Konsep Memilih Teman yang Baik Menurut Hadis


Haura Alfiyah Nida(1*)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to discuss the concept of the hadith of good and bad friends. This research is a qualitative type through literature study with content analysis. The results and discussion include general views about peers, hadith syarah about choosing good friends, and hadith concepts in choosing good friends. The conclusion of the study shows that in choosing friends, one should pay attention to the criteria for good friends and bad friends according to what the Prophet taught in authentic hadith with the concept of parables. This study recommends the importance of choosing good friends in the life of this world and the hereafter.

Keywords


Friends; Hadith; Matsal

Full Text:

PDF

References


A.T. Jersild, J. D. (1978). The Psychology of Adolescence. New york: Macmillan Publishing Co.

ad-Dimyaqi, S. M.-Q. (1993). Tarjamah Mau'idlotul Mau'idlotul Mu'minin: Bimbingan Orang-orang Mukmin. Semarang: Asy-Syifa.

Arsyad, J. (2017). Metode Perumpamaan Dalam Praktik Mengajar Rasulullah. NIZHAMIYAH, 7(1).

Audah, F. H. (2011). al-Madlulat at-Tarbbawiyah li al-Amtsal an-Nabawiyyah. Palestina: Jaami’ah an-Najah.

Baharits, A. H. (2001). Tanggung Jawab Ayah terhadap Anak-anak Laki-laki (Terj). Jakarta: Gema Insani.

Bransford, J. D. (2003). The Best Year: Panduan Mendampingi Perkembangan Sosial dan Emosional Anak di Masa Remaja. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.

D.O.S.Papalia. (2009). Perkembangan Manusia. Jakarta: Erlangga.

Darmalaksana, W. (2021, April 4). Pendahuluan. Retrieved from https://www.yudidarma.id/2021/04/pendahuluan.html

Desmita. (2010). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Diananda, A. (2019). Psikologi remaja dan permasalahannya. ISTIGHNA: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 1(1), 116-133.

Dkk, C. W. (2016). Psikologi. Jakarta: Erlangga.

E.B.Hurlock. (2000). Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta: Erlangga.

Fatih, M. (2019). Matsal dalam Perspektif Hadits Tarbawi: Studi atas Hadits tentang Perumpamaan Teman yang Baik dan Teman yang Buruk. Progressa: Journal of Islamic Religious Instruction, 3(1), 137-146.

Madeni, M., & Al Farisi, S. (2019). Pendidikan Pemuda dalam Perspektif Hadits. Jurnal Bina Ummat: Membina dan Membentengi Ummat, 2(01), 47-63.

Majid, A. M. (1992). Nadzaraat Fiqhiyyah wa Tarbawiyyah fi Amtsal al-Hadits. Thaif: Maktabah ash-Shiddiq.

Muhammad. (1422). Shahih Bukhari. Beirut: Dar Thauq an-Najah.

Mulyasri, D. (2010). Kenakalan Remaja Ditinjau dari Persepsi Remaja Terhadap Keharmonisan Keluarga dan Konformitas Teman Sebaya (Studi Korelasi Pada Siswa SMA Utama 2 Bandar Lampung).

Nasution, N. C. (2018). Dukungan Teman Sebaya Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. Al-Hikmah: Jurnal Dakwah, 12(2), 159-174.

Ryan, A. M. (2001). The peer group as a context for the development of young adolescent motivation and achievement. Child development, 72(4), 1135-1150.

Santrock, J. W. (2002). Life-Span Development Perkembangan Masa Hidup. Jakarta: Erlangga.

Santrock, J. W. (2003). Perkembangan Remaja Terj. Jakarta: Erlangga.

Shihab, M. Q. (2006). Tafsir al-Misbah Pesan, Kesan dan Keseharian Al-Qur'an . Lentera Hati.

Slavin, R. E. (n.d.). Psikologi Pendidikan Teori dan Praktek. Jakarta: PT. Indeks.

Thabathaba'i, A. S. (1993). Inilah Islam Upaya Memahami Seluruh Konsep Islam Secara Mudah. Jakarta: Pustaka Hidayah.

Tsalits, L. H. (2014). Hubungan Dukungan Teman Sebaya Dan Kontrol Perilaku Dalam Merokok Dengan Intensi Berhenti Merokok Pada Remaja SLTA (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta)..

Umar, H. (2005). Riset Sumber Daya Manusia dalam Organisasi. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Usman, I. (n.d.). Perilaku Bullying ditinjau dari Kelompok Teman Sebaya dan Iklim Sekolah pada Sisinya SMA dI Kota Gorontalo. Academia.

Ruswandi, Y., & Wiyono, W. (2020). Etika Menuntut Ilmu Dalam Kitab Ta’lim Muta’alim. Jurnal Komunikasi Islam dan Kehumasan (JKPI), 4(1), 90-100.

Zubaidi. (2001). Desain Pendidikan Karakter Konsepsi dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan. Jakarta: Erlangga.




DOI: https://doi.org/10.15575/jra.v1i2.14571

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Haura Alfiyah Nida

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  Moraref