Digitizing Religion: Millenial Generation Da’wah Patterns on Social Media

Agoes Moh. Moefad, Syaifuddin Syaifuddin, Iklima Sholichati

Abstract


The integration of technology has resulted in implementing of the da'wah model growing rapidly and dynamically. The research was conducted by identifying how religion is understood and applied by the millennial generation and how da'wah can be accepted and understood in the millennial era. This study uses descriptive qualitative, and the arrangement uses literature by reviewing, collecting data through a library approach, and collecting information from various digital sources. The research results show that da'wah must be able to position itself in the digital space as an arena of contestation to win the hearts of the people in building a new civilization in the world of da'wah. In addition, many applications and interesting da'wah content have been developed in the era of media digitization. Thus, it impacts efforts to package da'wah messages and disseminate da'wah messages regarding religious language in the digital space. One of them is linking text, narration, images, symbols, and graphics.


Keywords


da'wah; millennials; social media.

Full Text:

PDF

References


Ali, S. (2021). Persepsi Masyarakat Pragaan Tentang Eksistensi Radio Rasda FM, At-Thariq: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 5(1), 102-114. DOI: https://doi.org/10.32332/ath_thariq.v5i1.2966.

An-nabity, F. B. (2008). Meneliti Jalan Dakwah: Bekal Perjuangan Para Da’i (Edisi Pertama). Bandung: Sinar Grafika.

Anggraini, D. (2019). Efektifitas Media Sosial Instagram Dalam Penyampaian Pesan Dakwah (Studi Pada Akun Instagram @islamdakwahcom). Skripsi pada Jurusan KPI di UIN Raden Intan Lampung.

Anisa. (2018). Jihad Perempuan Milenial: Makna Jihad bagi Perempuan. Palangkaraya: Yayasan Islam Cinta Indonesia.

Annisa, N. (2020). Keefektifan Dakwah Melalui Media Sosial di Masa Pandemi. Pare-Pare: OSF Preprints.

Ansyar, M. (2019). Dakwah Multimedia di Situs Jejaring Sosial Facebook. Jurnal Komunikasi Islam, 9(2), 213-237. DOI: https://doi.org/10.15642/jki.2019.9.2.213-237.

Arighi, A. K. (2020). Efektifitas Terpaan Pesan Dakwah dari Akun Instagram @taqwart Terhadap Peningkatan Pengetahuan Agama Followers (Studi Pada Followers Akun Instagram Taqwart). Skripsi pada Jurusan Ilmu Komunikasi di Universitas Muhammadiyah Malang.

Armawati. (2003). Dakwah dan Komunikasi. Jakarta: UIN Jakarta Press.

Aziz, A. (2005). Dakwah Pemberdayaan Masyarakat Paradigma Aksi Metodologis. Jakarta: Pustaka Pesantren.

Aziz, M. A. (2009). Ilmu Dakwah. Bandung: Kencana.

Berlian, E. (2016). metodologi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Padang: Sukabina.

Budiantoro, W. (2017). Dakwah di Era Digital, Komunika: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 11(02), 263-281. DOI: https://doi.org/10.24090/komunika.v11i2.1369.

Cahyono, A. S. (2016). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perubahan Sosial Masyarakat Di Indonesia, Jurnal Publicianan, 9(1), 140-157. https://journal.unita.ac.id/index.php/publiciana/article/view/79.

Dermawan. (2002). Metodologi Ilmu Dakwah. Yogyakarta: LESFI.

Djalal, A., & Huda, M. S. (2020). Islam Moderat dan Islam Radikal dalam Perspektif Generasi Milenial Kota Surabaya,

Hayula: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies, 4(2), 203-228. DOI: https://doi.org/10.21009/004.2.04.

Fahma, A., & Darwis, M. (2020). Eksistensi Para “Gus” di Instagram: Visual Semiotik Sebagai Dakwah Baru di Era Digital. Dakwatuna Jurnal Dakwah Dan Komunikasi Islam, 06(02), 138-156.

Farida, A., Saputri, Y., & Fauziyah, R. (2021). Metode Dakwah Rasululah dan Relevansinya dengan Tantangan Dakwah di Era 4.0, Murabby: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 1-11.

DOI: 10.15548/mrb.v4i1.2320.

Farihah, I. (2013). Media Dakwah POP, Jurnal At-Tabsyir, 1(2), 25-45.

DOI: 10.21043/at-tabsyir.v1i2.432.

Fitri, A. D. (2020). , Mencari Tuhan Melalui Digital Narrative di Era Post-Truth dan Implikasinya dalam studi Islam. Tesis pada Jurusan Filsafat Agama di UIN Sunan Ampel Surabaya.

Ghofur, A. (2019). Dakwah Islam di Era Milenial, Dakwatuna: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi Islam, 5(2), 136-149. DOI: https://doi.org/10.36835/dakwatuna.v5i2.405.

Hariyanti, & Wirapraja. (2020). Pengaruh Influencer Marketing sebagai Strategi Pemasaran Digital Era Moderen, Eksekutif, 15(1), 133-156. https://jurnal.ibmt.ac.id/index.php/jeksekutif/article/view/172.

Hefni, W. (2020). Moderasi Beragama dalam Ruang Digital: Studi Pengarusutamaan Moderasi Beragama di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri, Jurnal Bimas Islam, 13(1), 1-22. https://doi.org/10.37302/jbi.v13i1.182.

Hendra, T., & Saputri, S. (2020). Tantangan Dakwah Dalam Arus Perkembangan Media Sosial, Al-Hikmah Jurnal Dakwah Dan Ilmu Komunikasi, 7(1), 50-60. DOI : 10.15548/al-hikmah.v0i0.1473.

Hootsuite. (2019). Indonesian Digital Report 2019. https://wearesocial.com/us/, diakses pada November 2021.

Ibrahim, I. S., & Akhmad, B. A. (2014). Komunikasi dan Komodifikasi: Mengkaji Media dan Budaya dalam Dinamika Globalisasi. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Ilaihi, W., & Hefni, H. (2007). Pengantar Sejarah Dakwah. Bandung: Prenada Media Group.

Islami, S. H., Agustina, L., & Rochman, M. F. (2020). Pemikiran dan Aktifitas Dakwah Ustadz Abdul Somad Melalui Media Sosial Youtube, SAQILA: Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, 1(1)., 44-59. http://jurnal.iais.ac.id/index.php/tsaqila/article/view/13.

Jamal, M. A. (2011). Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Dunia Pendidikan. Yogyakarta: Diva Press.

Kayo, K. P. (2007). Manajemen Dakwah dari Dakwah Konvensional Menuju Dakwah Profesional. Yogyakarta: Amzah.

Khumaedi, T., & Fatima, S. (2019). Urgensi Dakwah Melalui Media Sosial, Al-Mubin: Islamic Scientific Journal, 2(2), 106-113. DOI: https://doi.org/10.51192/almubin.v2i2.64

Lestari, P. P. (2020). Dakwah Digital untuk Generasi Milenial. Jurnal Dakwah: Media Komunikasi dan Dakwah, 21(1), 41-58. DOI: https://doi.org/10.14421/JD.2112020.1

Muhammad, I. A. (2020). Dakwah Islam Moderat Perspektif Haji Agus Salim, Jurnal IAIN Samarinda, 15(1), 55-70.

Muhaemin, E. (2017). Dakwah Digital Akademisi Dakwah, Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 11(2), 341-356. DOI:10.15575/idajhs.v11i2.1906.antasari.ac.id/index.php/muasharah/article/view/3666.

Muhyiddin, A. (2002). Metode Pengembangan Dakwah. Bandung: Pustaka Setia.

Musyafangah., Nugroho, B. T. A., & Hidayat, W. N. (2019). Generasi Muslim Milenial Sebagai Model Islam Wasatiyah Zaman Now, At-Tahdzib: Jurnal Studi Islam Dan Muamalah, 7(1), 32-50. http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/tahdzib/article/view/3530.

Najmuddin, E. (2018). Hijrah Sehari-hari Milenial. Palangkaraya: Yayasan Islam Cinta Indonesia.

Nikmah, F. (2020). Digitalisasi dan Tantangan Dakwah di Era Milenial, Muẚṣarah: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 2(1), 45-52. https://jurnal.uin-

Nurudin. (2004). Sistem Komunikasi Indonesia. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Palupi, R., Istiqomah, U., & Fravisdha, F. V. (2021). Analisis Pengguna Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Dakwah di Era Modern, Academica: Journal of Multidisciplinary Studies, 5(1), 89-104. http://ejournal.iainsurakarta.ac.id/index.php/academica/article/view/4119.

Purwanto, M. R. (2021). Strategi Pemanfaatan Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Dakwah Untuk Kaum Milenial, At-Thullab Jurnal, 3(1). https://journal.uii.ac.id/thullab/article/view/20312.

Rahman, A. (2013). Teknologi Informasi sebagai Peluang & Tantangan Dakwah, Al- Munzir, 6(2), 139-151. DOI: http://dx.doi.org/10.31332/am.v6i2.250.

Ratih, N., & Octavianti, M. (2019). Komunikasi Dakwah Pemuda Hijrah. Jurnal Manajemen Komunikasi, 3(2), 173-184. DOI: https://doi.org/10.24198/jmk.v3i2.20492.

Rustandi, L. R. (2020). Disrupsi Nilai Keagamaan dan Komodifikasi Agama di Era Digital, SANGKÉP: Jurnal Kajian Sosial Keagamaan, 3(1), 23-34. https://doi.org/10.20414/sangkep.v3i1.1036.

Setyaningsih, R. (2020). Akulturasi Budaya Jawa Sebagai Strategi Dakwah, Ri’ayah: Jurnal Sosial Dan Keagamaan, 5(1), 73-82. https://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/riayah/article/view/2304.

Shihab, Q. (2009). Membumikan Al-Qur’an: Fungsi dan Peran Wahyu dalam Kehidupan Masyarakat. Bandung: Mizan.

Siswanto. (2020). Menyongsong Dakwah Bil Medsos di Era Millenial (Sebuah Upaya Lembaga Dakwah Nahdahtul Ulama’ MWC, Busyro: Jurnal Dakwah dan Komunikasi Islam, 1(2), 51-76. https://ejournal.insud.ac.id/index.php/kpi/article/view/130.

Sumadi, E. (2016). Dakwah dan Media Sosial: Menebar Kebaikan Tanpa Diskrimasi, At-Tabsyir: Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, 4(1), 173-190. DOI: 10.21043/at-tabsyir.v1i2.2912.

Sutrisno, E. (2020). Dakwah di Era Digital dalam Upaya Membangun Peradaban Baru, Kantor Kementrian Agama Kabupaten Malang, Al-Insan: Jurnal Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam, 1(1), 56-83. https://ejournal.iainh.ac.id/index.php/alinsan/article/view/41.

Syahputra, M. C. (2020). Jihad Santri Milenial Melawan Radikalisme di Era Digital: Studi Gerakan Arus Informasi Santri Nuantara di Media Sosial, Jurnal Islam Nusantara, 4(1), 69-80. https://www.jurnalnu.com/index.php/as/article/view/187.

Syaifuddin, & Aziz, M. A. (2020). Dakwah Moderat Pendakwah Nahdlatul Ulama’ (Analisis Konten Moderasi Beragama Berbasis Sejarah), Al-Hikmah: Jurnal Ilmu Dakwah dan Komunikasi Islam, 15(1), 1-16. DOI: 10.24952/hik.v15i1.3248.

Syaifuddin, & Muhid, A. (2021). Efektifitas Pesan Dakwah Di Media Sosial Terhadap Religiusitas Masyarakat Muslim Analisis Literature Review, Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 20(1), 17-28. https://jurnal.uin-antasari.ac.id/index.php/alhadharah/article/view/4835.

Syarifuddin, A. (2014). Facebook Sebagai Media Dakwah Islam, Wardah, 15(27), 67-77. DOI https://doi.org/10.19109/wardah.v15i1.207

Syobah, N. (2013). Kontruksi Media Massa Dalam Pengembangan Dakwah, Jurnal Dakwah Tabligh, 14(2), 153-168. DOI: https://doi.org/10.24252/jdt.v14i2.324

Talika, F. T. (2016). Manfaat Internet Sebagai Media Komunikasi Bagi Remaja di Desa Air Mangga Kecamatan Laiwui Kabupaten Halmahera Selatan, E-Journal Acta Diurna, 5(1).

Taufiqurrahman, M. (2018). Dakwah Sebagai Perekat Ukhuwah Islamiyah (Studi atas Metode Dakwah KH. Muhammad Basthami Tibyan. M.Pd.I dalam Program Majlis Ta’lim Dakwah Senja di Radio Rasda FM. IDIA Prenduan.

Ummah, A. H. (2020). Dakwah Digital dan Generasi Milenial (Menelisik Strategi Dakwah Komunitas Arus Informasi Santri Nusantara), Tasamuh, 18(1), 57-78. https://doi.org/10.20414/tasamuh.v18i1.2151.

Wahid, A. (1981). Muslim di Tengah Pergumulan. Jakarta: LEPENAS.

Wahyuddin. (2020). Menakar Efektivitas Dakwah Melalui Media Sosial. OSF Preprints, 01. https://doi.org/10.31219/osf.io/wmrxj

Wahyuni, D. (2017). Agama Sebagai Media dan Media Sebagai Media, Jurnal Ilmu Agama, 18(2), 83-91.

Wibawa, A. T. (2019). Fenomena dakwah di media sosial youtube, Jurnal Rasi, 1(1), 1-19. DOI: https://doi.org/10.52496/rasi.v1i1.23.

Zahara, M. N., Wildan, D., & Komariah, S. (2020). Gerakan Hijrah: Pencarian Identitas untuk Muslim Milenial di Era Digital, IJSED Indonesia Journal Of Sociology, Education, and Development, 2(1), 52-65. https://doi.org/10.52483/ijsed.v2i1.21.




DOI: https://doi.org/10.15575/idajhs.v15i2.13136

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Editorial Office:

4th Floor, Building of Da'wah and Communication Faculty, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung Jl. AH. Nasution No. 105 Cipadung Cibiru Bandung 40614

Contact +6281321553313 Telp. (022) 7810788 Fax. (022) 7810788

E-mail: jurnal.ilmudakwah@uinsgd.ac.id

View My Stats