jiwa Dan Psychological Well-Being: Studi Pada Santri Mahasiswa Di Pondok Pesantren. JPI: Jurnal Psikologi Islam, 1(2), 1–19.
Kannan, M. A., Ab Aziz, N. A., Ab Rani, N. S., Abdullah, M. W., Mohd Rashid, M. H., Shab, M. S., Ismail, N. I., Ab Ghani, M. A., Reza, F., & Muzaimi, M. (2022). A review of the holy Quran listening and its neural correlation for its potential as a psycho-spiritual therapy. Heliyon, 8(12), e12308. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e12308
Khaer, M. (2021). Makna Dzikir dalam Perspektif Tafsir Sya’rawi (Studi Analisis terhadap Tafsir Surat Al-Ra’ad ayat 28). AQWAL : Journal of Qur’an and Hadis Studies, 2(1), 151–168.
Khairiyah, U., Faizah, S. N., Rifanah, F. D., & Aryanto, S. J. (2022). Pendampingan Peningkatan Konsentrasi Mahasiswa PGMI Universitas Islam Lamongan Melalui Pelatihan Brain Gym. Wikrama Parahita : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(1), 29–36. https://doi.org/10.30656/jpmwp.v6i1.3686
Kusuma, P., Musaddaq, A. R., Dini, Utari, N. D., & Nurhasanah. (2024). Pengaruh Mendengarkan Murottal Al-Qur’an Terhadap Peningkatan Konsentrasi. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 6(1).
Mamlukah, M., Apriliany, V. T., & Kumalasari, I. (2022). Pengaruh Terapi Murottal Al-Qur’an Terhadap Kecemasan, Stres Dan Tekanan Darah Pada Pekerja (Studi Kasus : Pt. Arteria Daya Mulia (Arida) Cirebon. Jurnal Ilmu Kesehatan Bhakti Husada: Health Sciences Journal, 13(01), 84–93. https://doi.org/10.34305/jikbh.v13i1.457
Mustofa, Z., Ulya, I. L., Muqorrobbin, Z., Pangestu, R. T., Rochim, R. L., & Prayitno, M. A. (2023). Strategi Peningkatan Konsentrasi Belajar Siswa dalam Memahami Materi Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (SKI). Damhil Education Journal, 3(1), 19–35. https://doi.org/10.37905/dej.v3i1.1755
Nadira, C. S., & Khairunnisa, C. (2020). GAMBARAN KEMAMPUAN KONSENTRASI MAHASISWA PROGRAM STUDI KEDOKTERAN FAKULTAS KEDOKTERAN UNIVERSITAS MALIKUSSALEH. Jurnal Averrous, 6(2), 1–10.
Nugraha, Y. (2020). Pengaruh Terapi Murottal Al-Qur’an Terhadap Peningkatan Konsentrasi Belajar Pada Mahasiswa Prodi S1 Keperawatan Tingkat Ii Stikes Ypib Majalengka Tahun 2019. Journal of Nursing Practice and Education, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.34305/jnpe.v1i1.193
Nur Aziza, I., Wiyono, N., & Fitriani, A. (2019). PENGARUH MENDENGARKAN MUROTTAL AL- QUR’AN TERHADAP MEMORI KERJA. 5(1), 24–32.
Rahmawati, R. (2023). Tarjamah Al-Qur’an dalam ’Ulumul Quran. Gunung Djati Conference Series, 19, 530–540.
Ratrinda, M. V., Putri, K. Y. W., & Sofiana, K. D. (2023). Pengaruh Murottal Al-Qur ’an Surah Ar Rahman Terhadap Kualitas Tidur Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Jember. Journal of Islamic Medicine, 7(1), 66–72.
Rezki Pebrina, A., Najwan, J., & Alissa, E. (2022). Fungsi Penerapan Informed Consent sebagai Persetujuan pada Perjanjian Terapeutik. Zaaken: Journal of Civil and Business Law, 3(3), 468–486. https://doi.org/10.22437/zaaken.v3i3.18966
Ridwan, R. R., Rachman, M. E., Muchsin, A. H., Sanna, A. T., & Gayatri, S. W. (2022). Pengaruh Mendengarkan Murottal Al-Qur’an Terhadap Peningkatan Kemampuan Konsentrasi pada Santriwati Madrasah Aliyah (MA) Pondok Pesantren Darud Da’wah Wal Irsyad (DDI) Mangkoso. Jurnal Mahasiswa Kedokteran, 2(11), 646–655. https://fmj.fk.umi.ac.id/index.php/fmj
Rifa’i, Y. (2023). Analisis Metodologi Penelitian Kulitatif dalam Pengumpulan Data di Penelitian Ilmiah pada Penyusunan Mini Riset. Cendekia Inovatif Dan Berbudaya, 1(1), 31–37. https://doi.org/10.59996/cendib.v1i1.155
Riinawati, R. (2021). Hubungan Konsentrasi Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik pada Masa Pandemi Covid-19 di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2305–2312. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.886
Rukmana. (2019). Pengaruh Kesejahteraan Psikologis Terhadap Kinerja Dosen Fakultas Ushuluddin Adab dan Dakwah IAIN Palu. IAIN Palu.
Ruzelani, A. E., & Widyana, R. (2023). Terapi Psikodrama untuk Menurunkan Kecemasan pada Ibu selama Mendampingi Anak Belajar Daring. Masyarakat Berdaya Dan Inovasi, 4(1), 88–96. https://mayadani.org/index.php/MAYADANI/article/view/127
Sani, & Ridwan, A. (2019). Strategi Belajar Mengajar. Rajawali Pers.
Sari, N., & Abidin, Z. (2022). Kesejahteraan Psikologis Mahasiswa Hafiz Alquran. Jurnal Psikologi Islam Dan Budaya, 5(2), 105–122. https://doi.org/10.15575/jpib.v5i2.17186
Sarwono, A. E., & Handayani, A. (2021). Metode kuantitatif. Percetakan Kurnia Solo.
Seniati, L., Yulianto, A., & Setiadi, B. N. (2020). Psikologi Eksperimen. PT. Indeks.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Wulansari, M. S., Dewi, S., & Murni, S. (2019). Pengaruh Musik Instrumental Islami Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas III Pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Journal of Elementary Education, 02(01), 10–17.
Yusliyadi, & Norhadi, A. (2020). Dinamika Kelompok Dalam Pendidikan Perspektif Syaikh Al-Zarnuji. Al-Fikrah, 3, 17. file:///D:/Documents/Downloads/59-Article Text-330-1-10-20200912.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).