Tingkat Kesabaran Santri dalam Melaksanakan Kegiatan Sehari-Hari di Pondok Pesantren Al-Muhajirin Purwakarta


Widy Khoerurotussaadah(1*), Yumna Yumna(2), Tamami Tamami(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


At the Al-Muhajirin Islamic Boarding School there are SMA and MA students where the difference between the two is high school students who do not study Sufism and MA students who study Sufism, therefore both of them must have different levels of patience even though their positions are the same students. Therefore, the purpose of this study was to find out how the level of patience between high school and MA students at the Al-Muhajirin Islamic Boarding School was. This study uses qualitative research methods with observation and interview techniques. The results and discussion of the research are in carrying out daily activities at this Islamic Boarding School, the importance of patience in each student to be able to face the destiny that God has determined, face God's favors and face all the trials that God has given. The conclusion in this study shows that in carrying out their daily activities at Islamic boarding schools, there are differences in the level of patience between high school and MA students. Where high school students are at the iffah level and MA students are at qana'ah. It is hoped that further research can use different research methods in order to obtain more comprehensive results.


Keywords


Islamic Boarding School; Patience Level; Student.

Full Text:

PDF

References


Abidin, Z. (2017). Meningkatkan Kebahagiaan Remaja Panti Asuhan dengan Sabar. Jurnal Psikologi Integratif, 5(1).

Anggraini, Y. (2020). Implementasi Terapi Sabar Perspektif Al-Ghazali untuk Santri Korban Bullying di Pondok Pesantren Al-Husna Surabaya. Digilib UIN Surabaya.

Ardiyani, D. (2018). Maqam-Maqom dalam Tasawuf, Relevansinya dengan Keilmuan dan Etos Kerja. SUHUF, 30(2).

Aulia, O. (2020). Pengaruh Tingkat Kesabaran terhadap Tingkat Kecemaasan pada Santri Penghafal Al-Qur’an di Pondok Pesantren Mamba’au Syafa’atil Qur’an Kota Blitar. UIN Satu Tulungagung.

Ernadewita, Rosdialena, & Deswita, Y. (2019). Sabar sebagai Terapi Kesehatan Mental. Jurnal Kajian Dan Pengembangan Umat, 2(1).

Fadhilah, M. (2018). Pengaruh Intensitas Mengikuti terhadap Kuliah Akhlak Tasawuf Sikap Sabar dan Sikap Tawakal (Studi pada Mahasiswa Jurusan PAI Semester 5 IAIN Salatiga) Tahun Akademik 2017/2018. e-repository IAIN Salatiga.

Gumilang, G. S. (2016). Metode Penelitian Kualitatif dalam Bidang Bimbingan dan Konseling. Jurnal Fokus Konseling, 2(2).

Hadi, S. (2018). Konsep Sabar dalam Al-Qur’an. Jurnal Madani: Ilmu Pengetahuan, Teknologi, Dan Humaniora, 1(2), 481–482.

Irham, M. (2014). Hakikat Sabar dalam Al-Qur’an. Tafsere, 2(1), 113–114.

Kamila, I. N., & Endang, U. (2016). Relevansi Tujuan Pendidikan Islam dengan Konsep Sabar Menurut Imam Al-Gazâlî dalam Kitab Ihya Ulumuddin. Al-Aulad: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2), 65–66.

Khoiruddin, M. A. (2016). Peran Tasawuf dalam Kehidupan Masyarakat Modern. Jurnal Tribakti, 27(1), 127.

Masuda, S. A. (2019). Penanaman Nilai Nilai Tasawuf pada Pendidikan Karakter Siswa SMA Al-Rifai’e Gondanglegi Malang. Vicratuna: Jurnal Pendidikan Islam, 4(8), 169–172.

Muhakamurrohman, A. (2014). Pesantren: Santri, Kiai, dan Tradisi. Ibda’: Jurnal Kajian Islam dan Budaya, 12(2), 110–111.

Munir, M. (2019). Konsep Sabar Menurut Al-Ghazali dalam Kitab Ihya Ulumuddin. Jurnal Spiritualis, 5(2), 126–131.

Pratomo, F. G. (2019). Konsep Sabar Menurut Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani dan Implementasinya dalam Kehidupan Sehari-Hari. Digilib UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Rajab, K. (2007). Al-Maqam dan Al-Ahwal dalam Tasawuf. Jurnal Usuluddin, 25(1).

Ramadhan, M. (2020). Mukjizat Sabar Syukur Ikhlas Rahasia Hidup Bahagia Dunia Akhirat. Mueeza.

Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif. Jurnal Alhadharah, 17(33).

Rossa, H. O., Hasanah, M., & Kusumaningrum, F. A. (2020). Implementasi Konsep Sahdzan (Sabar Dan Huznudzan) sebagai Upaya Perawatan Kesehatan Mental di Masa Pandemi Covid-19. Khazanah: Jurnal Mahasiswa, 12(1).

Sawaty, I., & Tandirerung, K. (2018). Strategi Pembinaan Akhlak Santri di Pondok Pesantren. Jurnal Al-Mau’izhah, 1(1).

Sukino. (2018). Konsep Sabar dalam Al-Quran dan Kontekstualisasinya. Jurnal Ruhama, 1(1).

Usman, A. H., Wazir, R., Shaharuddin, S. A., Salleh, N. M., Nasir, M., & Shahabudin, M. F. R. (2020). Maqam Sabar dalam Psikoterapi Pemulihan Pedofilia: Kajian terhadap Qūt al-Qulūb Syeikh Abū Ṭālib Al-Makkī (W. 996 M). Al-Irsyad, 5(1).

Wardani, F. K., Badaruddin, & Jinan, M. (2017). Implementasi Materi Tasawuf Pada Siswa Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Karanganyar Tahun Ajaran 2015/2016. UMS Digital Library.

Yasin, N., & Sutiah, S. (2020). Penerapan Nilai-nilai Tasawuf dalam Pembinaan Akhlak Santri pada Pondok Pesantren Miftahul Huda Gading Malang. Al-Musannif: Jurnal Pendidikan Islam Dan Keguruan, 2(1).

Yusuf, M., & K, D. (2018). Sabar dalam Perspektif Islam dan Barat. Al-Murabbi: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 4(2), 234–236.




DOI: https://doi.org/10.15575/jra.v2i1.17176

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Widy Khoerurotussaadah, Yumna Yumna, Tamami Tamami

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  Moraref