Pengelolaan Digital PR Sebagai Upaya Menjaga Citra Positif Kakak Asuh


Arif Ridwan(1*), Lida Imelda Cholidah(2)

(1) Jurusan Ilmu Komunikasi Humas, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung,  
(2) Jurusan Ilmu Komunikasi, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung,  
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to find out how to manage digital PR utilizing instagram as an method to maintain a positive image of Yayasan Karya Kakak Asuh by adopting the POAC management concept initiated by George R. Terry. This study was carried out using a qualitative descriptive method with primary and secondary data through data collection techniques, namely in-depth interviews, observation, and documentation studies. Based on the results of research can be revealed that Yayasan Karya Kakak Asuh is in the digital management PR utilizing instagram as an method to maintain a positive image as compatible as the POAC management concept, with the following indicators: The first planning stage: conducts reserach first before planning program of activities to be implemented; second organizing stage: Yayasan Karya Kakak Asuh selects human resources as it needs by managing social media instagram; Third actuating stage: manage social media instagram with three content pillars, i.e., foster sisters and brother’s content, educational, fun and entertainment content; fourth controlling stage: observe social media instagram by viewing at instagram insights.

Full Text:

PDF

References


Afandi, I. (2018). Manajemen Humas dalam Membangun Citra: Studi Kasus di Yosonegoro Magetan. Tesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Anggoro, M. L. (2005) Teori dan Profesi Kehumasan serta aplikasinya di Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara.

Atmoko, B. (2010). Instagram Handbook. Jakarta: Media Kita.

Certo, S, C, & Certo, S, T. (2006). Modern Management Concepts and Skills. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.

Citra, R.A. (2021). Pengelolaan Media Sosial Instagram dalam Membangun Citra Lembaga: Studi Deskriptif pada Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Sukabumi. Skripsi, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung.

Cutlip, S. M., Center, A, H., & Broom, G, M. (2007). Effective Public Relations (edisi ke-9). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Effendy, O. U. (2007). Ilmu Komunikasi Teori & Praktek. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Fadilah, D.Y. (2021). Pengelolaan Website dalam Meningkatkan Citra Positif Lembaga: Analisis Deskriptif pada Website Dinas Komunikasi Informasi dan Statistik Pemerintah Kabupaten Bandung Barat. Skripsi, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung.

Hanifa, N. (2020). Pengelolaan Digital Public Relations melalui Media Internal Kontak PT Kereta Api Indonesia. Thesis (Diploma) Fakultas Dakwah dan Komunikasi, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung.

Irawan. (1997). Manajemen Pemasaran Modern. Yogyakarta: Liberty.

Irfandi, M. (2021). Pengelolaan Akun Youtube Sebagai Bentuk Kegiatan Online Public Relations. Skripsi Jurusan Ilmu Komunikasi Konst. Humas. UIN Sunan Gunung Djati.

Nova, F. (2011). Crisis Public Relatons Bagaimana PR Menangani Krisis Perusahaan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Nurjanah & Nurnisya. (2016). Pemanfaatan Digital Public Relations (PR) dalam Sosialisasi Tagline “Jogja Istimewa” Humas Pemerintah Kota Yogyakarta. Jurnal Aristo vol.4(1)

Mangkunegara, A. A. (2013). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Morissan. (2008). Manajemen Public Relations. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Mukarom, Z. L. W. (2015). Manajemen Public Relations. Bandung: Pustaka Setia.

Mulyana, D. (2011). Ilmu Komunikasi. Bandung: PT. Rosdakarya.

Onggo, B, J. (2004). Cyber Public Relations. Jakarta: PT.Elex Media Komputindo.

Priansa, S. &. (2011). Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Organisasi Publik & Bisnis. Bandung: Alfabeta.

Priansa, D.j. & Agus G. (2013). Manajemen Perkantoran. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Reksopoetrantoe, S. (1992). Manajemen Proyek Pembangunan. Jakarta: Lembaga Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia.

Ruslan, R. (2007). Manajemen Public Relations & Media Komunikasi. Depok: Raja Grafindo.

Salbino, S. (2014). Buku Pintar Gadget Android Untuk Pemula. Jakarta: Kunci Komunikasi.

Shafa, R.N. (2019). Pengelolaan Konten Instagra dalam Menjaga Citra Lembaga: Analisis Kualitatif pada Humas PT. Dirgantara Indonesia. Skripsi, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung.

Sukarna. (2011). Dasar-Dasar Manajemen. Bandung: CV. Mandar Maju.

Suratno. (2016). Pengaruh Citra Perusahaan dan Kualitas Pelayanan terhadap Loyalitas Pelanggan dengan Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Interven pada PT Pelabuhan Indonesia III Semarang. Journal of Management. Vol 2. No 2:3.

Suryanto. (2015). Pengantar Ilmu Komunikasi. Bandung: Mundur Maju.

Syahirah, S. (2021). Pengelolaan Media Relations Humas Pemkab Bandung melalui Program Ngawangkong dalam upaya menjaga citra. Skripsi Jurusan Ilmu Komunikasi Konst. Humas. UIN Sunan Gunung Djati.

Syuderajat, F. (2017). Pengelolaan Media Sosial Oleh Unit Corporate Communication Pt Gmf Aeroasia. Komuniti Fikom Unpad, 9(2).

Taniarza, R., Suherdiana, D., & Herman, (2018). Pengelolaan Informasi Melalui Website Dinas Tanaman Pangan dan Hortikultura Provinsi Jawa Barat. Reputation: Jurnal Ilmu Komunikasi Hubungan Masyarakat, 3(1), 70-90.

Terry, G. (2009). Prinsip-Prinsip Manajamen. Bandung: Penerbit Bumi Aksara.

Torang, S. (2013). Organisasi dan Manajemen (Perilaku. Struktur, Budaya dan Perubahan Organisasi). Bandung: CV Alfabeta.

Wardah, M. (2017). Pengelolaan Website Sebagai Media Informasi Publik Pada Bagian Humas Dan Informasi Pemerintah Kota Pekanbaru. JOM Fisip Kampus Bina Widya, 4(1).

Wulandari, S. (2019). Pengelolaan Media Online Website Dalam Penyebarluasan Informasi Publik Oleh Dinas Komunikasi, Informatika Dan Statistik Provinsi Riau Tahun 2016. JOM Fisip 6(2).




DOI: https://doi.org/10.15575/reputation.v5i1.19301

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Reputation: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.