Pengembangan Video Pembelajaran Bahasa Arab Berbantuan Aplikasi Kinemaster


Khoirun Nisa(1*)

(1) UIN Sunan Ampel Surabaya, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This research is motivated by the importance of using digital media as online learning media in the Industry 4.0 era. This study aims to describe the video development process using the kinemaster application as Arabic learning media to increase creativity and innovation for educators in developing online learning media. The Kinemaster application is software on a smartphone that can be a solution in developing today's online learning media. This research uses the research and development method (Research and development) using the ADDIE instructional model; the development model has five stages, namely (a) analysis, (b) design, (c) development, (d) implementation, and (e) evaluation. However, this research is still in the ADD stage: analysis, design, and development. This research describes video editing using the kinemaster application as an online learning medium. The results of the limited trial research on 20 Class VI elementary school students, with a percentage of 85%, were excellent. The final results show that 1) kinemaster applications in Islamic Religious Education subjects is feasible to use in the online learning process; 2) creative and innovative video viewing can increase learning understanding for students.


Full Text:

PDF

References


Adnyana, P. B., Citrawathi, D. M. and Dewi, N. P. S. R. (2020) ‘Efektivitas pelatihan pembuatan Flipped classroom video dengan Smartphone dan aplikasi Kinemaster (Program PkM)’, Jurnal Senadimas Undiksha, pp. 1758–1765.

Amelia, V. and Arwin (2020) ‘ngembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Kinemaster Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas III Sekolah Dasar’, Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(2), pp. 88–97.

Arsyad, A. (2017) Media Pembelajaran. 20th edn. Edited by Asfah Rahman. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Cahyadi, R. A. H. (2019) ‘Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model’, Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), pp. 35–42. doi: 10.21070/halaqa.v3i1.2124.

Dewi, W. A. F. (2020) ‘Dampak COVID-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar’, Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), pp. 55–61. doi:

31004/edukatif.v2i1.89.

Fajariyah, L. A. (2018) ‘Pembelajaran Teks Report Dengan Proyek “Cerdig” Berbasis KineMaster’, Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 2(1), pp. 207–220.

Fatimah, D. (2021) Analisis pelaksanaan pembelajaran daring pada masa pandemi covid- 19 di sekolah dasar, skripsi.

Hamzah dan Nina, lamatenggo (2011) Teknologi Komunikai Dan Informasi Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Hanafy, M. S. (2014) ‘Konsep Belajar Dan Pembelajaran’, Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 17(1), pp. 66–79. doi: 10.24252/lp.2014v17n1a5.

Harahap, S. A., Dimyati, D. and Purwanta, E. (2021) ‘Problematika Pembelajaran Daring dan Luring Anak Usia Dini bagi Guru dan Orang tua di Masa Pandemi Covid 19’, Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), pp. 1825–1836. doi: 10.31004/obsesi.v5i2.1013.

Khaira, H. (2021) ‘Pemanfaatan Aplikasi Kinemaster Sebagai Media Pembelajaran Berbasis ICT’, Prosiding Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa, pp. 39–44.

Kusmaharti, D. and Yustitia, V. (2020) ‘Efektivitas Online Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Mahasiswa’, Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 4(2), p. 311. doi:

31331/medivesveteran.v4i2.1199.

Marlina, E. and Fatmasari (2016) ‘Perancangan Aplikasi Pembelajaran Matematika Dengan Rumus Bangun Datar Dan Ruang Untuk Siswa SMP Frater Makassar’, Semnasteknomedia Online, 4(1), pp. 19–24.

Muhson, A. (2010) ‘Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi’, Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(2). doi: 10.21831/jpai.v8i2.949.

Nurlina, L. and Fauzan, A. (2021) ‘Pelatihan Pembuatan Video Ajar Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Daring’, ABDIKARYA: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(1), pp. 32–41. doi: 10.47080/abdikarya.v3i1.1260.

Pratiwi, H. and Baedhowi, B. (2021) ‘Konsep Guru PAI Ideal dalam Buku “Guru Dilarang Mengajar” Karya Hamidulloh Ibda’, Asna Jurnal Kependidikan Islam dan Keagamaan, 3(1), pp. 52–62.

Purnama, S. (2013) ‘Metode Penelitian Dan Pengembangan (Pengenalan Untuk Mengembangkan Produk Pembelajaran Bahasa Arab)’, LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 4(1), p. 19.

Puspitasari, W. F., Martaningsih, S. T. and Sukardi, S. (2020) ‘Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Pembelajaran Daring Pada Siswa Kelas 1 SD Negeri Turi 3 Melalui Media Powerpoint’, Prosiding Pendidikan Profesi Guru, Fakultas Keguruan dAan Ilmu Pendidikan, Universitas Ahmad Dahlan, pp. 1344–1352.

Rahmatullah, R., Inanna, I. and Ampa, A. T. (2020) ‘Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva’, Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), pp. 317–327.

Ramdani, N. S., Nugraha, H. and Hadiapurwa, A. (2021) ‘Potensi Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Daring’, Akademika, 10(02), pp. 425–436. doi: 10.34005/akademika.v10i02.1406.

Sadiman, A. (2012) Media Pendidikan. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Salahuddin, H. (2020) Efektivitas Video Animasi Berbasis Kinemaster Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Siswa Kelas Viii Di Mts. Nurul Huda Ketambul, Tuban.

Tianto (2009) Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencana.

Veronika, C., Djoko, J. and Tjahjo, W. (2021) ‘Tingkat Pengetahuan Masyarakat Surabaya Mengenai Brand Image Produk Viva Queen Melalui Promosi di Media Sosial’, Jurnal E- Komunikasi, 9(2), pp. 1–10.

Wuryanti, U. and Kartowagiran, B. (2016) ‘Pengembangan Media Video Animasi Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Karakter Kerja Keras Siswa Sekolah Dasar’, Jurnal Pendidikan Karakter, 6(2), pp. 232–245. doi: 10.21831/jpk.v6i2.12055.




DOI: https://doi.org/10.15575/ta.v2i2.28148

Refbacks

  • There are currently no refbacks.