KONSTRUKSI WAKAF SECARA FIKIH


Jaenudin Jaenudin(1*)

(1) Fakultas Syariah dan Hukum UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstract: Endowments (waqf) in Islamic law is an importent act, done by wakif as eternal good deeds, to promote economic equality of the people. It has been carried out from the beginning of Islam, being developed up to the present time. By reviewing library materials related to waqf, it was found that waqf law has its own characteristics. Commonly, endowments are binding and should not be traded, but in Hanafi schools of thought, waqf is seen as a ghair lazim contract. Because of its unique and important position, the waqf law needs to be studied thoro­ughly, and should be designated as special law.

Abstraks: Perwakafan dalam hukum Islam merupakan salah satu bagian penting dalam mewujud­kan keadilan ekonomi serta amal kebajikan yang terus berlangsung bagi wakif. Wakaf telah dilaksanakan sejak masa Nabi saw dan terus berkembang pada masa sahabat dan generasi setelahnya. Dengan penulusuran bahan pustaka yang terkait permasalahan hukum wakaf, ditemukan bahwa hukum wakaf memiliki ciri tersendiri dari hukum keben­daan (fikih muamalat). Di satu sisi, wakaf bersifat mengikat tidak boleh diperjual­beli­kan, tetapi pada madzhab Hanafi wakaf dipandang sebagai akad ghair lazim. Kerana kedu­dukan­nya yang unik dan penting, hukum wakaf secara fikih dikaji secara menyeluruh, bahkan dalam wakaf juga dilegilasi menjadi hukum yang khusus.


Keywords


endowments; fiqh; madzhab.

Full Text:

PDF

References


‘Ala al-Dien al-Kasany, Badai’ al-Shana’i, Beirut: al-Maktabah al-‘Ilmiyah, t.th.

Abdul Aziz Dahlan, dkk., “Wakaf”, dalam Ensiklopedi Hukum Islam, Jilid VI, Jakarta: Ichtiar Baru van Hoeve, 1996.

Abu Hamid al-Ghazali, al-Wasith, Kairo: Dar al-Salam, 1417.

Abu Husain al-Maedhiyany, al-Hidayah Syarh al-Bidayah, Beirut: al-Maktabah al-Islamiyah, t.th.

Ahmad al-Dier Abu al-Barkati, al-Syarh al-Kabier, Beirut: Dar al-Fikr, t.th.

Ali Fikri, al-Mu’amalah al-Madiyah wa al-Adabiyah, Mesir: Mustafa al-Bab, 19387.

al-Syaikh al-Syarqawy, al-Syarqawy ‘ala al-Tahrir, Surabaya: Syirkah Bungkul Indah, t.th.

Amirah, Hasyiyah Qalyuby wa ‘Amirah, Indonesia: Maktabu Dar al-Ihya, t.th.

Asaf A.A. Fyzee, Outlines of Muhammadan Law, Delhi: Oxford University Press, 1981.

H.A.R. Gibb dan J.H. Kramers, Shorter Encyclopaedia of Islam, Leiden: E.J. Brill, 1961.

Ibn Qudamah al-Muqaddasy, al-Kafy, Beirut: al-Maktab al-Islamy, 1408.

Jalal al-Dien al-Mahaly, Syarh Minhaj al-Thalibien, Indonesia: dar Ihya al-Kutub al-‘Arabiyah, t.th.

Jalal al-Dien al-Syuyuthy, Syarh al-Tanbih, Beirut: Dar al-Fikr,1416.

Juhaya S. Praja, Perwakafan di Indonesia, Bandung: Piara, 1997.

M. TH. Haoutsma, dkk., First Encyclopaedia of Islam, Vol. VIII, Leiden: E.J. Brill, 1987.

Monzer Kahf, “Wakaf”, dalam John L. Esposito (ed), Ensiklopedi Oxford Dunia Islam Modern, Jilid VI, terj. Eva YN, dkk, (Bandung: Mizan, 2001.

Muhammad Daud Ali dan Habibah Daud, Lembaga-lembaga Islam di Indonesia, Jakarta: RajaGrafindo Persada, 1995.

Muhammad Ibn Hazm, al-Muhalla, Beirut:Dar al-Fikr, t.th.

Muhammad Mustafa Syalaby, Muhadharat al-Waqf wa al-Washiyah, Iskandariyah: Matha’ah Dar al- Ta’lif, 1376.

Neneng Hasanah, Kontekstualitas Ayat-Ayat Hukum Wakaf di Indonesia, Asy-Syari’ah Volume 20 Edisi 2, Hlm. 133-144

Sayyid Sabiq, Fiqh al-Sunnah, Bandung: PT. Al-Ma’arif, 1994.

Suparman Usman, Hukum Perwakafan di Indonesia, Jakarta: Darul Ulum Press, 1994.

Wahbah al-Zuhayly, al-Fiqh al-Islamy wa Adilatuh, Damsyk: Dar al-Fikr, 1409.

Zein ibn Muhammad ibn Bakr, al-Bahr al-Ra’iq, Bairut: Dar al-Ma’rifah,t.th.




DOI: https://doi.org/10.15575/as.v21i1.4303

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Asy-Syari'ah



Asy-Syari'ah is Indexed By:

 

Lisensi Creative Commons

This work is licensed under a Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.

 

View My Stats