Strategi Pengelolaan Asrama Haji Embarkasi Bekasi Dalam Meningkatkan Nilai Guna

Authors

  • Mutiara Hanifa Imanda
  • Rohmanur Aziz UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.15575/mjhu.v4i1.41137

Keywords:

Hostel, Mark, Strategy, Management

Abstract

The purpose of this research is to determine the formulation of management strategies to increase use value in the Implementation Unit, implementation of management strategies to increase use value, and evaluation of management strategies to increase use value in the Bekasi Embarkation Hajj Dormitory Technical Implementation Unit. This research shows the results that, the strategy for managing the Bekasi Hajj Embarkation UPT in increasing the Use Value consists of three stages. First, Formulation of management strategies to increase value select specific strategies to achieve goals. Second, implementation of management strategies to increase use value includes division of work tasks; Marketing and Budget; Organizational performance. Third, evaluate management strategies to increase the use value of the Bekasi Hajj Embarkation Dormitory Technical Implementation Unit.

References

Ahmad, (2020) Manajemen Strategis, Makassar: Nass Media Pustaka.

Amaliyah, M. (2020). “Sistem Pengelolaan Asrama Haji di Embarkasi Pondok Gede Jakarta: Analisis Perubahan Struktural dan Keuangan dalam Konteks UPT Kementerian Agamaâ€. (Skripsi). Fakultas Ilmu Dakwah dan Ilmu Komunikasi, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta

Arikunto, S. (2018). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Azzahra, H. (2022). Implementasi Manajemen Strategik Dalam Mengoptimalkan Pelayanan Ibadah Haji di PHU Kemenag Kota Bandung. Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah Vol. 7 No. 1 (2022) 85-104

David, fred. R. (2009). Manajemen Strategis Konsep, Edisi 12. Jakarta: Salemba Empat.

Departemen Pendidikan Nasional, (2005) Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka

Dkk Yuan Badrianto. (2022) Kinerja Dan Produktivitas Dalam Organisasi Bandung: Media Sains Indonesia dan Penulis.

F. Nurwulan and M. Ibnu Choldun R, (2020) “Perancangan Sistem Informasi Pengelolaan Pensiun Pada PT PLN (PERSERO) Distribusi Jawa Barat,†J. Ilm. Manaj. Inform., vol. 12, no. 1, pp. 22–29, 2020.Belakang, D. T. (tahun). Judul Buku, Kota: Penerbit.

Fachruddin, (1984) Pembinaan Mental Bimbingan Al-Qur’an, Jakarata: Bina Aksara

Fatimah, T. (2020). Strategi Bersaing Umkm Rumah Makan Di Saat Pandemi Covid 19. Jurnal Penelitian IPTEKS.

Hasan, A. (2010) Marketing Bank Syariah, Jakarta : Ghalia Indonesia

Hasbiyallah dan Sujudi, Nayif. (2019) “Pengelolaan pendidikan Islam: Teori dan Praktikâ€. Bandung: PT. Remaha Rosdakarya.

https://ejournal.uin-suka.ac.id/dakwah/JMD/article/view/61-01

Ikhsan, M. K. (2019). “Manajemen Pelayanan Jamaah Calon Haji di Asrama Haji Embarkasi Banjarmasin tahun 2019â€. (Skripsi) Fakultas Dakwah Dan Ilmu Komunikasi, Universitas Islam Negeri Antasari Banjarmasin.

Kementerian Pendidikan Nasional, (2005) Kamus Besar Bahasa Indonesia, Edisi Ke-3 Jakarta : Balai Pustaka

Machendrawaty, N., & Safei, A. A. (2001). Pengembangan Masyarakat Islam: Dari Ideologi, Strategi, sampai Tradisi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Maruf. (2019). Pengertian Dan Tahapan Proses Manajemen Strategi Serta Tujuan. Jakarta: Erlangga.

Muhammad Aswar Limi, M. A. (2023) Manajemen Strategi, Sumatera Barat: Cendekia Muslim.

Murpin Joshua Sembiring dan Didin Fatihudin. (2020) Manajemen Strategi Dari Teori Ke Praktek, Pasuruan: CV Penerbit Qiara Media.

Noviani P, Dkk. (2018). “Hak Keperdataan Calon Jemaah Haji Dalam Penyelenggaraan Ibadah Haji Khusus Pada Pt. An-Nur Maarif CABANG BONE.†Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat 5 (1): 48.

Nurtanzila, L., Nurpita, A. (2018). Penggunaan Arsip Untuk Kegiatan Administrasi: Tinjauan di Kota Yogyakarta. Jurnal Kearsipan,

Rizal, M. H. S. (2018). “Manajemen Pelayanan Program Pasca Haji pada KBIH Rindu Ka’bah Bantul: Sebuah Upaya Mempererat Ukhuwah Islamiyahâ€. Jurnal Manajemen Dakwah. Retrieved from

Sahir, S.H. (2021). Metodologi Penelitian. Yogyakarta: PENERBIT KBM INDONESIA

Salim, T. (2020). “Strategi Pengelolaan PT. Sekapur Sirih Tour dan Travel dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Haji di Kota Pekanbaruâ€. (Skripsi). Fakultas Dakwah dan Komunikasi, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

Sani, F. W. (2024). Manajemen Strategik Bimbingan Manasik dalam Membangun Kemandirian Jemaah Haji Di KBIHU PP Persis. MABRUR: Academic

Setyowati, Nursha Dwi, and Sumardjijati Sumardjijati. (2021). “Representasi Ageisme Dalam Film Ziarah 2017 (Analisis Semiotika Roland Barthes).†Jurnal Mutakallimin : Jurnal Ilmu Komunikasi 4 (1).

Subhan, Abdul, and Achmad Firdaus. (2023). “The Influence of Islamic Service Quality and Trust on Customer Satisfaction and Intention in Reusing The Services in The Implementation of Umrah and Special Hajj Pilgrimage Pengaruh Kualitas Pelayanan Islami Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Pelanggan Ser.†Jurnal Ekonomi Syariah Teori Dan Terapan 10 (3): 275–89.

Sudaryono. (2016). Manajemen Pemasaran Teori dan Implementasi. Yogyakarta: C.V Andi Offset.

Sugiarto. (2007). “Ekonomi Mikro Sebuah Kajian Komprehensifâ€. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Sugiyono. (2009). “Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&Dâ€. Bandung: Alfabeta.

Tjiptono, F. (2008) Strategi Pemasaran, Yogyakarta : CV. Andi Offset

Ulum, M. C. (2019). Manajemen Pelayanan Jamaah Haji Lanjut Usia Oleh Kementerian Agama Kabupaten Sleman.†Progress in Retinal and Eye Research.

Zuly, Q. (2011). “Perjuangan Memerdekakan Kaum Tertindas: Belajar Dari Martin Luther King, Jr Dan Malcolm X.†Jurnal Kawistara 1 (2): 202–6.

Downloads

Published

2025-03-30

How to Cite

Imanda, M. H., & Aziz, R. (2025). Strategi Pengelolaan Asrama Haji Embarkasi Bekasi Dalam Meningkatkan Nilai Guna. Mabrur: Academic Journal of Hajj and Umra, 4(1), 95–118. https://doi.org/10.15575/mjhu.v4i1.41137

Citation Check

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.