Counseling Guidance and Value Education to Prevent Radicalism and Terrorism

Dewi Sadiah

Abstract


This research aims to reveal several solutions for counseling and value education guidance programs that are made into policies by lecturers in the prevention of terrorism and radicalism. The method used in this study is a comparative method with a qualitative approach that is natural. The results achieved by lecturers through counseling and education on values against the prevention of radicalism and terrorism can be seen from UIN Jakarta, which collaborates with lecturers and students to understand the meaning of the Koran and hadiths that are not radical and encourage Muslims to behave better and be peaceful. UIN Yogyakarta conducts coaching, awareness, and banning veiled female students in the campus area. Meanwhile, UIN Malang prevents radicalism and terrorism on campus, rejects all forms of right and left extremism, and maintains unity and integrity.

Penelitian ini bertujuan untuk mengungkapkan beberapa solusi program bimbingan konseling dan pendidikan nilai yang dijadikan kebijakan oleh dosen dalam pencegahan terorisme dan radikalisme. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode komperatif dengan pendekatan kualitatif yang bersifat alami. Hasil yang dicapai oleh dosen melalui konseling dan pendidikan nilai terhadap pencegahan radikalisme dan terorisme dapat dilihat dari UIN Jakarta yang melakukan kerjasama dosen dan mahasiswa untuk memahami makna al-Quran dan hadis tidak bersifat radikal dan menganjurkan umat Islam untuk bersikap lebih baik dan tasamuh. UIN Yogyakarta melakukan pembinaan, penyadaran, pelarangan mahasiswi bercadar di area kampus. Sementara itu, UIN Malang mencegah radikalisme dan terorisme di kampus, menolak segala bentuk ekstrimisme kanan dan kiri, serta menjaga persatuan dan kesatuan.

Keywords


counseling guidance; value education; radicalism; terrorism

Full Text:

PDF

References


Abdullah, A. (2016). Gerakan Radikalisme dalam Islam Perespektif Historis. Jurnal Addin Media Dialektika Ilmu Islam, 10(1). jurnal.iainkudus.ac.id/index.php/Addin/acticle/view/1127 DOI:

http://dx.doi.org/10.21043/addin.v10i1.1127

Ancok, D. (2008). Ketidakadilan sebagai Sumber Radikalisme dalam Agama: Suatu Analisis Berbasis Teori Keadilan dalam Pendekatan Psikologi, Jurnal Psikologi Indonesia,1(1)

Annajih, M. Z. H. et al. (2017). Konseling Multibudaya dalam Penanggunangan Radikalisme Remaja. Prosiding Seminar Bimbingan dan Konseling. 1(1), 280-291. http://pasca.um.ac.id/cpnferenees/index.php/snbk ISSN 2579-9908

Ayurinanda, A. (2018). Konseling Gestalt sebagai Upaya Kuratif Pengaruh Paham Radikalisme di Kalangan Remaja. Jurnal Konseling Religi. 9(1). http://journal.stainkudus.ac.id/index.php/konseling

Azra, A. (2012). Radikalisme, Keagamaan dan Deradikalisasi. Dalam Makalah untuk FGD “PAI dan Radikalisasi” yang di sampaikan di Hotel Santika, TMII, Jakarta pada tanggal 24 September 2012.

Chalim, S. (2018). Pengaruh Misi, Kurikulum, dan Kepemimpinan di Perguruan Tinggi terhadap Perilaku Anti Radikalisme Mahasiswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 3(1). DOI 10.2832/jpnk.v3i1.728

Fakhruroji, M. (2015). Mediatization of Religion in “Texting Culture”: Self-Help Religion and the Shifting of Religious Authoriry. Indonesia Journal of Islam and Muslim Societies, 5 (2), 231-254. https://doi.org/10.8326/ijims.v5i2.231-254.

Habibi, M. D.. (2019). Penafsiran Dalil Radikalisme dan Terorisme di Indonesia (Interpretasi Ma’na Cum-Maghza terhadap Kata Fitrah dalam Al-Quran Surat Al-Baqarah: 190-193). Al-Dzikra: jurnal Studi Ilmu Al-Quran dan Hadist. 13(1).

ejournal.radenintan.ac.id/index.php/al-dzikra/article/view/3944

doi https://doi.org/10.24042/al-dzikra.v13i13944

Hergianasari, P. (2019). Konsep Deradikalisasi pada Pendidikan Berbasis Pembelajaran Terpadu. Scholaria Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(3), 239-244.

Irwan dan Yusefri. (2018). Radikalisme Agama Perspektiff Al-Quran dan Konseling, Jurnal Al-Fuad, 2(2).

Nurihsan, A. J. (2017). Strategi Layanan Bimbingan & Konseling. Bandung: Refika Aditama.

Madjid, N. (2000). Masyarakat Religius Membumikan Nilai-nilai Islam dalam Kehidupan. Jakarta: Paramadina.

Mansur. (2015). Dekonstruksi Paham Keagamaan Islam Radikal. In Right Jurnal Agama dan Hak Asasi Manusia, 5(1).

Mujib, A. et al. (2019). Imformasi Umum Mahasiswa Baru Fakultas Psikologi. Malang: Universitas Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Mulyana, R. (2014). Mengartikulasikan Pendidikan Nilai. Bandung: Alfabeta.

Natawidjaja, Rochman. (2009). Konseling Kelompok (Konsep Dasar dan Pendekatan). Bandung: Rizqi Press.

Prayitno & Erman A. (1995). Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: P2LPTK Depdikbud.

Sadiah, D. (2015). Metode Penelitian Dakwah. Bandung: Rosdakarya.

Salim, N. et al. (2018). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Nusantara PGRI Kediri. Jurnal Abdinus, 2(1). http://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/PPM

Singh, B. & Mulkahan. (2012). Jejaring Radikalisme Islam di Indonesia Jejak Sang Pengantin Bom Bunuh Diri. Yogyakarta: Jogja Bangkit Publisher.

Sirait, S. et. al. (2019). Sosialisasi Pembelajaran Menjadi Mahasiswa Visioner di UIN Sunan Kalijaga. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.

Sofyan, A., & Isya, M. G. (2017). Implementasi Kebijakan Pencegahan Radikalisme dan Terorisme di Provinsi Jawa Barat Tahunu 2012-2016. Jakarta: Badan Litbang dan Diklat Kementrian Agama RI.

Sudjana, D. (2008). Evaluasi Program Pendidikan Luar Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sugiono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Syafi, A. A. (2017). Radikalisme Agama (Analisis Kritis dan Upaya Pencegahannya melalui Basis Keluarga Sakinah). Jurnal Sumbula, 2(1).

Victoroff, J. (2005). The Mind of The Terrorist: A Review and Critique of Psychological Approaches, Journal of Conflict Resolution, 49 (1).

Yunanto, S. (2018). Islam Moderat vs Islam Radikal Dinamika Politik Islam Kontemporer. Yogyakarta: Media Pressindo.

Yunus, A. F. (2017). Radikalisme, Liberalisme, dan Terorisme Pengaruhnya terhadap Agama Islam. Jurnal Studi Al-Quran: Membangun Tradiri Berfikir Qurani, Doi.org/10.21009/JSQ.013.1.06 P-ISSN: 0126-1648, E-ISSN: 2239-2614.

Zulyqodir. (2014). Radikalisme Agama di Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.




DOI: https://doi.org/10.15575/idajhs.v13i2.2374

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Editorial Office:

4th Floor, Building of Da'wah and Communication Faculty, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung Jl. AH. Nasution No. 105 Cipadung Cibiru Bandung 40614

Contact +6281321553313 Telp. (022) 7810788 Fax. (022) 7810788

E-mail: jurnal.ilmudakwah@uinsgd.ac.id

View My Stats