Gender dalam Perspektif QS. An-Nisa Ayat 34

Devi Rizki Apriliani, Adzkiya Zayyan Mauizah, Dafis Heriansyah, Sholeh Utomo, Siti Chodijah

Abstract


This study aims to analyze gender in the perspective of QS. An-Nisa verse 34. This research uses a qualitative approach through literature study. The results and discussion of the research show that QS. An-Nisa verse 34 discusses the position of men as the head of the family and shows the portion and role of women and men in the family. This study concludes that QS. An-Nisa verse 34 states the leadership of men in the family. Women and men have their respective roles and portions. More or less QS. An-Nisa verse 34 shows that there are jobs or positions for men that cannot be replaced by women and vice versa. This study recommends other researchers to study gender issues from the perspective of the Qur'an further.


Keywords


Al-Qur’an; Gender; Keluarga; Perempuan

Full Text:

PDF

References


Abidin, Z. (2017). Kesetaraan Gender dan Emansipasi Perempuan dalam Pendidikan Islam. Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 12(01), 1–17.

Az-Zuhaili, W. (2016). Tafsir Al-Munir. Gema Insani.

Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1–6.

Departemen Agama RI. (2011). Al-Qur’an dan Tafsirnya (Edisi yang Disempurnakan). Widya Cahaya.

Dewi, R. (2020). Kedudukan Perempuan dalam Islam dan Problematika Ketidakadilan Gender. Noura: Jurnal Kajian Gender Dan Anak, 4(1), 1–43.

Djamaluddin, A. (2015). Gender dalam Perspektif Al-Qur’an. Al-Maiyyah, 8(1), 1–26.

Harsya, R. M. K. (2017). Kepemimpinan dalam Keluarga Menurut Hukum (Tinjauan Menurut Al-Qur’an An-Nisa Ayat 34). Jurnal Qistie, 10(1), 62–74.

Hasyim, Z. (2012). Perempuan dan Feminisme dalam Perspektif Islam. Muwâzâh, 4(1), 70–86.

Hunawa, R. (2018). Kedudukan Suami-Istri (Kajian Surah An-Nisa’ [4]: 34). Potret, 22(1), 32–45. https://doi.org/10.30984/pp.v22i1.758

Jaya, M. (2020). Penafsiran Surat An-Nisa’ Ayat 34 tentang Kepemimpinan dalam Al-Qur’an. At-Tanzir: Jurnal Ilmiah Prodi Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 11(2), 251–276. https://doi.org/10.47498/tanzir.v11i2.407

Murata, S., Schimmel, A., Astuti, R., & Nasrullah, M. S. (1996). The Tao of Islam: Kitab Rujukan Tentang Relasi Gender dalam Kosmologi dan Teologi Islam. Penerbit Mizan.

Muwahidah, S. (2016). Studi Analisis Perbedaan Penafsiran Muhammad Quraish Shihab dan Sayyd Quthb Terhadap Qs. An-Nisa ayat 34. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Nuril Fajri. (2019). Asma Barlas dan Gender Perspektif dalam Pembacaan Ulang QS. An-Nisa/4;34. Aqlam, 4, 263–290.

Puspitawati, H. (2013). Gender dan keluarga: Konsep dan Realita di Indonesia. PT IPB Press. https://doi.org/10.1017/S0033583501003705

Puspitawati, Herien. (2013). Konsep, teori dan analisis gender. Bogor: Departe-Men Ilmu Keluarga Dan Kon-Sumen Fakultas Ekologi Manusia Institut Pertanian.

Qodim, H., Halim, I. A., & Busro. (2018). Pedoman Penulisan Skripsi (Vol. 3). Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Rokhmansyah, A. (2016). Pengantar Gender dan Feminisme: Pemahaman Awal Kritik Sastra Feminisme. Garudhawaca.

Rusli, M. (2011). Konsep Gender dalam Islam. Kaba’ah, 1(2), 151–158.

Shihab, M. Q. (2002). Tafsir Al-Misbah. Lentera Hati.

Suhra, S. (2013). Kesetaraan Gender dalam Perspektif Al-Qur’an dan Implikasinya terhadap Hukum Islam. Al-Ulum: Jurnal Studi Islam, 13(2), 373–394.

Sundari, A. (2017). Isu Gender Di Indonesia dalam Respon Nahdhatul Ulama. Al-MAIYYAH, 10(1), 103–114.

https://doi.org/10.35905/almaiyyah.v10i1.451

Utaminingsih, A. (2017). Gender dan Wanita Karir. Universitas Brawijaya Press.

Zubeir, R. (2012). Gender dalam Perspektif Islam. An Nisa’a, 7(2), 103–118.




DOI: https://doi.org/10.15575/jra.v1i3.15129

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Devi Rizki Apriliani, Adzkiya Zayyan Mauizah, Dafis Heriansyah, Sholeh Utomo, Siti Chodijah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Google Scholar Moraref