Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara Bahasa Arab Siswa dengan Menggunakan Metode Audiolingual


Dede Rizal Munir(1*), Julianti Julianti(2), Maftuhah Maftuhah(3)

(1) STAI DR. KH. EZ. Muttaqien Purwakarta, Indonesia
(2) STAI DR. KH. EZ. Muttaqien Purwakarta, Indonesia
(3) MIN 2 Purwakarta, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This research is motivated by students who still have difficulty learning to speak, especially when using the dialogue model. The aim of this research is to find out how the application of the audiolingual approach in Arabic language learning improves the speaking skills of 38 class IX students at Ibnu Sina Middle School, Purwakarta. This research was carried out from May to June 2023, the type of research was Classroom Action Research (PTK) which was carried out cyclically. The research data sources are teacher and student observations and evaluation of student abilities. Data collection techniques are observation and evaluation. Data analysis techniques determine individual completion, classical completion, and average scores. The results show that the audiolingual approach can improve student learning achievement in Arabic speaking skills. Growing student involvement in the learning process shows the effectiveness of the method, and the growing importance of learning outcomes reveals that the students' speaking skills in Cycle I was 77.96 (Fairly Good) and Cycle II was 80.59 (good), indicating the effectiveness of the results. Engagement rates ranged from 83.8% (good) in Cycle 1 to 89.1% (excellent) in Cycle 2.


Full Text:

PDF

References


Abdullah, I., Rahmi, N., & Walfajri, W. (2020). Pembentukan Lingkungan Bahasa Arab Untuk Mengembangkan Keterampilan Berbicara. Taqdir, 6(2), 71–83. https://doi.org/10.19109/taqdir.v6i2.6283

Albantani, A. M. (2018). Pembelajaran bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah: Sebuah ide terobosan. Attadib: Journal of Elementary Education, 2(2), 160–173. https://doi.org/10.32507/attadib.v2i2.417

Budiawan, R. Y. S., & Rukayati, R. (2018). Kesalahan Bahasa dalam Praktik Berbicara Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) di Universitas PGRI Semarang Tahun 2018. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 2(1), 88–97. https://doi.org/10.24176/kredo.v2i1.2428

Fahyuni, E. F. (2017). Teknologi, Informasi, dan Komunikasi (Prinsip dan Aplikasi dalam Studi Pemikiran Islam). http://eprints.umsida.ac.id/id/eprint/1125

Fransiska, F., Elmubarok Jurusan Bahasa Asing, Z., Bahasa dan Seni, F., & Negeri Semarang, U. (2015). Journal of Arabic Learning and Teaching Efektivitas Metode Reading Guide Terhadap Keterampilan Membaca Bahasa Arab Siswa Kelas Xi Ips Man Demak (Nomor 10). https://doi.org/10.15294/la.v4i1.7634

Hanani, N. (2016). Efektivitas Penggunaan Metode Audiolingual Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Realita: Jurnal Penelitian dan Kebudayaan Islam, 14(2), 246–256. https://doi.org/10.30762/realita.v14i2.250

Inayah, N. (2019). Peningkatan Penguasaan Kosakata (Mufrodat) Untuk Memahami Wacana Bahasa Arab Melalui Media Kartu Bergambar (Bithoqotu Ash-Shuroh) Pada Siswa Kelas Xi Sma Negeri 2 Gowa. http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/15353

Jampel, I. N., & Puspita, K. R. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Melalui Aktivitas Pembelajaran Mengamati Berbantuan Audiovisual. International Journal of Elementary Education, 1(3), 197–205. https://doi.org/10.23887/ijee.v1i3.10156

Kamil, H. M., Oensyar, R., Pd, M., & Hifni, H. A. (2015). Pengantar Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. http://idr.uinantasari.ac.id/5220/1/Pengantar%20Metodologi%20Pembelajaran%20Bahasa%20Arab.pdf

Lukito, J. (2022). Pengembangan Strategi Pembelajaran Menggunakan Metode Audio-Lingual untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Memahami Bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12356–12363. https://jptam.org/index.php/jptam

Lundeto, A. (2009). Analisis Metode Pengajaran Fonetik Dan Morfologi Bahasa Arab. Dalam Jurnal Iqra (Vol. 3, Nomor 1). http://dx.doi.org/10.30984/jii.v3i1.546

Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa sebagai alat komunikasi dalam kehidupan manusia. Kampret Journal, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.35335/kampret.v1i1.8

Maulida, Y. H. (2022). Efektivitas Penerapan Metode Audiolingual Dengan Media Zoom Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas Viii Di Mtsn 3 Pekanbaru. http://repository.uin-suska.ac.id/id/eprint/59115

Mujaddid, A. (2020). Penggunaan Metode Dialog (Muhawaroh) Dalam Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Kelas X (Sepuluh) SMK Negeri 7 Mataram. IJERT: Indonesian Journal of Education Research and Technology, 2(1), 12–21. https://unu-ntb.e-journal.id/ijert/article/view/130

Mulyaningsih, I. (2023). Kebiasaan Berbahasa di Media Sosial: Kajian Psikolinguistik. Aksara, 35(1), 106–115. http://dx.doi.org/10.29255/aksara.v35i1.1237.106-115

Oktaviani, I., Fitriani, D., & Kusumajati, W. K. (2020). Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa melalui Metode Audio Lingual. 231–236.

https://jurnal.stkipkusumanegara.ac.id/index.php/semnara2020/article/view/806

Salsabila, A., & Rohman, A. (2021). Upaya Meningkatkan Keterampilan Bahasa Arab Dengan Menggunakan Metode Audiolingual di Kelas 4 SD Peradaban Global Qur’an Kota Cirebon. Action Research Journal Indonesia (ARJI), 3(4), 284–300. https://doi.org/10.61227/arji.v3i4.52

Sari, A. P. P. (2018). Tinjauan Terhadap Metode Pembelajaran Bahasa Arab: Metode Qawaid & Terjemah, Metode Langsung, Metode Audiolingual Dan Metode Gabungan. Jurnal Tarbiyatuna, 3(2), 103–126. http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/tarbiyatuna/article/view/3527

Sulistyawati, R., & Amelia, Z. (2021). Meningkatkan kemampuan berbicara anak melalui media big book. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 2(2), 67–78. http://dx.doi.org/10.36722/jaudhi.v2i2.582

Tanfidiyah, N., & Utama, F. (2019). Mengembangkan Kecerdasan Linguistik Anak Usia Dini Melalui Metode Cerita. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4(3), 9–18. DOI: https://doi.org/10.14421/goldenage.2019.43-02

Ummah, N. (2019). Penerapan Metode Audiolingual , al-thariqah al- saam’iyyah al -syafawiyyah , Maharah kalam. OSF Peprints, 3–4. Metode%20audiolingual%20(2).pdf

Vadhillah, S., Alimin, A., & Suharmon, S. (2019). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Batu Mandi Tilatang Kamang. Arabia, 8(1), 47–69.

Walfajri. (2018). Landasan Pengembangan Kurikulum Bahasa Arab (Vol. 20, Nomor 01). https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v20i01.1086

Windo, V. N. (2021). Upaya Guru Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas IV di MIN 1 Kaur Kecamatan Kaur Selatan Tahun Pelajaran 2020/2021.

http://repository.iainbengkulu.ac.id/id/eprint/6941

Yusuf, M. (2019). Psikolinguistik Dalam Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Postmetode. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 2(2), 183. https://doi.org/10.35931/am.v2i2.123




DOI: https://doi.org/10.15575/ta.v2i2.28839

Refbacks

  • There are currently no refbacks.