Menuju Ma’rifat dan Hakikat melalui Jihad dalam Menuntut Ilmu: Studi Syarah Hadis

Riki Muhammad Fahmi

Abstract


The purpose of this study is to examine the concept of studying in the perspective of hadith. This research method applies literature study and content analysis which are qualitative types. The results and discussion of this research include general views about studying, hadith about the command to study, and the virtues of studying according to hadith. This study concludes that the concept of studying according to the hadith includes the obligation to study general knowledge and sharia science to get to ma'rifat and essence in the form of an introduction to God which is aligned with jihad as a Muslim virtue that guarantees the life of the world and the hereafter.

Keywords


Hadith; Knowledge; Syarah

Full Text:

PDF

References


Al-Hadi, S. S. (2016). Konsep Ilmu menurut Perspektif Syed Sheikh Ahmad al-Hadi. Islamiyyat : Jurnal Antarabangsa Pengajian Islam; International Journal of Islamic Studies, 38(2), 93–102.

Alya, F., Hana, M. S., & Veladita, A. (2018). Keseimbangan Antara Dunia dan Akhirat Berdasarkan Teorema Limit Kanan Limit Kiri. Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains, 1, 163–165.

Arifin, H. M. (1996). Ilmu Pendidikan Islam: Suatu Tinjauan Teoritis dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner. Bumi Aksara.

Darmalaksana, W. (2020a). Formula Penelitian Pengalaman Kelas Menulis. Jurnal Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Darmalaksana, W. (2020b). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Darmalaksana, W. (2020c). Penelitian Metode Syarah Hadis Pendekatan Kontemporer: Sebuah Panduan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. Diroyah: Jurnal Studi Ilmu Hadis, 5.

Darmalaksana, W. (2020d). Prosiding Proses Bisnis Validitas Hadis untuk Perancangan Aplikasi Metode Tahrij. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1, 1–7.

Hafsah, U. (2018). Etika dan Adab Menuntut Ilmu dalam Kitab Ta’lim al-Muta’allim. Journal of Islamic Education Policy, Vol. 3. https://doi.org/10.30984/j.v3i1.858

Indar, J. (2001). Konsep Belajar Menurut Pandangan Islam. Jurnal Ulul Albab, 3(2).

Indra, H. (2009). Pandangan Islam Tentang Ilmu Pengetahuan. Jurnal Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 7(2), 61–82. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v7i2.193

Irham, I. (2020). Hadis Populer tentang Ilmu dan Relevansinya dengan Masalah Pendidikan Islam. AL QUDS : Jurnal Studi Alquran Dan Hadis, 4(2), 235. https://doi.org/10.29240/alquds.v4i2.1704

Junaidi, M. (2018). Urgensitas Ilmu Menurut Konsep Islam. At-Tarbawi, 10(2), 59. https://doi.org/10.32505/tarbawi.v10i2.831

Kosim, M. (2008). Ilmu Pengetahuan dalam Islam: Perspektif Filosofis-Historis. Jurnal TADRIS, 3, 121–140.

Manik, W. (2017). Kewajiban Menuntut Ilmu. WARAQAT : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 2(2), 17. https://doi.org/10.51590/waraqat.v2i2.63

Nadhiran, H. (2014). Kritik Sanad Hadis: Telaah Metodologis. Jurnal Ilmu Agama UIN Raden Fatah, 15(1), 91–109.

Pardosi, F. (2020). Metode Talaqqi Ulama Hadis. WARAQAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 4(2), 12. https://doi.org/10.51590/waraqat.v4i2.85

Rahman, M. S. (2016). Kajian Matan dan Sanad Hadits dalam Metode Historis. Jurnal Ilmiah Al-Syir’ah, 8(2), 425–436. https://doi.org/10.30984/as.v8i2.15

Safa’at, T. (2020). Konsep Menuntut Ilmu Menurut Ustadz Adi Hidayat. Purwokerto: Institut Agama Islam Negeri.

Siddik, H. (2018). Pendidikan dalam Perspektif Hadis. Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 10(2), 435–461. https://doi.org/10.32489/al-riwayah.9

Tamrin, M. I. (2018). Pendidikan Non Formal Berbasis Masjid sebagai Bentuk Tanggung Jawab Umat dalam Perspektif Pendidikan Seumur Hidup. Menara Ilmu, 12(1).




DOI: https://doi.org/10.15575/jra.v1i2.14565

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Riki Muhammad Fahmi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Google Scholar Moraref