Management of Guidance and Counseling on Learning Discipline


Muhammad Syauqi Mubarok(1*)

(1) Sekolah Tinggi Teknologi Garut, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This article aims to examine and describe the influence of guidance and counseling management on learning discipline. The method used in this research is descriptive analysis method using survey techniques. Data collection techniques that used are documentation studies and field studies. Moreover, the data analysis technique that has been used to answer the research hypothesis is statistical analysis with a path analysis model. The location of the study was at the Ciledug Vocational High School Al-Musaddadiyah Garut, with 85 respondents taking part in the survey. The results of the discussion show that guidance and counseling management has a positive and significant effect on the discipline of learning

Keywords


Management guidance and counseling, and student learning discipline.

Full Text:

PDF

References


Ardiansyah, H. (2013). Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Disiplin Belajar Siswa Kelas Xii Jurusan Administrasi Pekantoran Di Smk Nu 01 Kendal Tahun Pelajaran 2012/2013. Universitas Negri Semarang.

Asyhari, A., & Hariyanti, D. (2020). Pengaruh Pembelajaran Integrative Learning (Il) Dan Predict, Discus, Explain, Observe, Discuss (Pdeode) Terhadap Pemahaman Konsep. Khazanah Pendidikan Islam, 2(1), 43–51.

Bhakti, C. P. (2017). Program Bimbingan Dan Konseling Komprehensif Untuk Mengembangkan Standar Kompetensi Siswa. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2), 131–132.

Daulay, M. (2015). Peran Organisasi Dakwah Dalam Pelaksanaan Bimbingan Dan Penyuluhan. Hikmah: Jurnal Ilmu Dakwah.

Edy, E., Ch, M., Sumantri, M. S., & Yetti, E. (2018). Pengaruh Keterlibatan Orangtua Dan Pola Asuh Terhadap Disiplin Anak. Jpud - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12(2), 221–230. Https://Doi.Org/10.21009/Jpud.122.03

Elly, R. (2016). Hubungan Kedisiplinan Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Di Sd Negeri 10 Banda Aceh. Jurnal Pesona Dasar, 3(4).

Firmanto, R. A. (2017). Pengaruh Manajemen Kesiswaan Terhadap Disiplin Belajar Dalam Mewujudkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Uniga, 11(1), 1–8.

Hadianti, L. S. (2017). Pengaruh Pelaksanaan Tata Tertib Sekolah Terhadap Kedisiplinan Belajar Siswa (Penelitian Deskriftif Analisis Di Sdn Sukakarya Ii Kecamatan Samarang Kabupaten Garut). Jurnal Pendidikan Uniga, 2(1), 1–8.

Hasanah, S. U. (2018). Pembinaan Moral Oleh Guru Pendidikan Kewarganegaraan Terhadap Disiplin Belajar Siswa. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 9(1), 372–381.

Iskandar, J. (2016). Metode Penelitian Administrasi. Bandung: Puspaga.

Jelantik, A. (2015). Menjadi Kepala Sekolah Yang Profesional: Panduan Menuju Pkks.

Lomu, L., & Widodo, S. A. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Disiplin Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa.

Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia, 0(0).

Mahanani, E. (2013). Pengaruh Kedisiplinan Dan Keaktifan Siswa Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Pada Siswa Kelas Xi Ips. Oikonomia: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 2(4).

Noviawati, Elvi, Ln, S. Y., & Nurihsan, A. J. (2016). Efektivitas Program Bimbingan Dan Konseling Kelompok Untuk Meningkatkan Regulasi Diri, Efikasi Diri, Dan Prestasi Akademik. Ejournal.Sps.Upi.Edu, 3(2).

Prayitno, E. A., & Amti, E. (2004). Dasar-Dasar Bimbingan Dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.

Ramdhani, A., Ramdhani, M. A., & Amin, A. S. (2014). Writing A Literature Review Research Paper: A Step-By-Step Approach. Digilib.Uinsgd.Ac.Id.

Ramdhani, M. A., & Ramdhani, A. (2014). Verification Of Research Logical Framework Based On Literature Review. Digilib.Uinsgd.Ac.Id, 3(2).

Rozikan, M., & Fitriana, S. (2017). Penguatan Konseling Islami Melalui Perjalanan Tasawuf Dalam Meraih Kebahagiaan Individu. Konseling Religi: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 8(1).

Shandi, E. D., & Hasthoro, H. A. (2016). Kinerja Manajerial Pemerintah Dan Perspektif Islam (Studi Pada Pemerintah Kota Yogyakarta). Iqtishadia, 9(1).

Shochib, M. (2010). Pola Asuh Anak Dalam Membantu Anak Mengembangkan Potensi Diri (Edisi Revisi). Jakarta: Pt. Rineka Cipta.

Silitonga, A., Sarjono, Y., & Anif, S. (2014). Pengelolaan Kegiatan Bimbingan Dan Konseling Untuk Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar.

Tu’u, T. (2004). Peran Disiplin Pada Perilaku Dan Prestasi Siswa. Jakarta: Grasindo, 82.

Z Pujawati. (2016). Hubungan Kontrol Diri Dan Dukungan Orang Tua Dan Perilaku Disiplin Pada Santri Di Pondok Pesantren Darussa’adah Samarinda. Ejournal.Psikologi.Fisip-Unmul.Ac.Id, 4(2).




DOI: https://doi.org/10.15575/ijik.v10i2.8993

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Muhammad Syauqi Mubarok

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 


IJIK: International Journal of Islamic Khazanah has been indexed on:

Google ScholarDOAJ

 

 UIN Sunan Gunung Djati Bandung
Abdul Haris Nasution Street No.105, Cibiru,  Bandung, Jawa Barat, Indonesia

E-mail: IJIK@uinsgd.ac.id

Lisensi Creative Commons

IJIK are licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International

 
Flag Counter
View my Stats ( Click )