Pengelolaan Media Sosial Instagram Sebagai Media Komunikasi dan Informasi Rumah Sakit Pamengpeuk


Susan Juliantika(1*), Enjang As(2), Aep Wahyudin(3)

(1) Jurusan Ilmu Komunikasi Hubungan Masyarakat, fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(2) Jurusan Ilmu Komunikasi, fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(3) Jurusan Ilmu Komunikasi, fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to describe the management of social media on Instagram as a medium of communication and information at Pamengpeuk Hospital through the circular model of SoMe for social communications. The research method used is descriptive qualitative method. The results show that Instagram social media management is carried out in four stages, namely 1) sharing includes increasing public participation and determining social media, connecting with the public and building public trust, 2) optimizing includes optimizing Instagram content by checking profiles and likes on Instagram accounts and doing optimizing content through hashtags for content, 3) managing including media monitoring, providing quick responses and utilizing the reels feature, 4) engaging including establishing relationships with influencers, knowing the presence of the audience and holding joint activities with the public.

Full Text:

PDF

References


Agustina, L. (2018). Live Video Streaming Sebagai Bentuk Perkembangan Fitur Media Sosial. Diakom Jurnal Media dan Komunikasi. 1,1. 17-23.

Alam, S. (2020). Peran Influencer sebagai Komunikasi Persuasif untuk Pencegahan Covid-19. Jurnal Spektrum Komunikasi, 8(2), 136-148.

Anwari, S. M. (2021). Pengelolaan Cyber Public Relations dalam meningkatkan reputasi pimpinan: Studi deskriptif pada Media Sosial Instagram, Facebook, dan YouTube Protokol dan Komunikasi Pimpinan Sekretariat Daerah Kabupaten Subang (Doctoral dissertation, UIN Sunan Gunung Djati Bandung).

Ardianto, E. (2013). Handbook of Public Relations. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Darwadi, M. S. (2019). Pembentukan Citra Positif Perusahaan Melalui Cyber Public Relations. E-Jurnal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana, 8(8), 901-915.

Dewi, I. K. (2021). Cyber Public Relation dalam Akun Instagram@ Official. Antam PT. Aneka Tambang untuk Menghadapi Revolusi Industri 4.0. MEDIALOG: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(1), 88-95.

Hajati, R. P., Perbawasari, S., & Hafiar, H. (2018). Manajemen Aktivitas Media Sosial Akun Instagram@ Indonesiabaik. Id (Manajemen Aktivitas Media Sosial Akun Instagram@ indonesiabaik. I). Metacommunication: Journal of Communication Studies, 3(2), 57-75.

Idris, H. (2020). Transparansi Informasi Meningkatkan Level Kepercayaan terhadap Laporan Kinerja Pemerintah. BIJC: Bata Ilyas Journal of Accounting. 1(1), 65-72.

Kriyantono, R. (2012). Public Relations Writing: Teknik Produksi Media public Relatins dan Publisitas Korporat. Jakarta: kencana Prenada Media Group.

Laksamana, A. (2018). Public Relations: In The Age if Disruption. Bandung: Mizan Media Utama.

Luttrell, R. (2019). Social Media: How To Engange, Share, and Connect. Lanham: Rwman & Littlefield, Third Edition.

Mahmudah, S. M., & Rahayu, M. (2020). Pengelolaan Konten Media Sosial Korporat pada Instagram Sebuah Pusat Perbelanjaan. Jurnal Komunikasi Nusantara, 2(1), 1-9.

Maryam, N.S. (2017). Mewujudkan good governance melalui pelayanan publik. JIPSI-Jurnal Ilmu Politik Dan Komunikasi UNIKOM, 6(1), 1-18.

Mukarom, Z. M.W. Laksana. (2015). Manajemen Public Relations. Bandung: Pustaka Setia.

Nasrullah, R. (2017). Media Sosial Perspektif komunikasi, Budaya dan Sosioteknologi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Nurtjahjani, F & Trivena, Shinta M. (2018). Public Relations Citra dan Praktek. Malang: Polinema Press.

Onggo, B., J. (2004). Cyber Public Relations. Jakarta : PT Elex Media Komputindo.

Pusvita, V, Widyaman dan Mardhani Ria Setiawan. (2017). Jenis Partipasi Masyarakat dalam Government 2.0 (Studi Kasus Halaman Facebook Ridwan Kamil. Jurnal Teknologi Informasi dan Komunikasi. 6(1), 1-14.

Rizky, N., & Setiawati, S. D. (2020). Penggunaan Media Sosial Instagram Haloa Cafe sebagai Komunikasi Pemasaran Online. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(2), 178-190.

Rusmulyadi, R., & Hafiar, H. (2018). Dekonstruksi citra politik Jokowi dalam media sosial. PRofesi Humas, 3(1), 120-140.

Satyadewi, A. J., Hafiar, H., & Nugraha, A. R. (2017). Pemilihan Akun Media Sosial Instagram oleh Holiday INN Bandung. Jurnal The Messenger, 9(2), 153-162.

Suryadi, Karim. (2008). Komunikasi Politik Internasional. Bandung: Pustaka Jaya.

Wijaya, M. Mukti Ariyandi, A. S. Enjang, and Aang Ridwan. "Tabligh Melalui Media Sosial LINE." Tabligh: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam 1.1 (2016): 45-64.

Wibawa, Darajat. (2020). Hukum dan etika Humas: Membina Hubungan Baik dengan Wartawan. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.




DOI: https://doi.org/10.15575/reputation.v5i2.20388

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Reputation: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.