Toshihiko Izutsu’s Approach to the Qur’an: A Semantic Analysis of the Term Ghuluw and Its Contextualization
DOI:
https://doi.org/10.15575/jra.v4i3.40636Keywords:
Ghuluw, Qur'an, Semantic, Toshihiko IzutsuAbstract
References
Afroni, S. (2016). Makna Ghuluw dalam Islam: Benih Ekstremisme Beragama. Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama Dan Sosial Budaya, 1(1), 70–85. https://doi.org/10.15575/jw.v1i1.579
Ahmad bin Faris Zakariya, I. H. (1979). Mu’jam Muqayis Al-Lughah Vol 3. Darul Fikri.
Al-Asfahani, M. ’Ali A.-R. (2008). Mu’jam Mufradat Alfaz Al-Qur’an (I. Samseddin (ed.)). Dar Al-Kotob Al-Ilmiyah.
Al-Daim, A. bin Y. bin A. (1996). Umdah Al-Huffazh fi Tafsir Asyraf Al-Alfazh Mu’jam Lughawiy li Alfazh Al-Qur’an Al-Karim Jilid 3. Dar Al-Kotob Al-Ilmiyah.
Al-Syaikhaly, B. A. W. (2006). I’rab Al-Qur’an Al-Karim, Lughatan Wa i’jazan Wa Balaghatan & Tafsiran Bi-Ijaz Jilid 7. Dar al-Fikr.
Alaika Salamullah, S. A. G. (2008). Profil para Mufassir Al-Qur’an. Pustaka Insan Madani.
Alfani, I. H. D. (2023). Konsekuensi Berlebihan dalam Beragama Perspektif Tafsir Al-Qur’an: Sebuah Kajian Tematik. ANWARUL, 3(3), 417–432. https://doi.org/10.58578/anwarul.v3i3.1091
Ali asy-Syibl, A. bin A. A. (2004a). Ghuluw Sikap Berlebihan dalam Agama. Pustaka Al-Shofwa.
Ali asy-Syibl, A. bin A. A. (2004b). Ghuluw Sikap Berlebihan dalam Beragama. Al-Sofwa.
Ansori. (2020). Prinsip Islam dalam Merespon Tradisi (Adat/’Urf). Kajian Aswaja. https://unupurwokerto.ac.id/prinsip-islam-dalam-merespon-tradisi-adat-urf/
Ashshiddieqy, M. H. (1977). Sejarah dan pengantar ilmu al-Quran/tafsir. Bulan Bintang.
Azyumardi, A. (2000). Sejarah dan Ulum Al-Qur’an. Pustaka Firdaus.
Bahjat, A. (2003). Nabi-Nabi Allah: Kisah Para Nabi dan Rasul Allah dalam Al-Qur’an. Qisthi Press.
Bin Jarir al-Thabary, A. J. M. (1988). Tafsir Ath-Thabary. Dar al-Fikr.
Darmalaksana, W. (2020). Metode penelitian kualitatif studi pustaka dan studi lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 5.
Dhaif, S. (2011). al-Mu’jam al-Wasith. Mesir: Maktabah Shurouq Ad-Dauliyyah.
Dimyathi Romli, M. A. (2018). Syamil fi Balaghatil Qur’an. Lisan Arabi.
Fahimah, S. (2020). Al-Quran dan Semantik Toshihiko Izutsu. Al-Fanar: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 3(2), 113–132.
Fuad ’abd al Baqi, M. (1986). Al Mu’jam Al Mufahras Li Alfazh Al Quran. Рипол КлаÑÑик.
Ghunaimah, M. A. R. (1953). tarikh al-Jami’at al-Islamiyah al-Kubra. Maroko: Dar Al-Ittiba’ah Al-Maghribiyah.
Heru, H. (2023). Perilaku Ghuluw Dalam Beragama (Study Atas Kitab Tafsir Karya Didin Hafidhudin). UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten.
Hubby, I. (2022). Ektremisme (Ghuluw) dalam beragama perspektif tafsir Al-Qur’anul Majid An-Nur karya M. Hasbi Ash-Shiddieqy. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Husnia, Z. M. (2018). Ghuluw dalam beragama perspektif wahbah alzuhaili. Jakarta: Fakultas Ushuuluddin UIN Syarif Hidayatullah.
Ibnu Manzur, M. I. M. (1985). Lisan Al-’Arab. Dar Eiha Al-Tourath Al-Arabi.
Imami, T. (2023). Fanatisme Politik Masyarakat Indonesia. Jawapos.Com. https://www.jawapos.com/opini/013645653/fanatisme-politik-masyarakat-indonesia
Ishkewy, H., Harb, H., & Farahat, H. (2014). Azhary: An arabic lexical ontology. ArXiv Preprint ArXiv:1411.1999.
Iskandar, A., & Soleh, K. (2023). Pemaknaan Intertekstual Pada Hadis Tentang Larangan Ghuluw. Diya Al-Afkar: Jurnal Studi Al-Quran Dan Al-Hadis, 11(02), 219–238.
Izutsu, T. (2002). Ethico-religious Concepts in the Qur’an (Vol. 1). McGill-Queen’s Press-MQUP.
Izutsu, T. (2003). Relasi Tuhan dan Manusia: Pendekatan Semantik terhadap al-Qur’an, terj. Aguslim Fahri Husein Dkk. Yogyakarta: Tiara Wacana.
Izzan, A. (2011). ULUMUL QUR’AN: Telaah tekstualitas dan Kontekstualitas Al-Qur’an. Tafakur.
Kahfi, M. R., & Ahmadi, A. (2021). Urgensitas Semantik Dalam Memahami Kandungan Al-Qur’an. Madinah: Jurnal Studi Islam, 8(2), 281–289.
Katsir, I. (2007). Tafsir Al-Qur’an Al-’Adzim Jilid 1. Dar Toyyibah.
Khadr, M. Z. M. (2012). Mu’jam Kalimat al-Qur’an al-Karim. Juz.
Mat, J. (1997). Ghuluw dalam Akidah Islam: Satu Pengenalan Ringkas. Jurnal Usuluddin, 5, 87–109.
Mattson, I., Riyadi, D. S., & Yasin, R. C. L. (2013). Ulumul Quran Zaman Kita: Pengantar untuk Memahami Konteks, Kisah, dan Sejarah Al Quran.
Mu’alla Al-Luwaihiq, A. (2003). Ghuluw Benalu dalam Ber-Islam (Zulfikar (ed.)). Darul Falah.
Munawwir, A.W. (2018). Kamus Al-Munawwir. Pustaka Progressif.
Munawwir, Abdul Wahab. (1997). Al-Munawwir Kamus Bahasa Arab Indonesia (M. Ali & Z. A. Munawwir (eds.); 2nd ed.). Pustaka Progressif.
Muzawwadah, D. S. (2024). Ghuluw dalam beragama pada Ahl Al-Kitab Perspektif Tafsir Al-Misbah: Kajian atas Qs. An-NisÄ’(4) Ayat 171 dan Qs. Al-MÄ’idah (5) Ayat 77. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Nugroho, B. P. (2017). PBNU: HTI Mengkafirkan Orang yang Tak Sepaham, Ini Memecah Umat. Detiknews. https://news.detik.com/berita/d-3503053/pbnu-hti-mengkafirkan-orang-yang-tak-sepaham-ini-memecah-umat
Parera, J. D. (2004). Teori Semantik. Erlangga.
Pracoyo, B. (2008). Qur’an Soft.
Prilatmoko, P. (2022). Unsur-Unsur Dakwah Nabi Muhammad pada Keluarganya Bani Hasyim. INTELEKSIA: Jurnal Pengembangan Ilmu Dakwah, 4(2), 313–336.
Putri, J., Agustina, R., Aprinia, R., Aulia, S., & Hafizah, S. (2023). PENGKLASIFIKASIAN KEINDAHAN SASTRA AL-QUR’AN DAN SASTRA INDONESIA. Religion: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 2(1), 80–91.
Rahtikawati, Y., & Rusmana, D. (2013). Metodologi Tafsir Al-Qur’an: Strukturalisme, Semantik, Semiotik & Hermeneutik. CV. Pustaka Setia.
Saury, S. (2022). Penafsiran kata Ghuluw perspektif Muhammad Ali Al-Shabuni dalam tafsir Shafwah al-Tafasir. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Save, M. D. (1997). Kamus Besar Ilmu Pengetahuan. Edisi Kedua, Cet. V, Jakarta: LPKN.
Shihab, M. Quraish. (2002). Tafsir Al-Misbah Jilid 7. Lentera Hati.
Shihab, M Quraish. (2002). Tafsir al-misbah. Jakarta: Lentera Hati, 2.
Shihab, Muhammad Quraish. (2002a). Tafsir Al-Misbah Jilid 10. Lentera Hati.
Shihab, Muhammad Quraish. (2002b). Tafsir Al-Misbah Jilid 13. Lentera Hati.
Siompu, N. A. (2019). Relasi Makna dalam Kajian Semantik Bahasa Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 5(5), 690–701.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish in Jurnal Riset Agama agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).