Child Education in the Household Islamic Education Management Perspective
DOI:
https://doi.org/10.15575/ath.v8i1.22933Keywords:
Early Childhood, Households, Islamic EducationAbstract
The purpose of writing this article is to reveal the basic concepts of Islamic Education for children at the golden age (0-6 years) and reveal the concept of Management of Islamic Education for children aged 0-2 years in households. The method used is descriptive-qualitative through library research and documentary techniques which are then analyzed using the Content Analysis method. Based on the results of the study it was found that; the concept of Management of Islamic Education for early childhood in the household, includes: (1) Planning (planning) of Islamic education which refers to the theory of W5 1 H (What, who, when, where, why, and how), and is carried out in the household by the main teacher namely parents (father and mother) and family. (2) Implementation (actuating) on the basis of the Qur'an, al-Sunnah and Ijtihad), educational goals (physical, spiritual, and intellectual), educational methods (models, habituation and training, advice/reward, supervision, punishment/ penalty). (3) Evaluation (controlling) of various aspects in accordance with the goals and competency standards of Early Childhood Education that have been determined, namely: (a) moral aspects and religious values, (b) social, emotional and independence aspects, (c) language aspects, (d) cognitive aspects, (e) physical/motor aspects, and (f) artistic aspects.
Â
Tujuan penulisan artikel ini adalah untuk mengungkap konsep dasar Pendidikan Islam bagi anak pada usia keemasan (0-6 tahun) dan mengungkap konsep Manajemen Pendidikan Islam bagi anak usia 0-2 tahun di rumah tangga. Metode yang digunakan yaitu deskriptif- kualitatif melalui studi kepustakaan (library research) dan teknik dokumenter yang selanjutnya dianalisis dengan métode Content Analisis. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh bahwa; konsep Manajemen Pendidikan islam bagi anak usia dini di rumah tangga, meliputi: (1) Perencanaan (planning) pendidikan Islam yang mengacu pada teori W5 1 H (What,who, when, where, why, and how), dan dilakukan di rumah tangga oleh guru utamanya yaitu orang tua (ayah dan ibu) serta keluarga. (2) Pelaksanaan (actuating) dengan dasar Al-Qur’an, al-Sunnah dan Ijtihad), tujuan pendidikan (jasmani, rohani, dan akal), metode pendidikan (teladan, pembiasaan dan latihan, nasehat/ penghargaan, pengawasan, hukuman/ sanksi). (3) Evaluasi (controlling) dari berbagai aspek sesuai dengan tujuan dan standar kompetensi Pendidikan Anak Usia Dini yang telah ditentukan, yaitu: (a) aspek moral dan nilai-nilai agama, (b) aspek sosial, emosional dan kemandirian, (c) aspek bahasa, (d) aspek kognitif, (e) aspek fisik/ motorik, dan (f) aspek seni.Â
References
Abdurrahman, J. (2000). Tahapan Mendidik Anak Teladan Rasulullah terj. Bahrun Abu Bakar. Bandung: Irsyad Baitus Salam.
Al-Baqi, M. F. (1996). al-Lu'lu wa al'Marjan, terj. Salim Bahreisy. Surabaya: Bina Ilmu.
Al-Nahlawi, A. (1995). Pendidikan Islam di Rumah, Sekolah, dan Masyarakat. Jakarta: Gema Insani Press.
Al-Qarasshi, B. S. (2003). Seni Mendidik Islami. Terj. Mustofa Budi Santoso. Jakarta: Pustaka Az-Zahra.
Anshari, E. S. (1986). Kuliah al-Islam: Pendidikan Agama Islam di Perguruan Tinggi. Jakarta: Rajawali.
Arifi, H. (2003). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Asmani, J. M. (2009). Manajemen Strategis Pendidikan Anak Usia Dini. Jogjakarta: Diva Press.
Asmawati, L. d. (2010). Pengelolaan Kegiatan Anak Usia Dini. Jakarta: Universitas Terbuka.
Baihaqi, A. K. (1996). Mendidik Anak dalam Kandungan. Jakarta: Darul Ulum Press.
Djamarah, S. B. (2004). Pola Komunikasi Orang Tua Dan Anak Dalam Keluarga ( Sebuah Perspektif Pendidikan Islam). Jakarta: Rineka Cipta.
Drajat, Z. (2006). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Fananie, H. B. (2010). Pedoman Pendidikan Modern. Tidak Diketahui: Fanani Center.
Fattah, N. (2003). Konsep Manajemen Berbasis Sekolah (MBS) dan Dewan Sekolah. Bandung: Pustaka Bani Quraisy.
Gutama. (2004). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini.
Hasan, A. (1991). Terjemah Bulugul Maraam. Bandung: CV Diponegoro.
Hasanah, A. (2012). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: Insan Komunika.
Hasyimsyah, N. (1999). Filsafat Islam. Jakarta: Gaya Media Pratama.
Muhaimin, d. (2010). Manajemen Pendidikan dan Aplikasinya dalam Penyusunan Pengelolaan Sekolah/Madrasah. Jakarta: Kencana.
Musa, A., & Mudzakir, J. (2008). Belajar Sejak Dini, Cet. 4. Yogyakarta: Ar-Raudhoh Pustaka.
Musbikin, I. (2010). Buku Pintar PAUD. Yogyakarta: Laksana.
Nasution, S. (1983). Sosiologi pendidikan . Bandung: Jemmars.
Qomar, M. (2007). Manajemen Pendidikan Islam: Strategi Baru Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam. Malang: Erlangga.
Quthb, M. (1993). Sistem Pendidikan Islam, terj Harun. Bandung: Salman Al-Ma'arif.
Ramayulis. (2008). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.
Saleh, A. (1990). Teori Pendidikan Anak Menurut Al-quran. Jakarta: Rimika Cipta.
Shihab, M. Q. (1992). , Membumikan Al-quran; Fungsi dan Peran Wahyu Dalam Masyarakat. Bandung: Mizan.
Soebahar, A. H. (2001). Wawasan Baru Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam.
Sujiono, Y. N. (2009). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT. Indeks.
Ulwan, A. N. (1992). Kaidah-Kaidah Dasar Pendidikan Anak Dalam Islam, terj. Hakim Maskur. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Winardi. (2010). Asas-Asas Manajemen. Bandung: Mandar Maju.
Yusuf, S. (2006). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).