Membangun Literasi Politik Melalui Pendidikan Untuk Pemilu Yang Bermartabat


Fauzan Ali Rasyid(1*)

(1) Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstract; The weakness and strength of political literacy greatly influence the process and outcomes of elections. Therefore, enhancing political literacy is an obligation that needs to be improved through political education. Higher education institutions have a responsibility in enhancing political literacy to achieve dignified elections. The findings of this research indicate that higher education institutions play a central role in improving political literacy and building reputable elections, despite facing several challenges such as limited curriculum, limited resources, gender imbalances, technological challenges, and challenges related to politics and freedom of expression.

 

Keywords : Political Literacy, Education, Elections

 

Abstrak; Lemah dan kuatnya literasi politik sangat mempengaruhi proses dan produk pemilu. Maka, peningkatan literasi politik merupakan suatu kewajiban yang harus ditingkatkan melalui Pendidikan politik. Pendidikan tinggi merupakan salah satu yang bertanggungjawab dalam meningkatkan literasi politik untuk mencapai derajat pemilu yang bermartabat. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa  Lembaga pendidikan tinggi memegang peran sentral dalam meningkatkan literasi politik dan membangun pemilihan umum yang bermartabat dengan beberapa tantangan yang dihadapi meliputi keterbatasan dalam kurikulum, sumber daya yang terbatas, ketidakseimbangan gender, tantangan teknologi, serta tantangan politik dan kebebasan berpendapat.

 

Kata Kunci: Literasi Politik, Pendidikan, Pemilu


Keywords


Political Literacy, Education, Elections

Full Text:

PDF

References


Gumilar, Setia, Fauzan Ali Rasyid, and Abas Hidayat. (2023). "Political Opposition In Islamic Political Perspective." Russian Law Journal

Hahn, C., & Kaghan, W. (2017). Education for democratic citizenship: A review of research, policy, and practice, 1995-2015.

Kahne, J., & Westheimer, J. (2017). What kind of citizen? The politics of educating for democracy. American Educational Research Journal, 54(1).

Kurniawan, I. N., & Putri, Y. E. (2020). Literasi Politik dalam Meningkatkan Partisipasi Pemilih di Pemilihan Umum. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(2).

Martens, A., & Wolf, K. D. (2018). Political literacy and the quality of democracy: A cross-national analysis. Political Studies, 66(2).

Nurwanti, R. (2020). Literasi Politik dan Peran Media dalam Pemilu di Era Digital. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(2).

Rasyid, Fauzan Ali. "Political will government in prevention of Post-Reform Corruption in Indonesia." International Journal of Psychosocial Rehabilitation 24.3 (2020).

Saputri, F. R., & Aribowo, Y. (2021). Pendidikan Politik sebagai Upaya Membangun Literasi Politik Pemilih Pemula. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 35(1).

Sumanto, A. S., & Dharma, D. I. (2019). Pengaruh Pendidikan Kewarganegaraan Terhadap Literasi Politik Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 33(1).

Zulhernanda, R., & Suyitno, I. (2019). Pendidikan Politik dan Literasi Politik sebagai Upaya Membangun Partisipasi Pemilih yang Bermartabat. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(1).




DOI: https://doi.org/10.1557/sjtp.v1i1.25602

Refbacks

  • There are currently no refbacks.