Peran Media Cetak dalam Narasi Moderasi Islam Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.15575/anida.v20i1.8868Keywords:
Keywords, Islamic moderation, Islamic media, RepublikaAbstract
ABSTRACT
This study aims to analyze the mass media's role in minimizing cases of violence with religious nuances. The research also seeks to explore the efforts of the Republika Newspaper in persuading the public regarding the moderation of Indonesian Islam. This study uses a qualitative-descriptive method to describe the Republika newspaper print media's role in publishing the moderation narrative of Indonesian Islam in the 2017-2019 period. This study indicates that the printed media of Koran Republika are trying to minimize violence through moderate news. Koran Republika is also seen as representing practical Islamic preaching. The research implication is expected to realize peaceful journalism as a medium for the actualization of universal Islam.
ABSTRAK
Penelitian bertujuan menganalisis peran media massa dalam meminimalisir kasus-kasus kekerasan bernuansa agama. Selain itu, penelitian berupaya untuk menggali upaya Koran Republika dalam mempersuasi khalayak mengenai moderasi Islam Indonesia. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif-deskriptif untuk menggambarkan peran media cetak Koran Republika dalam mempublikasikan narasi moderasi Islam Indonesia pada periode 2017-2019. Hasil penelitian ini menunjukkan, bahwa media cetak Koran Republika berupaya meminimalisir kekerasan melalui berita-berita yang moderat. Koran Republika juga dipandang merepresentasi dakwah Islam moderat. Implikasi penelitian diharapkan memberikan sumbangsih dalam mewujudkan jurnalistik damai sebagai media aktualisasi Islam universal.
Kata Kunci: Moderasi Islam; Media Islam; Republika.
References
Al-Rasyid, H. H. (2014). Dakwah Islam Di Era Globalisasi: Revitalisasi Prinsip Moderasi Islam, Jurnal "Al-Qalam" Vol. 20 Edisis Khusus, 1-12.
Amalia, A., & Haris, A. (2019). Wacana Islamophobia Di Media Massa, Medium: Jurnal Ilmiah Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Islam Riau, 7(1), 71-81.
Amin, M. Y. (2020). Komunikasi dan Demokrasi, Pilar Utama Membangun Moderasi Islam, At Tabsyir: Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam IAIN Kudus, 7(1), 81-107.
Ardianto, E., dkk. (2007). Komunikasi Massa Suatu Pengantar. Bandung: Simbiosa.
Aziz, M. A. (2017). MEDIA MASSA ISLAM DALAM TATANGAN GLOBAL (Analisis Dakwah dan Cyber Media di Indonesia), Islamic Comunication journal, 2(2), 200-218.
Budiasa, M. (2017). Mediatisasi Aksi Massa Islam 2 Desember 2016, Profetik Jurnal Komunikasi, 10(1), 35-49.
Effendy, O. U. (1993). Ilmu, Teori & Filsafat Komunikasi. Bandung: Aditya Bakti.
Eriyanto. (2018). Analisis Wacana Pengantar Analisis Teks Media. Yogyakarta: Lkis.
Faiqah, N., & Pransiska, T. (2018). RADIKALISME ISLAM VS MODERASI ISLAM: Upaya Membangun Wajah Islam Indonesia yang Damai, Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 17(1), 33-60.
Hanafi, M. M. (2018). Damai Bersama Al-Qur’an. Jakarta: Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Qur’an Badan Litbang dan Diklat Kementerian Agama RI.
Ilaihi, W. (2010). Komunikasi Dakwah. Bandung: Rosdakarya.
Kantor Utusan Khusus Presiden Untuk Dialogi dan Kerja Sama Antar Agama dan Peradaban. (2018). Wasatiyyat Islam: Konsepsi dan Implementasi. Jakarta: KTT Ulama dan Cendikiawan Muslim Dunia.
Kasman, S. (2010). Pers dan Pencitraan Umat Islam di Indonesia. Jakarta: Badan Litbang dan Diklat Kementerian Agama.
Kementerian Agama. (2014). Al-Qur’an dan Terjemahnya. Tangerang: Panca Cemerlang.
Kementerian Agama. (2019). Moderasi Beragama. Jakarta: Badan Litbang dan Diklat Kementerian Agama.
Mamdud, R. (2019). Dakwah Islam di Media Massa, Al-I’lam; Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 3(1), 47-54.
Mas’ud, A. (2011). Moderasi Gerakan Islam, Jurnal Dialog, 71:1.
Mubakkirah, F. (2018). Moderasi Islam: Dari Konsep Menuju Identitas, Bilancia, 12(2), 241-261.
Muhtadi, A. S. (1999). Jurnalistik Pendekatan Teori dan Praktek, Jakarta: Logos.
Pradipta, A. L., Nur Hidayah, N. W., Haya, A. N. A., Ervania, C., & Kristanto, D. (2018). Analisis Bingkai Pemberitaan AKSI BELA ISLAM 2 DESEMBER 2016 (AKSI 212) Di Media Massa BBC (INDONESIA) & REPUBLIKA, INFORMASI: Kajian Ilmu Komunikasi, 48(1), 109-124.
Qardhawi, Y.(1996). Karakteristik Islam: Kajian Analitik. Terjemahan oleh Rofi Munawwar dan Tajudin. Surabaya: Risalah Gusti.
Qudratullah. (2017). Jurnalistik Islami di Media Massa, Jurnal Dakwah Tabligh, 18(2), 107-127.
Ramdhan, T. W. (2018). Dimensi Moderasi Islam, Al-Insyiroh, 2(1), 29-48.
Riyanto, W. F. (2013). ISLAM DAN MEDIA MASSA: Pertautan Triadik antara Tuhan, Manusia dan Budaya, Jurnal Islamic Review, 2(2), 285-310.
Sri Rizki, J. W. (2018). PERAN MEDIA MASSA DALAM REAKTULISASI KEMAJUAN PERADABAN ISLAM (Analisis Wacana Terhadap Rubrik Mimbar Jumat di Surat Kabar Harian), TAZKIR: Jurnal Penelitian Ilmu-ilmu Sosial dan Keislaman, 4(1), 1-15.
Taher, T. (2007). Berislam Secara Moderat. Jakarta: Grafindo.
Vivian, J. (2008). Teori Komunikasi Massa. Terjemahan oleh Tri Wibowo. Jakarta: Kencana.
Wanodya, A. G. (2018). Penyetiran Opini Publik di Media Massa: Telaah Teori Konspirasi atas Pelemahan Islam, Fikrah: Jurnal Ilmu Aqidah dan Studi Keagamaan, 6(1), 117-140.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish articles in Anida (Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).