ANALISIS BUTIR SOAL BAHASA ARAB UJIAN AKHIR MADRASAH BERSAMA DAERAH (UAMBD) MADRASAH IBTIDAIYAH TAHUN 2017-2018


Deni Maulana(1*), Anwar Sanusi(2)

(1) Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to analyze the Arabic question items for the end of the regional joint madrasah (UAMBD) exam for Madrasah Ibtidaiyah (MI) students for the 2017-2018 Academic Year. After conducting research using qualitative descriptive methods with purposive sampling techniques. The result showed that (1) the validity of the contents of the Arabic UAMBD MI Year 2018 shows a very high. This is showed by the level of 100% compatibility of all the items with the specified lattice; (2) UAMBD MI year 2018 Arabic questions have a high level of reliability or consistency, with a test score of 0.68 (at intervals of 0.60-0.80). It can be stated that the use of Arabic in UAMBD in 2018 can be trusted. If the results in terms of difficulties are 63.23% (0.63), it can be said to a standard test; (3) the difference in power shows it is acceptable at 31.4% and acceptable but needs to be improved at 25.7%; and (4) the distribution of 11 question items in Arabic UAMBD MI 2018 has a very good distribution of answer choices (distractors/deceivers); five good questions; six items lacking; nine bad questions; and four items are terrible.


Full Text:

PDF

References


Ainin, M. (2016). Evaluasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: Misykat.

Ainin, M. (2019). Pengembangan Kurikulum Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: Lisan Arabi.

Al-Khuli, M. A. (2000). al-Ikhtibarat al-Lughawiyyahh. Amman: Dar al-Falah.

Bahri, O. S. (2019). Analisis Isi Soal UAMBN Bahasa Arab Madrasah Aliyah Tahun Pelajaran. Educare: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 17(1), 50–54.

Hidayat, Y. (2018). Teori Perolehan Dan Perkembangan Bahasa Untuk Jurusan Pendidikan Bahasa Arab. Maharat, 1(1), 28. https://doi.org/10.18196/mht.113.

Kadir, A. (2015). MENYUSUN DAN MENGANALISIS TES HASIL BELAJAR. Jurnal Al-Ta’dib. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31332/atdb.v8i2.411.

Khafidin, Z. (2014). Analisis Validitas Dan Reliabilitas Tes Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Tingkat SMA. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam. https://doi.org/10.21043/edukasia.v9i2.775.

Ma’arif, A. S. (2018). Sighah Ikhtibarat al-’Arabiyyah fi Dui al-Ikhtibar al-Mutqn (TOAFL). Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 9(2). https://doi.org/10.24042/albayan.v9i2.2233.

Machmudah, U., Khuzaimah, K., & Sholihah, M. (2019). The Characteristics Of Arabic Language Textbooks Of Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 11(1), 179–193. https://doi.org/10.24042/albayan.v11i1.4091.

Mahfudhah, Z. (2017). Tahlil Ikhtibarat Al-Lughah Al-’Arabiyyah (Dirasah Taqwimiyah bil Madrasah Muthawasitah Sarusy Syari’ah bi Banda Aceh). Skripsi thesis, UIN Ar-Raniry Banda Aceh.Zahratul Mahfudhah, 221222514 (2017) Tahlil Ikhtibarat Al. UIN Ar-Raniry Banda Aceh.

Maimun. (2011). Evaluasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Stain Pamekasan. Nuansa.

Matsna, M. & R. (2015). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab. Ciputat: UIN Press.

Muslim, A. B. (2017). Al-Ikhtibarat al-Lughawiyyah: Tasmimuha wa Anwa’uha. Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 8(1). https://doi.org/10.24042/albayan.v8i1.359.

Musthafa, I., & Hermawan, A. (2018). Metodologi Penelitian Bahasa Arab (Konsep Dasar, Strategi, Metode, Teknik). Bandung: PT Remaja Rosakarya.

Mutholib, A. (2016). Analisis Butir Soal Bahasa Arab Ujian Akhir Madrasah Berstandar Nasional (UAMBN) Bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah (MI) Tahun Pelajaran 2012-2013. Arabia, 5(2).

Nurgiyantoro, B. (2013). Penilain Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPEF-Yogyakarta.

Ridho, U. (2018). Evaluasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab. An Nabighoh Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v20i01.1124.

Rudin, A. (2016). Analisis Butir Soal Ujian Kenaikan Kelas Mata Pelajaran Bahasa Arab Kelas VIII Di MTs Modern Al Azhary Ajibarang Tahun Pelajaran 2015-2016 (IAIN Purwokerto). Retrieved from http://repository.iainpurwokerto.ac.id/2117/.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suharti, S. (2017). Kualitas Tes Bahasa Arab dan Prestasi Peserta Didik Madrasah Tsanawiyah Kabupaten Bantul ( Analisis Butir Soal UAMBN. Jurnal Pendidikan Madrasah, 2(1), 185–196.

Susanty, F. D. (2016). Analisis Validasi Soal Tes Hasil Belajar Pada Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Arab Di Pusat Pengembangan Bahasa (P3B) Uin Suska Riau. Kutubkhanah: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, Vol.19, No.2.

Wahab, M. A. (2015). Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Posmodern. ARABIYAT : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban. https://doi.org/10.15408/a.v2i1.1519.

Wahab, M. A. (2016). Standarisasi Kurikulum Pendidikan Bahasa Arab Di Perguruan Tinggi Islam Negeri. Arabiyât, 3(1), 32–51.

Wahab, M. A. (2017). Perkembangan Tes Bahasa Arab Standar di Indonesia. Arabi.

Zulkifli, M. (2018). ANALISIS BENTUK EVALUASI KURIKULUM 2013 MATA PELAJARAN BAHASA ARAB DI MI. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah. https://doi.org/10.35931/am.v0i0.29




DOI: https://doi.org/10.15575/jpba.v4i1.8054

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.