Manajemen Komunikasi Dakwah Pemberdayaan Masyarakat melalui Lazisnu Kota Padangsidimpuan


Juni Wati Sri Rizki(1*), Esli Zuraidah Siregar(2)

(1) Institut Agama Islam Negeri Padangsidampuan, Indonesia
(2) IAIN Padangsidimpuan, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the urgency of community Manajement in community empowerment in Tabagsel. Both community empowerment in the fields 0f socio cultural, economic, edukasi and health. The form of research is field reseach with a descriptive qualitative approach combined with phenemonogi. The theory used is the communication manajement theory from Nobel & Herbert Simon and the empowerment corcept from Robert Chambers. The results showed that the communication management applied by Lazisnu Tabagsel was not optimal. POAC as an element of communication management has not been implemented. Community empowerment through the NU Coins movement is carried out through the zero rupiah balance system. The Allocation is done every two weeks by spending the entire balance obtained collecting NU Coins. Lazisnu’s work program seeks to improve the walfare of the communicy in the socio-religius, economic, education and health fields. The impact of this research is expected to provide scientific contributions in improving the walfare of the community.


Keywords


Management, Communication, Community Empowerment, Lazisnu

References


Al’Amin, Afriliya. (2017). Penerapan Program Pemberdayaan dan Kesejahteraan Keluarga. Jurnal Jom Fisip, Vol 4 No.2. Hlm. 1-15.

Annisa, N. dan Purnaningsih, N. (2017) Pengaruh Komunikasi Internal dalam Membangun Budaya Organisasi. Jurnal Komunikasi Pembangunan, Vol 16, No 1. Hlm. 89-108.

Aziz, M.A., dkk. (2005). Dakwah Pemberdayaan Masyarakat Paradigma Aksi Metodologi. Yogyakarta: Pustaka Pesantren.

Basyirah, L. & Wardi, M.C. (2020). Penerapan POAC (Planning, Organizing, Actuating, Controlling) Manajemen Risiko Pembiayaan Modal Usaha Tabarok di PT BPRS Sarana Prima Mandiri Pamerkasan. Jurnal Penelitian Ilmu Sosial dan Keagamaan, Vol 17. No 1. Hlm. 61-74.

Buchari, R. A. (2019). Potensi Zakat dalam Pemberdayaan Masyarakat Miskin. Jurnal Masyarakat dan Filantropi Islam, Vol. 2 No. 1. Hlm. 1-9.

Chotimah, H. (2020) Upaya Peningkatan Kemandirian Ekonomi Umat Melalui NU-Preneur. Jurnal Ekonomi Islam: Jounal of Islami Economics Studies, Vol.1 No.2. Hlm. 60-69.

Darmawan, D., & Fauzi, K. N. (2015). Sistem Informasi Manajemen. Bandung: Rosdakarya.

Gaol, C. J. L. (2018). Sistem Informasi Manajemen: Pemahaman dan Aplikasi. Jakarta: PT Grasindo.

Ghani, M. A. ( 2017) Manajemen Komunikasi Marketing Lazisnu Kota Bandung, Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, Vol 1 No. 1. Hlm. 61-84.

Hadi, S. (1983). Metodologi Research. Yogyakarta: Fakultas Psikologi UGM.

Haris, A. (2014). Memahami Pendekatan Pemberdayaan Masyarakat melalui Pemanfaatan Media. Jurnal Jupitek, Vol XIII. No 2. Hlm. 50-62.

Ibrahim, N.S. (1984). Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru.

Ife, J. dan Tesoriero, F. (2016). Community Develompmen. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ishak, A. (2012), Peran Publik Relation dalam komunikasi organisasi. Jurnal Komunikasi. Vol 1. No 4. 5. Hlm. 373-380.

Ismail, S., dkk., (2018). Peranan Dompet Dhuafa Waspada dalam Pemberdayaan Masyarakat Miskin Melalui Pengembangan Usaha Mikro Kecil (UMK) Kota Medan. Jurnal Kitabah, Vol. 2 No.2. Hlm. 246-276.

Kesuma, W.R.W. (2018). Manajemen Komunikasi Badan Amil Zakat (BAZNAS) Provinsi Jawa Barat, Jurnal peradaban dan pemikiran Islam Vol.2 No.2. Hlm. 12-21.

Kurniawati, D.P. dkk. (2013). Pemberdayaan Masyarakat di Bidang Usaha Ekonomi (Study Pada Badan Pembedayaan Masyarakat Kota Mojokerto). Jurnal Administrasi Publik, Vol 1. No 4. Hlm. 9-13.

Machendrawaty, N. dan Safei, A. (2001). Pengembangan Masyarakat Islam dari Ideologi, Strategi, Sampai Tradisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Magono. S. (2005). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta. Cet V. 2005

Mardikanto, T. (2014). CSR (Corporate Social Resonsibility) (Tanggung Jawab Sosial Sosial). Bandung: Alfabeta.

Mardikanto, T. dan Soebianto, P. (2012). Pemberdayaan Masyarakat dalam Perspektif Kebijakan Publik. Bandung: Alfabeta.

Marzuki. (1991). Metodologi Riset. Yogyakarta: BPFEE-UII.

Miles, MB & A.M.Huberman. (1984). Qualitative data Analysis, Beverly Hills. California: Sage Publication Ic

Miradj, S. & Sumarno. (2014). Pemberdayaan Masyarakat Miskin Melalui Proses Pendidikan Nonformal, Upaya Peningkatan Kesejahteraan Sosial di Kabupaten Halmahera Barat. Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat, Vol. 1 No.1. Hlm. 101-112.

Muhtadi (2020). Peran Lembaga Karya Masyarakat Mandiri Dompet Dhuafa dalam Pengelolaan Zakat untuk Kemandirian Penerima Manfaat Program. Jurnal Ilmu Dakwah, Vol. 40 No.1. Hlm. 1-14.

Nuraryo, I. (2020). Manajemen Komunikasi Museum dan Pengaruhnya pada Kepuasan Pengunjung Musium Sejarah di Bandung. Jurnal Manajemen Komunikasi, Vol 4. No 2. Hlm. 19-41.

Patton, M.Q. (1990). Qualitative Evalutions and Research Methods. Newbury Park: Sage Publication.

Pulungan, A.P. (2018) Nahdlatul Ulama di Luar Jawa; Perkembangan di Tanah Mandailing. Journal Of Contemporary Islam and Muslim Societies. Januari-Juni Vol.2 No.1. Hlm. 91-127

Raharjo, D. (1999). Islam dan Transformasi Sosial Ekonomi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ruhana, A.S. (2012) Profil Gerakan Dakwah di Kota Palu, Armoni, Jurnal Multikultural & Multireligius, Vol.11 No.2. Hlm. 85-101.

Sahputra, D. (2020). Manajemen Suatu Pendekatan Komunikasi. Jurnal Simbolika: Research and Learning in Communcation Study, Vol 6. No 2. Hlm 152-162.

Setiawan, H. (2017). Manajemen Komunikasi Dompet Ummat dalam Pemberdayaan Ekonomi Umat Islam. Jurnal Ilmu Dakwah: Akademic Jurnal Community Studes, Vol.11 No.1. Hlm. 89-110.

Simarmata, J. (2017). Manajemen Komunikasi: Wily Julitawaty, Jeperson Hutahaen. Yayasan kita Menulis. Medan.

Soekanto, S.(1987). Sosial Suatu Pengantar. Jakarta: Rajawali Press.

Sugiyono. (2005). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: ALFABETA.

Ulum, M. C. (2016). Perilaku Organisasi Menuju Orientasi Pemberdayaan. Semarang: Universitas Brawijaya Press.

Wayne, Pace, R. dan Don F. Faules. (2013). Komunikasi Organisasi: Strategi Meningkatkan Kinerja Perusahaan. Editor Deddy Mulyana. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Yusuf, B & Ridwan, H. (2018). Manajemen Komunikasi dalam Pengelolaan Informasi Pembangunan (Pada Biro Humas dan PDE Sekretariat Daerah Provinsi Sulawesi Tenggara. Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran dan Penelitian, Vol 4 No 1. Hlm. 50-63.




DOI: https://doi.org/10.15575/anida.v21i2.14920

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stat View MyStat