Assignment Methods in Online Learning with Cognitive Learning Outcomes Materials of the Golden Age of Islam
DOI:
https://doi.org/10.15575/ath.v8i1.24742Keywords:
Assignment Method, Online Learning, Cognitive Learning Outcomes, Golden Age of IslamAbstract
This study aims to find out students' responses to the assignment method relates to their cognitive learning outcomes in PAI subjects  heyday of Islam class XI  1SMA Plus Damar Bangsa. This study uses a quantitative approach and descriptive method with data collection techniques through observation, tests, questionnaires, and interviews. And in this research, the data analysis is descriptive analysis and correlation analysis. From the results of the study, it was obtained: 1) The reality of student responses to the assignment method in online learning was in the sufficient category, based on an average result of 3.49 which was at intervals of 2.5-3.5. 2) The reality of students' cognitive learning outcomes in PAI subjects is in the sufficient category, based on an average value of 68.96 which is in the 60-69 interval. 3) The reality of students' responses to the assignment method in online learning has a relationship with students' cognitive learning outcomes which are in the sufficient category because they are in the interval 0.40-0.70. The results of the hypothesis test prove that t count = 2.93 > t table 2.04, then H0 is rejected and H1 is accepted. Thus, the hypothesis proposed is accepted, namely that there is a relationship between the assignment method in online learning and their cognitive learning outcomes in PAI subjects heyday of Islam in class XI 1 SMA Plus Damar Bangsa Kabupaten Sukabumi.
Â
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tanggapan siswa terhadap metode penugasan hubungannya dengan hasil belajar kognitif  PAI  materi Masa Kejayaan Islam kelas XI 1 SMA Plus Damar Bangsa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan metode deskriptif dengan teknik pengumpulan data melalui observasi, tes, angket, dan wawancara. Dan dalam penelitian ini analisis datanya yaitu analisis deskriptif dan analisis korelasi. Dari hasil penelitian diperoleh: 1) Realitas tanggapan siswa terhadap metode penugasan dalam pembelajaran daring berkategori cukup, berdasarkan hasil rata-rata sebesar 3.49 yang berada pada interval 2.5-3.5. 2) Realitas hasil belajar kognitif PAI materi Masa Kejayaan Islam berkategori cukup, berdasarkan nilai rata-rata sebesar 68.96 yang berada pada interval 60-69. 3) Realitas tanggapan siswa terhadap metode penugasan dalam pembelajaran daring hubungannya dengan hasil belajar kognitif PAI materi Masa Kejayaan Islam  termasuk kategori cukup karena berada pada interval 0.40-0.70. Hasil uji hipotesis membuktikan bahwa t hitung= 2.93 > t tabel 2.04 maka H0 Ditolak dan H1 diterima. Dengan demikian, hipotesis yang diajukan diterima yaitu terdapat hubungan antara metode penugasan dalam pembelajaran daring dengan hasil belajar kognitif  PAI  materi Masa Kejayaan Islam di kelas XI 1 SMA Plus Damar Bangsa Kab. Sukabumi.
Â
References
Aji, W. Fatma D. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Implementasi Pembelajaran Daring Di. 2(1), 55–61.
Alhamda, S. (2016). Buku Ajar Metlit dan Statistik. Yogyakarta: Deeppublish.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Atmaja, P. P. (2014). Psikologi Umum Dengan Perspektif Baru. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Aziz, F., Nurjanah, F., & Sari, D. P. (2017). Aktualisasi TTB (Teori Taksonomi Bloom) Melalui Drama Kepahlawanan Guna Penanaman Pendidikan Karakter Pada Peserta Didik. FKIP e-Proceeding PBSI Universitas Jember, 715–724.
Darmadi, H. (2017). Pengembangan Model dan Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Desmita. (2011). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Remaja RosdaKarya.
Dimyati dan Mudjino. (2010). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Djulaekah. (2013). Peningkatan Aktivitas Belajar Melalui Penerapan Metode Penugasan Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam.
Endah, Y. N. S. (2015). Buku Mata Ajar Evaluasi Pendidikan. Sleman: Deeppublish.
Engkoswara, A. komariah. (2015). Administrasi pendidikan. Bandung: ALFABETHA.
Hayati, T. (2014). Pengantar Statistika Pendidikan. Bandung: CV Insan Mandiri.
Heriawan, A., Darmajari, & Senjaya, A. (2012). Metodologi Pembelajaran Kajian Teoretis Praktis. Banten: LP3G.
Ismail, M. (2017). Metode Penugasan Dalam Pembelajaran Pai. Edudeena, 1(2), 89–100. https://doi.org/10.30762/ed.v1i2.451
Jayul, A., & Irwanto, E. (2020). Achmad Jayul 1) , Edi Irwanto 2) 1). 6(2), 190–199.
Kuntarto, eko. (2017). Keefektivan Model Pembelajaran Daring dalam Perkuliahan Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. 3(1), 99–110.
Kurniawati, A., Isnaeni, W., & Dewi, N. R. (2013). Implementasi metode penugasan analisis video pada materi perkembangan kognitif, sosial, dan moral. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(2), 149–155. https://doi.org/10.15294/jpii.v2i2.2716
Lutvaidah, U. (2016). Pengaruh Metode dan Pendekatan Pembelajaran terhadap Penguasaan Konsep Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(3), 279–285. https://doi.org/10.30998/formatif.v5i3.653
M. Musfiqon. (2012). Metodologi Penelitian Pendidikan (pertama; Umi Athelia Kurniati, Ed.). jakarta: Prestasi Pustakarya.
Majid, A. (2013). Strategi Pembelajaran. Bandung: Remaja RosdaKarya.
MartÃnez, J. F., Santibanez, L., & Mori, E. E. S. (2013). Educational opportunity and immigration in méxico: Exploring the individual and systemic relationships. Teachers College Record, 115(10), 11–21.
Ngalim, M. purwanto. (2020). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Prasetya, T. I. (2012). Journal of Educational Research and Evaluation Meningkatkan Keterampilan Menyusun Instrumen Hasil Belajar Berbasis Modul Interaktif Bagi Guru-guru IPA SMP N Kota Magelang. Jere, 1(2), 106–112.
Putria, H., Maulana, L. H., & Uswatun, D. A. (2020). Analisis Proses Pembelajaran Dalam Jaringan (DARING) Masa Pandemi COVID-19 pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal basicedu, 4(2), 861–872. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.445
Rusman. (2017). Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: kharisma Putra Utama.
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor yang Mempengaruhi. jakarta: Reneka Cipta.
Soemanto. (2006). psikologi Pendidikan: Landasan Kerja Pemimpin Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Sofyana, L., & Rozaq, A. (2019). Pembelajaran Daring Kombinasi Berbasis Whatsapp pada Kelas Karyawan Teknik Informatika Universitas PGRI Madiun. 8.
Sridarsini, N. L., & Ganesha, U. P. (2014). Penerapan metode penugasan dengan teknik kerja kelompok untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar ipa siswa kelas v.
Sudjana, N. (2013). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Sudjono, A. (2011). Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (28 ed.). Bandung: ALFABETHA.
Suprijono, A. (2012). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi Paikem (8 ed.). Yogyakarta: Pustaka Belajar.
suryabrata, S. (2014). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Susanto, A. (2016). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenada Media.
Syah, M. (2017). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosda karya.
Thobroni, M. (2016). Belajar dan Pembelajaran: Teori dan Praktik. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Ulfa, M., & Saifuddin. (2018). Terampil Memilih Dan Menggunakan Metode Pembelajaran. Suhuf, 30(1), 35–56.
Yusuf, A. muri. (2014). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif dan penelitian Gabungan. Prenada Media.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).